Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe będzie teraz modernizować 49 kilometrów torów, przy których zostanie zamontowana sieć trakcyjna. Na całym odcinku zostanie wymieniona nawierzchnia torowiska: zostanie wzmocniona, przystosowana do cięższych składów, przebudowane będą także nasypy kolejowe. Przebudowanych zostanie sześć obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty i przepusty), zmodernizowane trzy stacje i dwa przystanki osobowe. Poprawione będą systemy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.
Czytaj więcej
Po blisko pięciu latach o niemal 30 proc. drożeją tzw. wspólne bilety samorządowe ośmiu przewoźni...
Efektem prac będzie radykalne skrócenie czasu podróży: dzięki elektryfikacji pociągi pomiędzy Ełkiem i Giżyckiem przyspieszą nawet dwukrotnie a przejazd na tym odcinku skróci się o 50 minut. Trasą będą mogły przejeżdżać dłuższe pociągi towarowe. Zwiększy się przepustowość trasy, zmaleją koszty eksploatacji. Inwestycja jest realizowana przy finansowym wsparciu Unii Europejskiej.
- Elektryfikacja to krok, który docenią zarówno przewozy pasażerskie i towarowe, jak i warmińsko-mazurska natura. Dzięki dofinansowaniu ponad 640 mln złotych zostanie zrealizowany projekt, który przyspieszy i usprawni przewozy kolejowe w regionie – komentuje Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Zakończenie prac planowane jest na rok 2024.
Obecnie linia kolejowa nr 38 biegnie na tym odcinku jednym torem, a jej stan techniczny jest mizerny. Pociągi nie mogą jechać szybciej niż 80-100 kilometrów na godzinę, ale taka prędkość to tylko teoria. Jazdę hamują bowiem liczne ograniczenia prędkości. Natomiast po zakończeniu robót pociągi będą mogły przyspieszyć do 160 kilometrów na godzinę.