W ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027, w sprawie którego zakończono negocjacje z Komisją Europejską, region ma otrzymać blisko 1,5 mld euro. Z tego 190 mln euro zostanie przeznaczonych na inwestycje związane z transportem, w tym 85,5 mln euro będzie stanowić dofinansowanie na drogi wojewódzkie.
- Dzięki temu będziemy mogli zrealizować kluczowe dla województwa inwestycje – obwodnice, które usprawnią i unowocześnią system komunikacyjny w regionie, wpłyną pozytywnie na bezpieczeństwo mieszkańców oraz przyczynią się do poprawy jakości powietrza – zapowiedział marszałek świętokrzyski Andrzej Bętkowski.
Oprócz dróg wojewódzkich, 50 mln euro przeznaczono na inwestycje w mobilność miejską. Natomiast istotną kwestią w negocjacjach była możliwość zakupu taboru kolejowego. Ponieważ początkowo dopuszczone do dofinansowania pociągi hybrydowe zostały ostatecznie wykluczone z możliwości wsparcia, władze województwa wraz z Polregio zdecydowały się zainwestować w pociągi bezemisyjne, np. napędzane ogniwami paliwowymi. Zostałyby skierowane na te trasy, na których nie ma trakcji elektrycznej.
Czytaj więcej
Podróże koleją po śląskiej aglomeracji maja stać się łatwiejsze. Przyczynią się do tego inwestycje w rewitalizację i modernizację linii, budowę nowych przystanków oraz poprawę jakości obsługi pasażerów.
To kolejny region, który chce wprowadzić na tory pociągi wodorowe. Wcześniej takie plany deklarowały m.in. władze Wielkopolski, które w złożonych wnioskach o dofinansowanie taboru w ramach Krajowego Planu Odbudowy, obok zakupu 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych zapisały także 12 pojazdów o napędzie wodorowym. Problem w tym, że pieniędzy z KPO nie będzie.