Zostaw auto przy pętli. Coraz więcej parkingów P&R

W stolicy jest już 16 parkingów „Parkuj i Jedź” z ponad 4,6 tys. miejsc postojowych dla samochodów i prawie tysiącem dla rowerów.

Publikacja: 25.04.2022 13:48

Zostaw auto przy pętli. Coraz więcej parkingów P&R

Foto: Adobe Stock

Jesienią przybędzie kolejny. W takie miejsca postojowe inwestują też inne samorządy. - Tworzenia parkingów P&R to realizacja istotnego elementu polityki miasta. Ma na celu poprawę komunikacji i zmniejszenie liczby samochodów wjeżdżających do śródmieścia, a tym samym ograniczenia korków i smogu – mówi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Pozwalają uniknąć korków w centrum

Piętnaście lat temu w Warszawie oddano do użytku parking „Parkuj i Jedź” Metro Marymont. Ma trzy poziomy i ponad 400 miejsc postojowych.

- Był to pierwszy tego typu obiekt w Polsce, w którym kierowcy mogli zostawić samochód i kontynuować podróż komunikacją miejską – wspomina Jakub Leduchowski, ze stołecznego ratusza.

Prace nad tą inwestycją rozpoczęły się już w 1999 roku, kiedy to Rada Warszawy przyjęła uchwałę w sprawie ustaleń wiążących gminy warszawskie (wówczas stolica była związkiem komunalnym 11 gmin) przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie ustaleń dla systemu parkingów strategicznych „Parkuj i Jedź”.

Po etapie przygotowań i kilku powtórzonych przetargach w 2005 roku podpisano umowy na zaprojektowanie i wybudowanie trzech parkingów – przy stacjach metra Wilanowska i Marymont oraz przy ulicy Połczyńskiej.

Roboty rozpoczęły się w 2006 roku, a rok później kierowcy zaparkowali samochody na pierwszym tego typu parkingu w stolicy – przy stacji metra Marymont.

Dziś sieć warszawskich parkingów P+R to 16 obiektów na ponad 4,6 tys. miejsc postojowych dla samochodów i prawie tysiąc dla rowerów.

Najnowszy parking, przy przystanku kolejowym Warszawa Żerań – otwarto w lutym tego roku. Kierowcy zyskali 235 miejsc postojowych, a rowerzyści mogą tam zostawić 140 jednośladów.

Parkingi dobrze wyposażone

Z takich parkingów można korzystać bez dodatkowych opłat na podstawie biletów ZTM od dobowego wzwyż lub uprawnień do korzystania z bezpłatnych przejazdów środkami lokalnego transportu zbiorowego w stolicy.

- Wraz z rozwojem pojazdów o alternatywnych źródłach napędu, unowocześniano także parkingi przesiadkowe. Zaczęto m.in. instalować na ich terenie ładowarki do samochodów i rowerów elektrycznych – wylicza stołeczny ratusz.

Obecnie właściciele samochodów elektrycznych mają do dyspozycji 34 stanowiska do ładowania na 12 parkingach, a rowerzyści – pięć.

We wrześniu tego roku ma zostać oddany do użytku kolejny parking P+R – przy stacji kolejowej Warszawa Jeziorki na linii radomskiej, w sąsiedztwie ulicy Karczunkowskiej.

Znajdzie się tam nie mniej niż 136 miejsc postojowych dla aut i ponad 40 miejsc dla rowerów.

- Finalizowane są także prace nad bezobsługowym systemem pobierania opłat, który ma bazować na odczytach tablic rejestracyjnych – mówi Jakub Leduchowski.

Promują komunikację miejską

Podobne parkingi są też w innych miastach. W Poznaniu pierwszy ruszył w lutym 2018 roku przy przystanku PST Szymanowskiego.

- Kierowcy dojeżdżający do stolicy Wielkopolski z północy mogą tam zostawić auto i wygodnie przesiąść się na jedną z linii Poznańskiego Szybkiego Tramwaju – mówi Bartosz Trzebiatowski.

