MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z URZĘDEM MIASTA WROCŁAW

W sumie w mieście przybędzie 10 km nowych torów tramwajowych. – TAT to jedna z największych komunikacyjnych inwestycji Wrocławia ostatnich lat i wypełnienie obietnic. Transport miejski to mój priorytet, więc cieszę się, że realizujemy kolejne tramwajowe projekty, które poprawiają jakość życia w mieście – mówił Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Tramwaj na Kosmonautów

We Wrocławiu od 2020 roku trwa TORYwolucja – czyli specjalny program inwestycyjny samorządu związany z naprawą torów, zwrotnic czy sieci trakcyjnej na terenie całego miasta. Od początku miasto przeznacza na ten cel 80 mln zł rocznie.

Niezależnie od tego we Wrocławiu prowadzonych jest kilka dużych inwestycji drogowych związanych z modernizacją czy budową nowych linii.

Ponad dwa tygodnie temu, w sobotę 14 maja, tramwaje wróciły na Leśnicę, po sześciu tygodniach budowy na ul. Kosmonautów. Tam powstało m.in. nowe torowisko, od kąpieliska Glinianki do skrzyżowania z ul. Fieldorfa.

W tym czasie trwały prace przy układaniu 2,3 km nowych torów tramwajowych wzdłuż północnej części ul. Kosmonautów. – Docelowo to torowisko będzie zazielenione – zapowiada Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji, miejskiej spółki odpowiedzialnej za inwestycje.

Odnowiono też siedem i wybudowano jeden nowy przystanek tramwajowy, który powstał obok połączenia ul. 11 Listopada z ul. Kosmonautów, gdzie w przyszłości ma powstać nowy szpital onkologiczny.

W drugiej połowie przyszłego roku ma zostać ukończona budowa obwodnicy Leśnicy, która połączy al. Kaczorowskiego z ul. Kosmonautów. Przy ul. Jerzmanowskiej powstaje ok. 143-metrowy wiadukt.

Ta obwodnica ma odciążyć drogę krajową nr 94. W ramach inwestycji powstaje też nowe torowisko i zostanie przebudowana ul. Kosmonautów. Przy ul. Jerzmanowskiej wybudowana zostanie nowa ul. 11 Listopada, która będzie miała 2 km długości, a przy samej ul. Jerzmanowskiej znajdują się ściany oporowe nasypu, jaki poprowadzi na nowo budowany wiadukt nad torami kolejowymi.

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM

– To bardzo uczęszczana linia kolejowa w kierunku Legnicy. Wiadukt umożliwi bezkolizyjny przejazd nad nią – mówi Krzysztof Świercz.

Pierwsza taka trasa od wojny

Największą inwestycją tramwajową – a w zasadzie komunikacyjną – we Wrocławiu od 1949 roku, kiedy to wybudowano linię na Leśnicę, jest Trasa Autobusowo-Tramwajowa na Nowy Dwór. To łącznie aż 7 km nowych torowisk. Całość ma być gotowa w 2023 roku. Ale pierwszy odcinek od pl. Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej został oddany do użytku w czerwcu ubiegłego roku.

Podczas prac rozpoczętych we wrześniu 2019 roku został przebudowany już m.in. plac Orląt Lwowskich, ulica Nabycińska, a także odcinek od ulicy Śrubowej do pętli przy WPP.

To blisko 2 km torowiska i dróg rowerowych, 2,4 km chodników, wiadukt o długości 22 m i szerokości 17 m, pięć nowych peronów przystankowych.

Wyremontowane zostały także chodniki w okolicy Dworca Świebodzkiego, odcinek ul. Robotniczej na wysokości dworca, a także poprawiony został stan nawierzchni na ul. Smoleckiej pod wiaduktem, wyregulowane studnie kanalizacji deszczowej i wybudowane nowe chodniki na tym odcinku. Przełożono sieci podziemne (wodociągowe, energetyczne, gazowe) czy miejskie kanały technologiczne na długich odcinkach.

Nowe przystanki powstały na wysokości dawnego Dworca Marchijskiego, przy ul. Smoleckiej oraz przy ul. Robotniczej na wysokości ul. Śrubowej.

A pod koniec tego roku finału mają dobiegnąć roboty w ramach drugiego etapu (od Parku Biznesu do ul. Rogowskiej).

Zbudowane zostaną m.in. 3 km torowiska, z czego ułożono już 1 km oraz 160-metrowy wiadukt (jest już niemal gotowy), który umożliwi tramwajom i autobusom przejazd nad torami kolejowymi.

– Dziś autobusy jeżdżą przez przejazd kolejowy, a to oznacza, że muszą stać w korkach, a przejazd nie jest komfortowy – przyznaje Krzysztof Świercz.

W styczniu tego roku podpisano umowę z wykonawcą ostatniego odcinka Trasy Autobusowo-Tramwajowej (TAT) na wrocławski Nowy Dwór – firmą Skanska.

Będzie mieć ona blisko 2 km, a koszt budowy wyniesie ponad 72 miliony złotych. Prace rozpoczęły się 5 lutego i mają potrwać 15 miesięcy.

Przebudowanych zostanie 1,6 km jezdni, powstanie około 2 km chodników, blisko 1,8 km dróg dla rowerów i 1,3 km ciągu pieszo-rowerowego. Wybudowanych zostanie także 11 przejść dla pieszych.

Ostatni odcinek trasy zakłada m.in. budowę linii tramwajowej na ul. Rogowskiej oraz pętli w pobliżu stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór. Powstanie przy niej parking P&R dla 70 samochodów. Poza tym w planie jest przebudowa 1,2 km drenażu (wykopy będą sięgać 5,5 m).

Dzięki tej inwestycji już w 2023 roku po wydzielonej trasie mieszkańcy Nowego Dworu będą mogli dojechać tramwajem lub autobusem do centrum w mniej niż 20 minut.

Łączna wartość całej TAT wynosi 386 mln zł, z czego do tej pory wydano prawie 275 mln zł. Przedsięwzięcie jest dofinansowane z Unii Europejskiej.

Nową trasą na Popowice

Trwają też prace przy innej ważnej inwestycji – budowie linii tramwajowej na Popowice. Połączy ona torowisko przy mostach Mieszczańskich z tym na ul. Milenijnej.

Trasa pobiegnie przez ulice: Dmowskiego, Długą, Starogroblową i Popowicką. Nowe torowisko będzie mieć blisko 4 km. To ma być alternatywna trasa tramwajowa dla ulicy Legnickiej, którą w czasie szczytu jeździło nawet 40 składów tramwajowych na godzinę. – W przypadku awarii sytuacja była podbramkowa, bo tramwaje stały – mówi Krzysztof Świercz.

W sumie na całym odcinku ma zostać przebudowanych 17 skrzyżowań, powstanie 3,8 km nowego torowiska, 5,4 km nowych i przebudowanych dróg, 5,7 km nowych lub przebudowanych dróg rowerowych, 21 nowych i 10 przebudowanych przystanków. Przebudowano ponad 50 km kabli podziemnych.

Przepięto też kanały ściekowe o średnicy 1200 mm na skrzyżowaniu ul. Milenijnej i Popowickiej oraz 1100 mm, które odpowiadały za odbiór 70 proc. wrocławskich ścieków.

– To nie była prosta operacja. Kanały były w znacznie gorszym stanie, niż zakładano, a takimi operacjami zajmują się tylko dwie firmy w Europie – zauważa rzecznik Wrocławskich Inwestycji.

Wzmacniany jest także most Dmowskiego. – Most został podniesiony i wzmocniony. Gdy powstawał, tramwaje ważyły znacznie mniej niż obecnie. Dziś 40 ton, a wtedy 20 – mówi Krzysztof Świercz.

Powstają perony przystankowe i odcinki torowiska na ul. Starogroblowej. – Ułożono też już ok. 2 km dróg rowerowych, głównie na ul. Starogroblowej. Gotowa jest też duża część chodników, rozpoczęły się prace pielęgnacyjne pod przyszłe nasadzenia.

– Przebudowujemy też sukcesywnie skrzyżowania ul. Popowickiej: obecnie z ul. Niedźwiedzią i Zajęczą. Dopiero po zakończeniu tych prac modernizowane będą kolejne skrzyżowania, żeby nie zamykać na Popowicach wyjazdu z osiedla – mówi rzecznik Wrocławskich Inwestycji.

Wcześniej przebudowano tutaj sieci podziemne, jest chodnik i będzie nowa droga dla rowerów.

Ponad połowa trasy ma być „zielona” – na torowisku zostanie nasadzony rozchodnik. Pierwszy odcinek, przy ul. Długiej, już został obsadzony tymi roślinami.

Łączny koszt budowy tramwaju na Popowice to ok. 222 mln zł. Pierwszy tramwaj pojedzie przez nowe torowisko pod koniec roku. Inwestycja, współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, zostanie ukończona w tym roku.

Nowa linia też do Swojczyc

Ale to nie wszystko. W planach miasta jest budowa linii tramwajowej – we wschodniej części Wrocławia – na Swojczyce.

Nowa linia tramwajowa wydłuży zasięg tramwajów obsługujących pętlę Sępolno do nowej pętli, która powstanie na Swojczycach.

W czerwcu zeszłego roku wybrano firmę, która ma za zadanie przygotować projekt torowiska tramwajowego na odcinku 1,7 km.

Pętla na Swojczycach zostanie zaprojektowana w pobliżu ulic Bazaltowej i Chałupniczej, obok powstanie parking P&R na 181 aut.

Nowe torowisko będzie jednocześnie wydzieloną jezdnią autobusową, czyli buspasem, co ma ułatwić przejazd autobusów.

– To bardzo ważny i skomplikowany projekt, który obejmie również przebudowę drogi wojewódzkiej nr 445 z Jelcza-Laskowic do Wrocławia. Powstaną przy tym nowe chodniki oraz drogi rowerowe. Przebudowana zostanie również pętla tramwajowa na Sępolnie – zapowiada Krzysztof Świercz.

Za skrzyżowaniem Swojczyckiej z Mydlaną torowisko ma przechodzić z północnej strony drogi na południową – dzięki temu pasażerowie będą mieli lepszy dostęp do przystanku. Jednocześnie taka koncepcja budowy nowej linii pozwoli zachować zdecydowaną większość rosnących w okolicy drzew.

Projekt obejmie m.in. przebudowę blisko 2,1 km drogi wojewódzkiej 455, budowę dróg rowerowych, chodników, przejść dla pieszych, przebudowę sieci podziemnych oraz fragmentu nowego odcinka ulicy Marco Polo, który połączy osiedle nad Odrą z ulicą Swojczycką na wysokości ul. Mydlanej. Projekt ma być gotowy w przyszłym roku.

Nie byłoby w przyszłości tramwaju na Swojczyce, gdyby nie mosty Chrobrego, których budowa jest obecnie realizowana obok istniejących starych przepraw. To kolejna wielka inwestycja Wrocławia.

W ramach realizacji na mostach i drogach prowadzących do nich powstanie już blisko 400 m torowiska tramwajowego i projektowana linia zostanie dołączona do trasy na przeprawach.

– Nowymi mostami Chrobrego mamy pojechać w przyszłym roku. Inwestycja jest finansowana z budżetu miasta. Jej koszt to blisko 70 milionów złotych – dodaje Krzysztof Świercz.

Tramwaje wykorzystują już pierwszy odcinek TAT

Tramwaje wykorzystują już pierwszy odcinek TAT