- Kary umowne możemy nakładać też np. za brak sprawnej klimatyzacji lub ogrzewania, niedziałające kasowniki, niezatrzymanie na przystanku czy niezgłoszenie przerwy w ruchu – wylicza Dagmara Szajda, z gdańskiego ZTM.
Kara za brak kursu
Ten organizator transportu miejskiego w Gdańsku kary umowne nakłada na dwóch swoich operatorów komunikacji, czyli Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT) oraz Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BP Tour Piotr Brewczak. Przez pierwszych jedenaście miesięcy 2021 roku tylko na GAiT nałożono kary umowne na kwotę ponad 140 tys. zł. Dla porównania w całym 2020 roku wynosiły one – nieco ponad 141 tys. zł. A drugiego operatora BP Tour - ukarano w 2021 roku – karami w wysokości 188 tys. zł, a w 2020- prawie 58 tys. zł
- Najczęściej przyznawane kary dotyczą: opóźnionych odjazdów, brudnych autobusów i tramwajów oraz niewykonanych kursów. Szczegółowe kwoty przyznanych kar prezentujemy w załączonych plikach – przyznaje Dagmara Szajda.
Dodaje, że poza wymienionymi wcześniej gdański ZTM może nakładać kary umowne np. za brak sprawnej klimatyzacji lub ogrzewania, niedziałające kasowniki, niezatrzymanie na przystanku czy niezgłoszenie przerwy w ruchu. Innymi ważnymi dla pasażerów uchybieniami bywały np. brak wizualnej informacji liniowej, brak ogłoszeń taryfowych i porządkowych, a także nieaktywny monitoring.
- W przypadku rażących lub cyklicznych naruszeń umów przewozowych, wysyłamy patrole kontrolne Centrali Ruchu do reagowania w terenie. Odpowiadamy także na bieżąco na zgłoszenia mieszkańców – zapewnia Dagmara Szajda.