W ub. roku parking P&R powstały przy św. Michała, Biskupińskiej i rondzie Starołęka. Na wszystkich jest w sumie 337 miejsc postojowych.

  - Realizacja idei P&R ma zachęcać mieszkańców do łączenia różnych środków transportu i zwiększać wykorzystanie transportu zbiorowego. Jest to praktyczna i konkretna oferta dla osób, które dojeżdżają do stolicy Wielkopolski z innych miejscowości lub z obszarów peryferyjnych miasta – mówi Bartosz Trzebiatowski.

Podkreśla, że taryfa Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu zachęca do łączenia przejazdów samochodem i komunikacją miejską , bo dzięki biletowi okresowemu na karcie PEKA z parkingów P&R można korzystać bezpłatnie.

Osoby, które nie korzystają z biletu okresowego muszą wykupić bilet za 10 zł, na podstawie którego mogą później podróżować komunikacją miejską w godzinach działania parkingów.

Jak zauważa rzecznik poznańskiego ZTM w ostatnich latach w gminach tworzących Metropolię Poznań powstało 39 parkingów o łącznej liczbie miejsc parkingowych wynoszącej prawie 2500, a kolejne są w trakcie realizacji.

Parkingi stanowiące element zintegrowanych węzłów przesiadkowych, głównie przy stacjach kolejowych, powstają w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Bartosz Trzebiatowski podkreśla, że istniejące w Poznaniu parkingi P&R cieszą się rosnącą popularnością.

Ze statystyk ZTM wynika, że w tym roku największym powodzeniem cieszy się otwarty w marcu 2021r. obiekt przy ulicy Św. Michała. Średnia zajętość miejsc na tym parkingu rośnie od początku roku i w marcu sięgnęła 64 proc.

Władze Poznania planują kolejne obiekty tego typu m.in. na Górczynie oraz na Junikowie, przy stacji kolejowej.

Taki parking to też oszczędności

A w Gdańsku funkcjonuje obecnie osiem parkingów o charakterze Parkuj i Jedź. - Znajdują się one w bezpośrednim sąsiedztwie przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej bądź pętli autobusowo-tramwajowych. Z kolei parking Parkuj i Jedź w Osowej zlokalizowany jest przy stacji PKP – mówi Jędrzej Sieliwończyk, z gdańskiego magistratu.

W sumie jest na nich 963 miejsca postojowe, 47 miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych oraz 234 dla rowerów 

Gdańskie parkingi Parkuj i Jedź są czynne przez całą dobę, a korzystanie z nich jest bezpłatne. Na większości z nich znajdują się specjalnie wyznaczone miejsca dla pojazdów osób niepełnosprawnych, a także stojaki, przy których można zaparkować rower. 

Parkingi pozwalają mieszkańcom na zostawienie auta tuż przy przystanku autobusowym, tramwajowym lub kolejowym i kontynuowanie podróży – najczęściej do centrum miasta lub innych uczęszczanych dzielnic – środkami transportu zbiorowego. 

Ich tworzenie to także oszczędność pieniędzy, które trzeba by wydać na postój pojazdu w Strefie Płatnego Parkowania bądź na innym płatnym parkingu.

- W dalszej perspektywie pozostawianie samochodów na parkingach Parkuj i Jedź przekłada się na oszczędności związane ze zużyciem paliwa, zmniejsza korki w centrum miasta i wpływa pozytywnie na środowisko – dodaje Jędrzej Sieliwończyk.

Jesienią przybędzie kolejny. W takie miejsca postojowe inwestują też inne samorządy. - Tworzenia parkingów P&R to realizacja istotnego elementu polityki miasta. Ma na celu poprawę komunikacji i zmniejszenie liczby samochodów wjeżdżających do śródmieścia, a tym samym ograniczenia korków i smogu – mówi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Pozwalają uniknąć korków w centrum

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Strefa Czystego Transportu: aplikacja pokaże, czy auto może wjechać
Transport
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami
Transport
Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody
Transport
Na Wybrzeżu udany sezon wielkich wycieczkowców
Transport
Ilu Polaków jeździ pociągami? Najnowsze dane
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?