Tymczasem w całym ubiegłym roku, średnia wartość kredytowanego pojazdu wyniosła niecałe 50,5 tys. zł. Przed pandemią, czyli w 2019 r. średnia wartość kredytowanego pojazdu wynosiła niecałe 38 tys. zł. Oznacza to, że od tego czasu samochody zdrożały o około 40 proc.
Podlaskie kontra lubelskie
Najdroższe samochody, w kredycie kupują mieszkańcy województwa podlaskiego. Tu średnia cena w 2021 roku wynosiła ponad 62 tys. zł, w województwie lubuskim była o pięć tysięcy niższa i wynosiła 57,2 tys., podobnie jak w wielkopolskim 57,1 tys. zł. Najtańsze kredytowane auta są w województwie lubelskim – 44,3 tys. zł . To o 18 tys. mniej niż na Lubelszczyźnie. Województwo mazowieckie zajmuje 12 miejsc w zestawieniu ze średnią ceną 49,4 tys. zł.
W porównaniu do 2019 roku najbardziej wzrosła cena samochodów kupowanych na kredyt w województwie wielkopolskim – wzrost o 57 proc. oraz opolskim – 54 proc. Najmniej, o 11 proc. w województwie lubelskim.
Ceny używanych aut będą rosły
Eksperci Cofidis przeanalizowali ceny tych samych modeli, w tym samym wieku, które były kupowane w latach 2019 i 2021. Sprawdzili na przykład ceny sześcioletnich Volkswagenów Golfów. Okazało się, że w 2019 r. takie samochody z rocznika 2013, kosztowały przeciętnie nieco ponad 39 tys. zł. W 2021 r. ten model samochodów wyprodukowany w 2015 r., czyli również sześcioletni, kosztował już przeciętnie ponad 50 tys. zł. To o 28 proc. więcej.