Wcześniej rowery wystawiono na ulice Warszawy, Łodzi czy Szczecina. Jeszcze rok muszą na nie poczekać mieszkańcy Trójmiasta.

- Firma City Bike Global z Barcelony zobowiązała się do uruchomienia w 2023 roku systemu z 4,1 tys. rowerów w 16 gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Od Władysławowa po Tczew - podały gdańskie samorządy.

Koncern wystawia rowery

System wypożyczalni miejskich w Katowicach wystartuje 1 kwietnia i będzie działał do 1 listopada. Do dyspozycji mieszkańców oddana zostanie rekordowa liczba zarówno stacji, jak i rowerów.

– W 2015 roku testowo uruchomiliśmy trzy stacje, w roku 2019 było ich już 76, w 2020 – 83, a w 2021 roku do dyspozycji mieszkańców było ich 107. W tym roku, docelowo mieszkańcy będą mogli korzystać ze 125 stacji oferujących ponad 1000 rowerów. Ale na tym oczywiście nie poprzestaniemy, w kolejnych latach zakładamy dalsze zagęszczanie i rozszerzanie tej sieci – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Podkreśla, że Katowice to miasto przyjazne rowerzystom. Od 2015 roku powstało 36 km nowych dróg rowerowych za blisko 29 mln zł. Dzięki większej liczbie stacji wypożyczania rowerów miejskich, rośnie także liczba osób korzystających z tego systemu. W ubiegłym roku zarejestrowało się 9 936 nowych użytkowników rowerów miejskich (ponad 1 tys. więcej niż rok wcześniej), a ich ogólna liczba to obecnie ponad 82 tys. osób.

Czytaj więcej

Śląsk usprawnia miejską komunikację. Ogromne wydatki już w tym roku

Najpopularniejszą spośród katowickich stacji rowerowych od kilku lat jest ta zlokalizowana na Rynku, a także punkty położone przy dworcu PKP, na placu Wolności, w pobliżu kościoła Mariackiego oraz w Dolinie Trzech Stawów.

Także 1 kwietnia rowery miejskie powrócą na ulice Gliwic. Wówczas uruchomionych zostanie 35 stacji, a do dyspozycji będzie 350 rowerów.

Również kolejny sezon Płockiego Roweru Miejskiego rozpocznie się 1 kwietnia. W sumie w 56 stacjach zlokalizowanych w Płocku oraz w pobliskim Łącku, Słupnie i Liszynie, będzie ponad 550 rowerów, z czego niemal połowę, bo 250 rowerów udostępni PKN Orlen. Jego stacje rowerowe są w pełni zgodne z istniejącym systemem miejskim.

A to oznacza, że rowery pobrane na stacjach postawionych przez koncern można oddać w dowolnych terminalach Płockiego Roweru Miejskiego i odwrotnie. Takie same są też zasady ich wypożyczania – pierwsze 20 minut za darmo, a pozostały czas opłaca się przy użyciu aplikacji miejskiej.

Zasady bez zmian

W wielu miastach wypożyczalnie uliczne wystartowały w tym roku z początkiem marca. Tak było choćby w Warszawie, w Łodzi czy w Szczecinie.

W stolicy zasady korzystania z Veturilo pozostają bez zmian, tak samo jak i taryfa. Pierwsze 20 minut każdego wypożyczenia jest darmowe, a za pierwszą godzinę płaci się symboliczną złotówkę. 

Z budżetu miasta finansowanych jest 316 stacji, w tym 10 z rowerami o wspomaganiu elektrycznym i 6 z małymi rowerkami dziecięcymi. 33 stacje finansowane są przez prywatnych partnerów projektu, takich jak parki biurowe czy centra handlowe. Łącznie do dyspozycji będą dokładnie 4934 rowery różnych typów, z czego przeważającą większość (4785) stanowią standardowe rowery miejskie. 

Czytaj więcej

W Polsce wciąż przybywa ścieżek dla rowerzystów

Od początku marca z rowerów mogą też korzystać mieszkańcy Łodzi. Czeka na nich 1,5 tys. jednośladów na 150 stacjach w całym mieście. Operatorem systemu jest firma Homeport Polska.

- Zasady wypożyczania rowerów pozostają bez zmian. Korzystamy z aplikacji Freebike lub używając terminala na stacji dokującej. Rower wypożyczymy sczytując QR Code umieszczony na rowerze lub wpisując jego numer w aplikacji lub na terminalu - podaje łódzki magistrat.

Przypomina, że użytkownik musi mieć zasilone konto kwotą co najmniej 10 zł. Pierwsze 20 minut wypożyczenia jest darmowe. Przejazd do godziny kosztuje 1 zł.

Szczecin już ma rowery, Trójmiasto czeka

Po ponad rocznej przerwie na ulice Szczecinia wróciły rowery miejskie. Stare jednoślady wycofano pod koniec listopada 2020 roku.

Na ulice miasta wyjechało 800 jednośladów. Każdy waży 18,9 kg, ma siedem biegów (wcześniej były trzy) i 26-calowe koła na piastach Shimano.

Charakterystyczna jest aluminiowa rama o prostokątnym kształcie. Rower wyposażono w kosz przedni o nośności 5 kg.

Każdy rower posiada autonomiczne locki i GPS. To sprawia, że nie potrzebne są już stacje dokujące. Można więc zostawić go w dowolnym miejscu. Aczkolwiek warto będzie zrobić to w jednej z 99 stref postoju, gdyż wówczas nie będzie się to wiązać z dodatkowymi opłatami.

Czytaj więcej

Coraz więcej samorządów stawia na miejskie rowery

Pozostawienie roweru poza strefą postoju, ale w obszarze funkcjonowania systemu, kosztuje 10 zł. W Szczecinie system będzie działał cały rok.

Na rowery miejskie muszą jeszcze rok poczekać mieszkańcy Trójmiasta - a dokładnie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Jego władze zerwały umowę z operatorem Mevo w 2019 roku. W tym roku wybrano nowego operatora - City Bike Global z Barcelony.

Firma ta planuje wykorzystać 1000 rowerów z pierwszego systemu Mevo oraz 3099 nowych jednośladów włoskiej firmy Vaimoo, których wcześniejsze wersje używane są w Kopenhadze i Rotterdamie, a najnowsza będzie wdrażana w Sztokholmie i na Pomorzu.