Pociągi pomiędzy Szczecinem a Berlinem będą jeździć szybciej i częściej

Pomorze Zachodnie zyska lepsze połączenie kolejowe z Berlinem i regionem Brandenburgii. Pociągi będą jeździć częściej, na tory wjadą nowocześniejsze składy.

Publikacja: 23.11.2022 19:56

Realizacja 12-letniej umowy ma się rozpocząć w 2026 r. i zakłada, że objęte nią pociągi będą przejeż

Realizacja 12-letniej umowy ma się rozpocząć w 2026 r. i zakłada, że objęte nią pociągi będą przejeżdżać rocznie ok. 1,3 mln kilometrów

Foto: ThKatz

Jak informuje branżowa Railway Gazette International, władze landów Berlina i Brandenburgii współpracują z województwem zachodniopomorskim dla zaplanowania rozszerzenia sezonowych połączeń do Międzyzdrojów i Świnoujścia, a także weekendowych wycieczek o tematyce kulturalnej, podobnych do tych oferowanych na trasie Berlin – Wrocław.

Oba niemieckie kraje związkowe właśnie przyznały przewoźnikowi Deutsche Bahn Nordost kontrakt operacyjny Netz Berlin-Szczecin, obejmujący usprawnienie przewozów pasażerskich pomiędzy stolicą Niemiec a Szczecinem. Według ministra transportu Brandenburgii Guido Beermanna, pozwoli to na wzmocnienie transgranicznej współpracy w Euroregionie Pomerania, zwiększając jego atrakcyjność dla turystów i ułatwiając dojazdy do pracy.

Czytaj więcej

Na Lubelszczyźnie powstaną nowe linie kolejowe

Realizacja 12-letniej umowy ma się rozpocząć w 2026 r. i zakłada, że objęte nią pociągi będą przejeżdżać rocznie ok. 1,3 mln kilometrów. To znacznie więcej niż teraz pokonują pociągi pomiędzy Berlinem a Szczecinem, a do większej częstotliwości połączeń przyczyni się elektryfikacja linii transgranicznej z Angermünde do Szczecina.

Oprócz istniejącego połączenia wahadłowego między Szczecinem a Angermünde z połaczeniami do Berlina, umowa przewiduje nową regionalną usługę ekspresową RE9 na trasie ze Szczecina do dworca kolejowego Berlin Hauptbahnhof oraz berlińskiego lotniska – podaje Railway Gazette International. Pociągi będą kursować co 2 godziny, zapewniając czas przejazdu pomiędzy Szczecinem a Berlinem w 90 minut, o 20 minut krócej niż obecnie.

Obecnie kursujące na tej trasie pociągi prowadzone przez lokomotywy z napędem spalinowym mają zostać zastąpione dziewięcioma czteroczłonowymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi Stadler Flirt XL. Będą oferować 255 miejsc siedzących, wi-fi, gniazdka elektryczne i udogodnienia dla niepełnosprawnych. Dla pasażerów zostanie przygotowany system informacyjny, zawierający dane o zajętości miejsc w czasie rzeczywistym z informacjami w języku polskim.

Jak informuje branżowa Railway Gazette International, władze landów Berlina i Brandenburgii współpracują z województwem zachodniopomorskim dla zaplanowania rozszerzenia sezonowych połączeń do Międzyzdrojów i Świnoujścia, a także weekendowych wycieczek o tematyce kulturalnej, podobnych do tych oferowanych na trasie Berlin – Wrocław.

Oba niemieckie kraje związkowe właśnie przyznały przewoźnikowi Deutsche Bahn Nordost kontrakt operacyjny Netz Berlin-Szczecin, obejmujący usprawnienie przewozów pasażerskich pomiędzy stolicą Niemiec a Szczecinem. Według ministra transportu Brandenburgii Guido Beermanna, pozwoli to na wzmocnienie transgranicznej współpracy w Euroregionie Pomerania, zwiększając jego atrakcyjność dla turystów i ułatwiając dojazdy do pracy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce