Coraz więcej samorządów decyduje się na budowę takich systemów lub rozbudowę już istniejących. Coraz większego znaczenia nabiera oferowanie jednośladów z napędem elektrycznym.

Z początkiem marca ma wystartować nowy system roweru miejskiego w Szczecinie. Przygotowany przez konsorcjum Orange Polska i Roovee kosztował 5,4 mln zł. Rowery IV generacji – 600 dostarczono w styczniu, kolejne 200 sztuk dowiezione zostanie w lutym - zostały wyposażone w moduł GPS, GSM a także w urządzenia mające zapobiegać bezprawnemu wykorzystaniu. Abonament miesięczny kosztuje 18 zł, w cenie jest 60 minut jazdy dziennie. Abonament kwartalny (60 minut dziennie) kosztuje 45 zł, natomiast opłata za minutę jazdy bez abonamentu albo powyżej dziennego limitu abonamentu wynosi 6 groszy.

Czytaj więcej

Strefa czystego transportu wróci do Krakowa

Warunkiem korzystania z BikeS jest posiadanie aplikacji mobilnej Roovee. Można ją bezpłatnie pobrać z Google Play (na Androida) albo App Store (na iOS) i App Gallery. Jest dostępna w czterech językach: polskim, niemieckim, angielskim i ukraińskim. Aplikacje trzeba ściągnąć na smartfona, zarejestrować się i wpłacić startowe. Rowery będzie można wypożyczać i zdawać nie tylko w strefach postoju zlokalizowanych w miejscu poprzednich stojaków, ale na całym obszarze funkcjonowania systemu Bike S. Jednak pozostawienie jednośladu poza strefą postoju będzie kosztować dodatkowe 10 zł. Kto zostawi rower poza obszarem Bike S, zapłaci 200 zł. System będzie funkcjonował przez cały rok.

Miejskie rowery wracają do Krakowa, ale zamiast systemu wypartego w 2019 r. przez hulajnogi elektryczne, zacznie działać długoterminowa wypożyczalnia jednośladów. Według InfoBike, ma działać w oparciu o miesięczny abonament płacony przez wypożyczającego rower: będzie on wówczas używany tylko przez jedną osobę.

W pierwszym okresie wypożyczalnia będzie oferować 250 rowerów tradycyjnych oraz 250 elektrycznych. Wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na ich dostawę. Jego zwycięzca po podpisaniu umowy będzie miał nie więcej niż trzy miesiące na dostarczenie sprzętu. Krakowski Zarząd Transportu Publicznego zapowiada jego szybki i sprawny serwis: zgłoszona awaria ma być usuwana w ciągu 48 godzin, w innym przypadku wypożyczony rower zostanie wymieniona na sprawny. Zaplanowano także zakup 100 elektrycznych rowerów dla wynajmu średnioterminowego Park-e-Bike, który obecnie działa na parkingu Park & Ride Czerwone Maki, a później zostanie rozszerzony na kolejne miejskie parkingi P&R.

Na miejskie rowery mają szanse mieszkańcy Kielc. Przetarg na budowę systemu liczącego 250 jednośladów, w tym co najmniej 25 elektrycznych, ogłoszony został w końcu ubiegłego roku. Ma działać od maja. - Spodziewamy się, że jeszcze w lutym zostanie podpisana umowa z wykonawcą. Prace przy budowie stacjonarnych stacji z rowerami oraz wymalowanie tych wirtualnych zaczną się prawdopodobnie w kwietniu. Natomiast zaraz po odpisaniu umowy wykonawca może przystąpić do zamawiania rowerów – powiedział Przemysław Chmiel, dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kielcach, cytowany przez TransInfo. Projekt zakłada budowę 57 stacji, ich lokalizacja miała być konsultowana z mieszkańcami. Trzy główne stacje zaplanowano w Rynku, przy dworcu autobusowym oraz przy tunelu prowadzącym do dworca kolejowego.

Ponad 21 mln zł chce wydać Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia na pierwszy etap uruchamiania Roweru Metropolitalnego. Ocenia się, że w przyszłym roku pojawiłoby się przeszło pół tysiąca stacji z rowerami oraz ok. 4,3 tys. rowerów. W ramach przedsięwzięcia ma być także rozpoczęta integracja systemu wypożyczalni z obecnie działającymi systemami poboru opłat w miejskiej komunikacji. W założeniach to jeden z większych tego typu projektów w Europie. Całoroczne wypożyczalnie mają być zlokalizowane co kilkaset metrów. Rowery będą oferowane nie tylko na godziny: możliwe byłoby wypożyczenie na dłuższy okres (na tydzień, miesiąc czy cały sezon) także roweru elektrycznego.

Samorządy stawiają także na rozbudowę ścieżek rowerowych. Przykładowo Miasta Śląska i Zagłębia ma połączyć Velostrada – licząca od 20 do 30 kilometrów rowerowa autostrada biegnąca przez dawne tereny poprzemysłowe i nieczynne trasy kolejowe. Z kolei Gdańsk w ubiegłym miesiącu zakończył konsultacje społeczne dotyczące planowej sieci tras rowerowych. Jak podaje TransInfo, wykorzystana do tego celu zostanie m.in. rezerwa terenowa pod budowę tzw. Drogi Czerwonej, gdzie powstać ma ekostrada - bezpośrednie połączenie bez kolizyjnych skrzyżowań, umożliwiające szybką i bezpieczną jazdę.