Rosną ceny samochodów używanych. Najdrożej na Podlasiu, najtaniej w lubelskim

Obserwowany w 2021 r. trend wzrostowy cen samochodów używanych nie hamuje. Przeciętne auto kupowane na kredyt w okresie od stycznia do połowy marca 2022 r. kosztowało ponad 53 tys. zł wynika z danych firmy Cofidis.

Publikacja: 14.04.2022 13:23

Rosną ceny samochodów używanych. Najdrożej na Podlasiu, najtaniej w lubelskim

Foto: AdobeStock

Tymczasem w całym ubiegłym roku, średnia wartość kredytowanego pojazdu wyniosła niecałe 50,5 tys. zł. Przed pandemią, czyli w 2019 r. średnia wartość kredytowanego pojazdu wynosiła niecałe 38 tys. zł. Oznacza to, że od tego czasu samochody zdrożały o około 40 proc.

regiony.rp.pl

Podlaskie kontra lubelskie

Najdroższe samochody, w kredycie kupują mieszkańcy województwa podlaskiego. Tu średnia cena w 2021 roku wynosiła ponad 62 tys. zł, w województwie lubuskim była o pięć tysięcy niższa i wynosiła 57,2 tys., podobnie jak w wielkopolskim 57,1 tys. zł. Najtańsze kredytowane auta są w województwie lubelskim – 44,3 tys. zł . To o 18 tys. mniej niż na Lubelszczyźnie. Województwo mazowieckie zajmuje 12 miejsc w zestawieniu ze średnią ceną 49,4 tys. zł.

W porównaniu do 2019 roku najbardziej wzrosła cena samochodów kupowanych na kredyt w województwie wielkopolskim – wzrost o 57 proc. oraz opolskim – 54 proc. Najmniej, o 11 proc. w województwie lubelskim.

Ceny używanych aut będą rosły

Eksperci Cofidis przeanalizowali ceny tych samych modeli, w tym samym wieku, które były kupowane w latach 2019 i 2021. Sprawdzili na przykład ceny sześcioletnich Volkswagenów Golfów. Okazało się, że w 2019 r. takie samochody z rocznika 2013, kosztowały przeciętnie nieco ponad 39 tys. zł. W 2021 r. ten model samochodów wyprodukowany w 2015 r., czyli również sześcioletni, kosztował już przeciętnie ponad 50 tys. zł. To o 28 proc. więcej.

- Jeszcze większe wzrosty cen widać w segmencie samochodów z młodszych roczników, szczególnie jeśli w międzyczasie weszła na rynek nowa wersja danego modelu - wyjaśnia Marcin Szulc, dyrektor ds. Handlowych i Rozwoju Biznesu w Cofidis.

To zjawisko świetnie ilustruje przykład dwuletnich Fordów Focusów. W 2019 r. Fordy Focusy III generacji wyprodukowane w 2017 r. były warte przeciętnie około 49 tys. zł. W 2021 r. były już dostępne dwuletnie Focusy IV generacji wyprodukowane w 2019 r. Przeciętna cena, jaką płacili za nie kupujący, wyniosła już ponad 75 tys. zł. To aż o 53 proc. więcej.

W przypadku starszych pojazdów wzrost cen też był znaczący. Na przykład za 12-letnią Toyotę Avensis trzeba było w 2019 r. zapłacić przeciętnie trochę ponad 17 tys. zł. Ten sam model, w tym samym wieku w 2021 r. kosztował już średnio 29 tys. zł. Oznacza to wzrost aż o prawie 70 proc..

Analitycy są zgodni, że kolejnych miesiącach należy spodziewać się dalszego wzrostu cen.

- Na początku roku wydawało się, że sytuacja pod względem podaży nowych samochodów będzie z każdym miesiącem się poprawiała, co byłoby czynnikiem hamującym dla wzrostu cen. Niestety obecna sytuacja polityczna i gospodarcza sprawia, że samochody będą nadal drożały. Mniejsza dostępność nowych pojazdów winduje ceny tych używanych – mówi Nuno de Oliveira, prezes Cofidis Polska.

Tymczasem w całym ubiegłym roku, średnia wartość kredytowanego pojazdu wyniosła niecałe 50,5 tys. zł. Przed pandemią, czyli w 2019 r. średnia wartość kredytowanego pojazdu wynosiła niecałe 38 tys. zł. Oznacza to, że od tego czasu samochody zdrożały o około 40 proc.

Podlaskie kontra lubelskie

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami
Transport
Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody
Transport
Na Wybrzeżu udany sezon wielkich wycieczkowców
Transport
Ilu Polaków jeździ pociągami? Najnowsze dane
Transport
Kraków stawia na szybkie tramwaje. Miasto planuje wielkie inwestycje
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości