Nie wszystkim mieszkańcom i kierowcom takie rozwiązanie się podoba, ale statystki są nieubłagane. Wyraźnie potwierdzają, że w obszarach objętych Tempem 30 liczba wypadków z udziałem uczestników ruchu maleje o 30, a nawet 40 proc. – podkreśla Dariusz Nowak, rzecznik krakowskiego magistratu. Dlatego też stref Tempo 30 przybywa i będzie ich coraz więcej.
Początki
Strefy Tempo 30 zostały już wprowadzone w większości zatłoczonych centrów większych miast. Są elementem planowej strategii miast, której celem jest zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Z różnym powodzeniem i różnej wielkości strefy Tempo 30 funkcjonują m.in. w Krakowie, Trójmieście, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu czy Bydgoszczy.
– W Krakowie pierwsze próby uspokojenia ruchu za pomocą ograniczenia prędkości rozpoczęły się w 2011 r., we współpracy ówczesnego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu (dziś Zarząd Dróg Miasta Krakowa – ZDMK) i policji drogowej – wspomina Michał Pyclik, rzecznik krakowskiego ZDMK.
Dziś strefą Tempo 30 w stolicy Małopolski jest objęta ok. jedna trzecia ulic. W kolejnych latach liczba obszarów objętych tą strefą będzie się powiększać. Oprócz tego, w niektórych miejscach Krakowa maksymalna prędkość poruszania się pojazdów wynosi 20 km/h. To głównie zabytkowe centrum i Kazimierz. – Jeżeli chodzi o zwiększenie stref Tempo 30, to miasto już się do niego przygotowuje. Zgodnie z obowiązującą uchwałą sejmiku województwa małopolskiego do 31 grudnia 2025 r. strefy na terenie Krakowa będą wyznaczone na wybranych odcinkach dróg publicznych (lokalnych i osiedlowych) wewnątrz trzeciej obwodnicy – wyjaśnia Dariusz Nowak.
Strefy rosną
Bydgoszcz pierwsze ograniczenia prędkości do 30 km/h wprowadziła również kilkanaście lat temu. – W wielu obszarach miasta, ale głównie na drogach osiedlowych – mówi Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. – W najbliższym czasie kolejne strefy Tempo 30 być może powstaną w ramach rozszerzenia strefy płatnego parkowania w Bydgoszczy – dodaje.