Dworce kolejowe w Dolinie Popradu nowocześniejsze i wygodniejsze

Kolej rozkręca inwestycje w modernizację dworców w województwie małopolskim. Rozpoczęła się właśnie przebudowa pierwszych dworców w Dolinie Popradu.

Publikacja: 18.04.2022 09:39

Wizualizacja dworca w Rytrze

Wizualizacja dworca w Rytrze

Foto: mat.pras.

Zubrzyk, Rytro i Barcice to pierwsze trzy z dwunastu obiektów w tym regionie, na których rozpoczynają się prace budowlane. ich efektem ma być zwiększenie funkcjonalności dworców, poprawienie ich wyglądu, a także bezpośredniego otoczenia.

Dworzec w Zubrzyku przejdzie kompletną metamorfozę. Ma łączyć nowoczesny styl w architekturze z elementami stylu górskiego oraz skandynawskiego. Elewacja zostanie pomalowana na biało, z dużymi powierzchniami przeszklonymi drewnopodobną wykładziną z bazaltu, na której zostanie zamontowany zegar. Wejście i zarys budynku podkreśli iluminacja nocna w technologii LED. We wnętrzu postanowiono wyeksponować zdobione krokwie na suficie. W sąsiedztwie dworca znajdą się elementy małej architektury, nowe chodniki, uporządkowana zostanie zieleń.

Dworzec w Rytrze zachowa historyczna bryłę i kolor elewacji, odtworzona zostanie stolarka okienna i drzwiowa oraz cokół z piaskowca. Wiata od strony peronów zostanie pokryta czerwona dachówką i będzie się wspierać na drewnianych słupkach. W środku będzie natomiast sporo zmian: Centralna część dworca zostanie urządzona nowocześnie, z bielą ścian, szarościami posadzek i ławkami z nierdzewnej stali. W skrzydłach dworca, z osobnymi wejściami od zewnątrz, zaprojektowano przestrzeń biurową dla lokalnego samorządu i spółek kolejowych oraz lokale na wynajem. Zmiany będą widoczne także w otoczeniu dworca. Po obu stronach budynku powstaną parkingi rowerowe, nowe będą chodniki oraz elementy małej architektury – ławki, kosze i gabloty.

W Barcicach renowację przejdzie elewacja budynku, okna, przylegająca do dworca wiata i dach. Wnętrze ma być połączeniem elementów historycznych i nowoczesnych. Natomiast z bezpośredniego otoczenia dworca zniknie budynek gospodarczy.

Jak informuje zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK), która jest także inwestorem, zakończenie prac przy wszystkich trzech dworcach zaplanowano na początek 2023 r. W Dolinie Popradu zostanie przebudowanych jeszcze 9 dworców: Piwniczna, Piwniczna-Zdrój, Wierchomla Wielka, Żegiestów, Żegiestów-Zdrój, Stary Sącz, Łomnica-Zdrój, Młodów oraz Milik.

Wszystkie modernizacje prowadzone są w ramach Programu Inwestycji Dworcowych 2016-2023 z unijnym dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego. Cały program modernizacji dworców w Polsce wart jest ok. 2 mld zł. PKP podkreśla, że ma być przełomowy w zakresie zastosowania proekologicznych rozwiązań. Przykładowo panele fotowoltaiczne zostaną zainstalowane na jednej czwartej dworców budowanych i modernizowanych, a ok. 30 proc. dworców będzie ogrzewana przy pomocy pompy ciepła lub przy ich wspomaganiu.

Znaczna część programu dworcowego obejmuje renowację i rewitalizację obiektów zabytkowych – zarówno tych dużych jak i mniejszych, znajdujących się w niewielkich miejscowościach. W tych ostatnich powstają także dworce systemowe, To autorski projekt PKP zakładający budowę kilkudziesięciu takich obiektów, dostosowanych do lokalnych potrzeb. Projekty są w znacznym stopniu ujednolicone. Natomiast sama budowa – dzięki prostej konstrukcji – jest o kilkanaście tygodni krótsza niż w przypadku standardowej modernizacji dotychczasowych dworców.

Zubrzyk, Rytro i Barcice to pierwsze trzy z dwunastu obiektów w tym regionie, na których rozpoczynają się prace budowlane. ich efektem ma być zwiększenie funkcjonalności dworców, poprawienie ich wyglądu, a także bezpośredniego otoczenia.

Dworzec w Zubrzyku przejdzie kompletną metamorfozę. Ma łączyć nowoczesny styl w architekturze z elementami stylu górskiego oraz skandynawskiego. Elewacja zostanie pomalowana na biało, z dużymi powierzchniami przeszklonymi drewnopodobną wykładziną z bazaltu, na której zostanie zamontowany zegar. Wejście i zarys budynku podkreśli iluminacja nocna w technologii LED. We wnętrzu postanowiono wyeksponować zdobione krokwie na suficie. W sąsiedztwie dworca znajdą się elementy małej architektury, nowe chodniki, uporządkowana zostanie zieleń.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Bez polskiego prawa jazdy nie będą wozić pasażerów
Transport
Strefa czystego transportu w Krakowie: będzie, ale później
Materiał partnera
Budownictwo neutralne dla klimatu
Transport
Skoro są dopłaty do e-aut, to czemu nie do e-rowerów?
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Transport
Climate Classic Gdańsk 2024: Rowerzyści pojechali dla klimatu
Transport
Nowy przewoźnik może wyrzucić Polregio z torów na Zachodnim Pomorzu