Powstają nowe mosty w Rzeszowie i Warszawie. Dla rowerzystów i pieszych

W Rzeszowie nad rzeką Strug powstanie kładka dla pieszych i rowerzystów. A w stolicy trwa już budowa kładki pieszo-rowerowej, łączącej bulwary wiślane z prawobrzeżną częścią miasta.

Publikacja: 15.04.2022 17:23

Powstają nowe mosty w Rzeszowie i Warszawie. Dla rowerzystów i pieszych

Foto: AdobeStock

I choć ta inwestycja nie została jeszcze zakończona to już pojawił się pomysł, by przeprawa nosiła nazwę "Mostu przyjaźni polsko-ukraińskiej".

Tego chcą Warszawskie Forum Samorządowe i Międzynarodowy Instytut Społeczeństwa Obywatelskiego. Petycja w tej sprawie trafiła już na biurko przewodniczącej Rady Miasta.

Mieszkańcom zależy na kładce

O budowę kładki nad rzeką Strug w Rzeszowie wystąpili do Konrada Fijołka, prezydenta miasta mieszkańcy osiedla Drabinianka.

Ich zdaniem kładka nad Strugiem ma poprawić komunikację pieszą i rowerową pomiędzy ulicami Jachowicza, Koło i Podmiejską, a w przyszłości ułatwić dojście do nowej szkoły.

I prezydent na to przystał. Pieniądze na opracowanie dokumentacji projektowej dla tej inwestycji zostały już zarezerwowane w budżecie miasta.

Przetarg na wybór firmy, która przygotuje projekt ma zostać ogłoszony jeszcze w tym miesiącu. - Zadaniem projektanta będzie opracowanie dokumentacji nie tylko samej kładki dla pieszych i rowerzystów o długości ok. 33 m, a szerokość minimum trzech metrów, ale m.in. także dróg dojazdowych i skrzyżowania projektowanej drogi z ul. Jachowicza – wylicza rzeszowski ratusz.

Dokumentacja inwestycji ma być gotowa w drugiej połowie przyszłego roku. Na razie nie wiadomo kiedy ma ruszyć budowa.

Kładka połączy Pragę ze Śródmieściem

A w Warszawie pod koniec marca ruszyła budowa kładki pieszo-rowerowej, która ma połączyć bulwary wiślane z prawobrzeżną Warszawą.

Kładka będzie liczyła 452 m długości. Tym samym będzie o 127 m dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu mostów na świecie.

Wykonawca, firma Budimex najpierw przygotował zaplecze budowy nowego mostu i teren pod inwestycję. Niedawno rozpoczął prace zasadnicze, które prowadzone są od praskiej strony rzeki.

Kilka dni temu budowa wkroczyła na Wisłę. - Pierwszym etapem jest palowanie, czyli stworzenie posadowienia przyszłego mostu. Chodzi o żelbetowe podpory, bo to właśnie na nich będzie opierać się konstrukcja przeprawy – podaje warszawski Zarząd Dróg Miejskich.

Nowy most będzie liczył pół kilometra długości. Jego szerokość będzie zmienna - w najwęższym punkcie będzie liczył 6,9 metra, nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 metra.

Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową, znajdą się na nim także miejsca do odpoczynku. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach.

Nowa przeprawa ma być gotowa w 2024 roku. A koszt budowy to ponad 120 milionów złotych.

To powinien być most przyjaźni polsko-ukraińskiej

A teraz dwie organizacje pozarządowe: Warszawskie Forum Samorządowe i Międzynarodowy Instytut Społeczeństwa Obywatelskiego wystąpiły z petycją o nadanie nazwy budowanej obecnie kładce pieszo-rowerowej nad Wisłą. Aktywiści chcą, by był to „Most przyjaźni polsko-ukraińskiej".

Grzegorz Gruchalski, przewodniczący Warszawskiego Forum Samorządowego mówi, że wszyscy widzimy, jak wielkiej pomocy udzielają Polacy naszym przyjaciołom z Ukrainy.

- Jest to pokaz prawdziwej empatii i warto, aby te wspaniałe czyny zostały w jakiś sposób sformalizowane. Stąd pomysł na nazwanie kładki pieszo-rowerowej - mówi przewodniczący Gruchalski.

W petycji skierowanej do przewodniczącej Rady Warszawy Ewy Malinowskiej-Grupińskiej, aktywiści napisali, że „za dobre czyny należy chwalić i ten społeczny zryw mieszkańców na rzecz naszych braci i sióstr z Ukrainy trzeba upamiętnić w miejskiej przestrzeni. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie Rada Warszawy.

I choć ta inwestycja nie została jeszcze zakończona to już pojawił się pomysł, by przeprawa nosiła nazwę "Mostu przyjaźni polsko-ukraińskiej".

Tego chcą Warszawskie Forum Samorządowe i Międzynarodowy Instytut Społeczeństwa Obywatelskiego. Petycja w tej sprawie trafiła już na biurko przewodniczącej Rady Miasta.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami
Transport
Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody
Transport
Na Wybrzeżu udany sezon wielkich wycieczkowców
Transport
Ilu Polaków jeździ pociągami? Najnowsze dane
Transport
Kraków stawia na szybkie tramwaje. Miasto planuje wielkie inwestycje
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?