To pierwszy pojazd z takim zasilaniem w krakowskiej komunikacji miejskiej. W Krakowie powstała również pierwsza mobilna stacja Orlen Południe do jego tankowania.

Pod Wawelem

W kolejnych dniach autobus na wodór będzie kursował także na innych krakowskich liniach autobusowych m.in. 123 i 304. Jest to możliwe dzięki umowie na dostawę paliwa wodorowego, którą krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne podpisało z ORLEN Południe, spółką z Grupy ORLEN. Paliwo wodorowe będzie produkowane w hubie wodorowym w trzebińskiej biorafinerii. Sama stacja tankowania znajduje się na terenie zajezdni autobusowej w Płaszowie. Będzie w stanie zaopatrywać autobusy w paliwo wodorowe o ciśnieniu 350 bar, dostarczane na bieżąco z biorafinerii w Trzebini. Dostawy będą odbywały się za pomocą tzw. „bateriowozu”, w którym jest zmagazynowane 400 kilogramów paliwa.

Pierwszy krakowski autobus na wodór to Solaris Urbino 12 hydrogen. Pojazd jest wyposażony w ogniwo wodorowe o mocy 70 kW i pięć zbiorników wodoru o łącznej pojemności ponad 35 kg. Na jednym pełnym zatankowaniu może przejechać do 350 km. Tankowanie trwa zaledwie kilka minut. Autobus jest całkowicie bezemisyjny, a jedyne „emisje” w procesie użytkowania to para wodna.

Przyszłość w wodorze?

Autobus Solaris Urbino hydrogen swoją premierę miał w Sztokholmie w czerwcu 2019 roku podczas Globalnego Szczycie Transportu Publicznego UITP. W niecałe 2 lata od premiery Solaris dostarczył autobusy wodorowe do przewoźników z Niemiec, Włoch, Austrii i Niderlandów. Zainteresowały się nim także polskie miasta m.in. Konin, Poznań, Jaworzno i Kraków. Do Krakowa autobus przyjechał na testy w styczniu ubiegłego roku. Jaworzno było pierwszym polskim miastem, które testowało ten autobus na lokalnych trasach. Autobus na wodór jeździł tu ok. miesiąc – do 15 kwietnia 2022. - Pod względem komfortu jazdy i wygody pasażerów autobus wodorowy sprawiał się bez zarzutu. Testowaliśmy też możliwości pojazdu w różnych warunkach atmosferycznych. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Jaworzno nabyło bezcenną wiedzę dotyczącą przewidywanych kosztów eksploatacji oraz parametrów technicznych tzw. ogniwa wodorowego jakie należałoby zastosować w autobusach dla naszego miasta. Wydaje się, że tego typu technologia w przyszłości stanowić będzie kierunek rozwoju transportu autobusowego – powiedział Filip Szatanik, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Jaworznie. - Przed podjęciem decyzji o ewentualnym zakupie autobusów wodorowych, dokonana zostanie analiza sposobu ich użytkowania u partnerów zagranicznych. Jaworzno chce pozostać liderem elektromobilności w skali kraju. Stąd jesteśmy otwarci na najnowocześniejsze rozwiązania w tej dziedzinie - dodaje Szatanik.

Wnioski i zakupy

Zeroemisyjnymi pojazdami w komunikacji miejskiej zainteresowanych jest sporo miast. W styczniu 2021 Poznań, Włocławek i Chełm złożyły wnioski o finansowanie pojazdów na wodór w ramach programu „Zielony transport publiczny” , realizowanego przez Narodowy Fundusz Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zeroemisyjny Autobus Solaris Urbino hydrogen ma wyjechać na ulice Konina w lipcu tego roku, miasto planuje też kolejne zakupy napędzanych wodorem pojazdów. Po ulicach Gdyni jeździ autobus wodorowy NesoBus , wyprodukowany przez Grupa Polsat Plus. Kraków też chce inwestować w ekologiczny transport. - Rozpoczęcie eksploatacji na linii regularnej pierwszego autobusu zasilanego wodorem to pierwszy krok do zakupu oraz eksploatacji pojazdów z takim napędem w przyszłości. W tym celu współpracujemy nie tylko z PKN Orlen, ale także z Politechniką Krakowską i Krakowskim Holdingiem Komunalnym. Dążymy do tego, aby udział pojazdów zeroemisyjnych był w naszej flocie coraz większy. Przewidujemy, że jeszcze w tym roku na krakowskich ulicach pojawią się autobusy innych producentów ale także zasilane wodorem – podkreślił Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Czytaj więcej

Samorządy testują polski autobus wodorowy. Fabryka powstaje w Świdniku