Powstają nowe mosty w Rzeszowie i Warszawie. Dla rowerzystów i pieszych

W Rzeszowie nad rzeką Strug powstanie kładka dla pieszych i rowerzystów. A w stolicy trwa już budowa kładki pieszo-rowerowej, łączącej bulwary wiślane z prawobrzeżną częścią miasta.

Publikacja: 15.04.2022 17:23

Powstają nowe mosty w Rzeszowie i Warszawie. Dla rowerzystów i pieszych

Foto: AdobeStock

I choć ta inwestycja nie została jeszcze zakończona to już pojawił się pomysł, by przeprawa nosiła nazwę "Mostu przyjaźni polsko-ukraińskiej".

Tego chcą Warszawskie Forum Samorządowe i Międzynarodowy Instytut Społeczeństwa Obywatelskiego. Petycja w tej sprawie trafiła już na biurko przewodniczącej Rady Miasta.

Mieszkańcom zależy na kładce

O budowę kładki nad rzeką Strug w Rzeszowie wystąpili do Konrada Fijołka, prezydenta miasta mieszkańcy osiedla Drabinianka.

Ich zdaniem kładka nad Strugiem ma poprawić komunikację pieszą i rowerową pomiędzy ulicami Jachowicza, Koło i Podmiejską, a w przyszłości ułatwić dojście do nowej szkoły.

I prezydent na to przystał. Pieniądze na opracowanie dokumentacji projektowej dla tej inwestycji zostały już zarezerwowane w budżecie miasta.

Przetarg na wybór firmy, która przygotuje projekt ma zostać ogłoszony jeszcze w tym miesiącu. - Zadaniem projektanta będzie opracowanie dokumentacji nie tylko samej kładki dla pieszych i rowerzystów o długości ok. 33 m, a szerokość minimum trzech metrów, ale m.in. także dróg dojazdowych i skrzyżowania projektowanej drogi z ul. Jachowicza – wylicza rzeszowski ratusz.

Dokumentacja inwestycji ma być gotowa w drugiej połowie przyszłego roku. Na razie nie wiadomo kiedy ma ruszyć budowa.

Kładka połączy Pragę ze Śródmieściem

A w Warszawie pod koniec marca ruszyła budowa kładki pieszo-rowerowej, która ma połączyć bulwary wiślane z prawobrzeżną Warszawą.

Kładka będzie liczyła 452 m długości. Tym samym będzie o 127 m dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu mostów na świecie.

Wykonawca, firma Budimex najpierw przygotował zaplecze budowy nowego mostu i teren pod inwestycję. Niedawno rozpoczął prace zasadnicze, które prowadzone są od praskiej strony rzeki.

Kilka dni temu budowa wkroczyła na Wisłę. - Pierwszym etapem jest palowanie, czyli stworzenie posadowienia przyszłego mostu. Chodzi o żelbetowe podpory, bo to właśnie na nich będzie opierać się konstrukcja przeprawy – podaje warszawski Zarząd Dróg Miejskich.

Nowy most będzie liczył pół kilometra długości. Jego szerokość będzie zmienna - w najwęższym punkcie będzie liczył 6,9 metra, nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 metra.

Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową, znajdą się na nim także miejsca do odpoczynku. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach.

Nowa przeprawa ma być gotowa w 2024 roku. A koszt budowy to ponad 120 milionów złotych.

To powinien być most przyjaźni polsko-ukraińskiej

A teraz dwie organizacje pozarządowe: Warszawskie Forum Samorządowe i Międzynarodowy Instytut Społeczeństwa Obywatelskiego wystąpiły z petycją o nadanie nazwy budowanej obecnie kładce pieszo-rowerowej nad Wisłą. Aktywiści chcą, by był to „Most przyjaźni polsko-ukraińskiej".

Grzegorz Gruchalski, przewodniczący Warszawskiego Forum Samorządowego mówi, że wszyscy widzimy, jak wielkiej pomocy udzielają Polacy naszym przyjaciołom z Ukrainy.

- Jest to pokaz prawdziwej empatii i warto, aby te wspaniałe czyny zostały w jakiś sposób sformalizowane. Stąd pomysł na nazwanie kładki pieszo-rowerowej - mówi przewodniczący Gruchalski.

W petycji skierowanej do przewodniczącej Rady Warszawy Ewy Malinowskiej-Grupińskiej, aktywiści napisali, że „za dobre czyny należy chwalić i ten społeczny zryw mieszkańców na rzecz naszych braci i sióstr z Ukrainy trzeba upamiętnić w miejskiej przestrzeni. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie Rada Warszawy.

Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi