Rusza elektryfikacja kolei na Mazurach. Na początek niemal 50 km torów

Ma być wygodniej, łatwiej, i szybciej. A przy tym z korzyścią dla środowiska. Na Warmii i Mazurach rusza elektryfikacja pierwszego fragmentu strategicznej trasy przecinającej region: to odcinek linii nr 38 pomiędzy Ełkiem i Giżyckiem.

Publikacja: 10.02.2022 12:15

Po zakończeniu inwestycji pociągi będą mogły przyspieszyć do 160 kilometrów na godzinę

Po zakończeniu inwestycji pociągi będą mogły przyspieszyć do 160 kilometrów na godzinę

Foto: Piotr Szpakowski

Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe będzie teraz modernizować 49 kilometrów torów, przy których zostanie zamontowana sieć trakcyjna. Na całym odcinku zostanie wymieniona nawierzchnia torowiska: zostanie wzmocniona, przystosowana do cięższych składów, przebudowane będą także nasypy kolejowe. Przebudowanych zostanie sześć obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty i przepusty), zmodernizowane trzy stacje i dwa przystanki osobowe. Poprawione będą systemy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.

Czytaj więcej

Droższy wspólny bilet regionalnych przewoźników

Efektem prac będzie radykalne skrócenie czasu podróży: dzięki elektryfikacji pociągi pomiędzy Ełkiem i Giżyckiem przyspieszą nawet dwukrotnie a przejazd na tym odcinku skróci się o 50 minut. Trasą będą mogły przejeżdżać dłuższe pociągi towarowe. Zwiększy się przepustowość trasy, zmaleją koszty eksploatacji. Inwestycja jest realizowana przy finansowym wsparciu Unii Europejskiej.

- Elektryfikacja to krok, który docenią zarówno przewozy pasażerskie i towarowe, jak i warmińsko-mazurska natura. Dzięki dofinansowaniu ponad 640 mln złotych zostanie zrealizowany projekt, który przyspieszy i usprawni przewozy kolejowe w regionie – komentuje Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Zakończenie prac planowane jest na rok 2024.

Obecnie linia kolejowa nr 38 biegnie na tym odcinku jednym torem, a jej stan techniczny jest mizerny. Pociągi nie mogą jechać szybciej niż 80-100 kilometrów na godzinę, ale taka prędkość to tylko teoria. Jazdę hamują bowiem liczne ograniczenia prędkości. Natomiast po zakończeniu robót pociągi będą mogły przyspieszyć do 160 kilometrów na godzinę.

Czytaj więcej

Więcej regionalnych połączeń. Kolej dojeżdża do kolejnych miast

Przebudowane będą stacje Stare Juchy, Wydminy i Giżycko oraz przystanki Woszczele i Siedliska. Zmodernizowane perony zostaną wyposażone w ławki, wiaty, informację pasażerską oraz w energooszczędne oświetlenie. Będą także dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych. Perony będą wyższe, dzięki czemu wsiadanie i wysiadanie z pociągów stanie się wygodniejsze.

- Mieszkańcy regionu zyskają lepszy dostęp do kolei, a na inwestycji skorzystają również turyści, bo szybsze wygodniejsze podróże zachęcą do wypoczynku nad jeziorami - zapowiada Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Kolejne etapy elektryfikacji trasy będą realizowane w ramach przyszłej perspektywy finansowej w latach 2021-2027.

Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe będzie teraz modernizować 49 kilometrów torów, przy których zostanie zamontowana sieć trakcyjna. Na całym odcinku zostanie wymieniona nawierzchnia torowiska: zostanie wzmocniona, przystosowana do cięższych składów, przebudowane będą także nasypy kolejowe. Przebudowanych zostanie sześć obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty i przepusty), zmodernizowane trzy stacje i dwa przystanki osobowe. Poprawione będą systemy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi