- Od wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów w połowie grudnia Łódzka Kolej Aglomeracyjna rozpoczęła obsługę nowych relacji: Włocławek, Poznań i Radom – mówi Joanna Osińska, rzecznik ŁKA.

Pociągiem z Rzeszowa do Kolbuszowej

Wraz z Nowym Rokiem na podkarpackie tory wyjechało dodatkowo 26 pociągów „Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej” (PKA) w relacji Rzeszów – Kolbuszowa - Rzeszów. Uruchomiono je dzięki elektryfikacji linii kolejowej nr 71, dlatego będą tam jeździć głównie większe i ekologiczne pociągi elektryczne.

- Cieszymy się, że wreszcie infrastruktura związana z zakończeniem prac nad trakcją elektryczną na linii 71 uruchamia w pełnym wymiarze Podkarpacką Kolej Aglomeracyjną na odcinku Rzeszów-Kolbuszowa. Ten wciąż trwający projekt Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej trwa nie tylko w postaci budowy infrastruktury dworcowej i przystankowej, ale jest też związany z pracą na liniach kolejowych. Myślę, że pełną efektywność PKA osiągnie w 2023 roku, kiedy przywrócimy połączenia z Rzeszowa do Jasionki – zapowiedział Wiesław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego.

W dni robocze zaplanowano 26 pociągów PKA w obie strony. Burmistrz Kolbuszowej Jan Zuba podkreślił, że to bardzo dobra wiadomość, bowiem podróż do Rzeszowa zatłoczoną drogą krajową nr 9 czasem trwa godzinę, a nawet dłużej. Wkrótce w Kolbuszowej zostanie otwarte centrum przesiadkowe.

Za przejazd z Rzeszowa do Kolbuszowej trzeba będzie zapłacić - 7 zł (bilet normalny), z kolei studenci zapłacą połowę tej ceny, a zatem - 3,43 zł, a uczniowie - 4,41 zł. Oferta miesięczna dla biletu normalnego to – 210 zł, dla studentów - 102,90 zł, a dla uczniów - 107,10 zł.

Przewozy kolejowe w ramach PKA zostały uruchomione z początkiem stycznia 2021 roku na trzech liniach: Rzeszów - Dębica - Rzeszów, Rzeszów - Przeworsk - Rzeszów oraz w niepełnym wymiarze na linii Rzeszów - Strzyżów - Rzeszów.

W 2021 roku średnio na dobę, w dni robocze POLREGIO uruchamiało 74 pociągi aglomeracyjne PKA.

Teraz, po uruchomieniu połączeń na kolejnej linii PKA Rzeszów - Kolbuszowa - Rzeszów i dodaniu kolejnych 26 pociągów, będzie kursowało w ciągu doby w sumie 100 pociągów, które będą uzupełniały tym samym ofertę regionalnych pociągów wojewódzkich.

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM

Kolej wróciła po latach do Jelcza-Laskowic

Nie tylko Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna rozszerza swoją siatkę połączeń, ale też inni regionalni przewoźnicy.

Koleje Dolnośląskie w połowie grudnia wraz z nowym rozkładem wprowadziły nowe połączenia, które umożliwią dojazd m.in. do Jelcza-Laskowic przez Dobrzykowice.

- Po 20 latach na nowo skomunikowano kolejowo tę część województwa ze wschodnią częścią Wrocławia – ogłaszały Koleje Dolnośląskie w swoich mediach społecznościowych.

Nowa trasa ma 53 km długości, a pokonanie jej pierwszym porannym kursem zajmuje 53 minut. Gdy wybierzemy połączenie w innej porze dnia, dojedziemy do celu szybciej, bo nawet w 30 minut.

Pociąg nowej linii po wyjeździe ze stacji Wrocław Główny zatrzymuje się w granicach miasta na przystankach: Mikołajów, Szczepin, Nadodrze, Sołtysowice, Kowale, Popiele, Swojczyce, Strachocin, Wojnów i Wojnów Wschód.

Cztery z wymienionych przystanków są nowe. To znajdujące się w granicach miasta: Szczepin, Wojnów Wschód, Strachocin i Popiele.

Poza miastem pojazd zatrzymuje się na stacjach: Dobrzykowice Wrocławskie, Nadolice Małe, Nadolice Wielkie, Chrząstawa Mała, Jelcz Miłoszyce i Jelcz-Laskowice.

Połączenie do Jelcza-Laskowic - to pierwszy pociąg w ramach Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych (DKA).

Na początku grudnia ub. roku Urząd Miejski Wrocławia zadeklarował, że w przyszłym roku dołoży 900 tys. zł. w ramach partycypacji w kosztach połączeń. Natomiast do rewitalizacji linii 292 z Wrocławia Głównego do Jelcza-Laskowic dołożył 2 mln zł.

Do dyspozycji pasażerów na wspomnianej trasie jest siedem par połączeń na dobę. Ta liczba zwiększy się od września o kolejne 12 par połączeń.

Koleje Dolnośląskie zakupiły bowiem 19 nowych pociągów, w tym 13 elektrycznych i 6 hybrydowych, czyli elektryczno-spalinowych do obsługi połączeń w regionie, w tym na pierwszej linii DKA.

Na weekend z Łodzi do Radomia

Także spółka Koleje Śląskie uruchomiła w grudniu nowe połączenie Gliwice – Bytom – Gliwice.

– Ma ono charakter bezpośredni. Trasę tą można pokonać średnio w ok. 20 min, przy cenie biletu jednorazowego w taryfie podstawowej 5 zł, natomiast bilet miesięczny kosztuje 130 zł – wylicza Tomasz Musioł, rzecznik Kolei Śląskich.

Przyznaje, że jest to jedyne nowe połączenie uruchomione w ramach wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy. Do dyspozycji pasażerów jest 15 par pociągów w dni robocze oraz 11 par w dni wolne.

Także Łódzka Kolej Aglomeracyjna rozpoczęła w grudniu obsługę nowych relacji: Włocławek, Poznań i Radom. Do Włocławka z Łodzi jeżdżą codziennie dwie pary pociągów, do Poznania w piątki i w niedziele jedna, podobnie do Radomia w weekendy.