Wcześniej przebudowano tutaj sieci podziemne, jest chodnik i będzie nowa droga dla rowerów.
Ponad połowa trasy ma być „zielona” – na torowisku zostanie nasadzony rozchodnik. Pierwszy odcinek, przy ul. Długiej, już został obsadzony tymi roślinami.
Łączny koszt budowy tramwaju na Popowice to ok. 222 mln zł. Pierwszy tramwaj pojedzie przez nowe torowisko pod koniec roku. Inwestycja, współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, zostanie ukończona w tym roku.
Nowa linia też do Swojczyc
Ale to nie wszystko. W planach miasta jest budowa linii tramwajowej – we wschodniej części Wrocławia – na Swojczyce.
Nowa linia tramwajowa wydłuży zasięg tramwajów obsługujących pętlę Sępolno do nowej pętli, która powstanie na Swojczycach.
W czerwcu zeszłego roku wybrano firmę, która ma za zadanie przygotować projekt torowiska tramwajowego na odcinku 1,7 km.
Pętla na Swojczycach zostanie zaprojektowana w pobliżu ulic Bazaltowej i Chałupniczej, obok powstanie parking P&R na 181 aut.
Nowe torowisko będzie jednocześnie wydzieloną jezdnią autobusową, czyli buspasem, co ma ułatwić przejazd autobusów.
– To bardzo ważny i skomplikowany projekt, który obejmie również przebudowę drogi wojewódzkiej nr 445 z Jelcza-Laskowic do Wrocławia. Powstaną przy tym nowe chodniki oraz drogi rowerowe. Przebudowana zostanie również pętla tramwajowa na Sępolnie – zapowiada Krzysztof Świercz.
Za skrzyżowaniem Swojczyckiej z Mydlaną torowisko ma przechodzić z północnej strony drogi na południową – dzięki temu pasażerowie będą mieli lepszy dostęp do przystanku. Jednocześnie taka koncepcja budowy nowej linii pozwoli zachować zdecydowaną większość rosnących w okolicy drzew.
Projekt obejmie m.in. przebudowę blisko 2,1 km drogi wojewódzkiej 455, budowę dróg rowerowych, chodników, przejść dla pieszych, przebudowę sieci podziemnych oraz fragmentu nowego odcinka ulicy Marco Polo, który połączy osiedle nad Odrą z ulicą Swojczycką na wysokości ul. Mydlanej. Projekt ma być gotowy w przyszłym roku.
Nie byłoby w przyszłości tramwaju na Swojczyce, gdyby nie mosty Chrobrego, których budowa jest obecnie realizowana obok istniejących starych przepraw. To kolejna wielka inwestycja Wrocławia.
W ramach realizacji na mostach i drogach prowadzących do nich powstanie już blisko 400 m torowiska tramwajowego i projektowana linia zostanie dołączona do trasy na przeprawach.
– Nowymi mostami Chrobrego mamy pojechać w przyszłym roku. Inwestycja jest finansowana z budżetu miasta. Jej koszt to blisko 70 milionów złotych – dodaje Krzysztof Świercz.
Tramwaje wykorzystują już pierwszy odcinek TAT