Więcej regionalnych połączeń. Kolej dojeżdża do kolejnych miast

Z Rzeszowa do Kolbuszowej można w pół godziny dojechać pociągiem Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. To nowy przystanek u tego przewoźnika. Swoją sieć połączeń rozszerzają także inne koleje regionalne.

Publikacja: 06.01.2022 13:32

Więcej regionalnych połączeń. Kolej dojeżdża do kolejnych miast

Foto: Adobe Stock

- Od wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów w połowie grudnia Łódzka Kolej Aglomeracyjna rozpoczęła obsługę nowych relacji: Włocławek, Poznań i Radom – mówi Joanna Osińska, rzecznik ŁKA.

Pociągiem z Rzeszowa do Kolbuszowej

Wraz z Nowym Rokiem na podkarpackie tory wyjechało dodatkowo 26 pociągów „Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej” (PKA) w relacji Rzeszów – Kolbuszowa - Rzeszów. Uruchomiono je dzięki elektryfikacji linii kolejowej nr 71, dlatego będą tam jeździć głównie większe i ekologiczne pociągi elektryczne.

- Cieszymy się, że wreszcie infrastruktura związana z zakończeniem prac nad trakcją elektryczną na linii 71 uruchamia w pełnym wymiarze Podkarpacką Kolej Aglomeracyjną na odcinku Rzeszów-Kolbuszowa. Ten wciąż trwający projekt Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej trwa nie tylko w postaci budowy infrastruktury dworcowej i przystankowej, ale jest też związany z pracą na liniach kolejowych. Myślę, że pełną efektywność PKA osiągnie w 2023 roku, kiedy przywrócimy połączenia z Rzeszowa do Jasionki – zapowiedział Wiesław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego.

W dni robocze zaplanowano 26 pociągów PKA w obie strony. Burmistrz Kolbuszowej Jan Zuba podkreślił, że to bardzo dobra wiadomość, bowiem podróż do Rzeszowa zatłoczoną drogą krajową nr 9 czasem trwa godzinę, a nawet dłużej. Wkrótce w Kolbuszowej zostanie otwarte centrum przesiadkowe.

Za przejazd z Rzeszowa do Kolbuszowej trzeba będzie zapłacić - 7 zł (bilet normalny), z kolei studenci zapłacą połowę tej ceny, a zatem - 3,43 zł, a uczniowie - 4,41 zł. Oferta miesięczna dla biletu normalnego to – 210 zł, dla studentów - 102,90 zł, a dla uczniów - 107,10 zł.

Przewozy kolejowe w ramach PKA zostały uruchomione z początkiem stycznia 2021 roku na trzech liniach: Rzeszów - Dębica - Rzeszów, Rzeszów - Przeworsk - Rzeszów oraz w niepełnym wymiarze na linii Rzeszów - Strzyżów - Rzeszów.

W 2021 roku średnio na dobę, w dni robocze POLREGIO uruchamiało 74 pociągi aglomeracyjne PKA.

Teraz, po uruchomieniu połączeń na kolejnej linii PKA Rzeszów - Kolbuszowa - Rzeszów i dodaniu kolejnych 26 pociągów, będzie kursowało w ciągu doby w sumie 100 pociągów, które będą uzupełniały tym samym ofertę regionalnych pociągów wojewódzkich.

Kolej wróciła po latach do Jelcza-Laskowic

Nie tylko Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna rozszerza swoją siatkę połączeń, ale też inni regionalni przewoźnicy.

Koleje Dolnośląskie w połowie grudnia wraz z nowym rozkładem wprowadziły nowe połączenia, które umożliwią dojazd m.in. do Jelcza-Laskowic przez Dobrzykowice.

- Po 20 latach na nowo skomunikowano kolejowo tę część województwa ze wschodnią częścią Wrocławia – ogłaszały Koleje Dolnośląskie w swoich mediach społecznościowych.

Nowa trasa ma 53 km długości, a pokonanie jej pierwszym porannym kursem zajmuje 53 minut. Gdy wybierzemy połączenie w innej porze dnia, dojedziemy do celu szybciej, bo nawet w 30 minut.

Pociąg nowej linii po wyjeździe ze stacji Wrocław Główny zatrzymuje się w granicach miasta na przystankach: Mikołajów, Szczepin, Nadodrze, Sołtysowice, Kowale, Popiele, Swojczyce, Strachocin, Wojnów i Wojnów Wschód.

Cztery z wymienionych przystanków są nowe. To znajdujące się w granicach miasta: Szczepin, Wojnów Wschód, Strachocin i Popiele.

Poza miastem pojazd zatrzymuje się na stacjach: Dobrzykowice Wrocławskie, Nadolice Małe, Nadolice Wielkie, Chrząstawa Mała, Jelcz Miłoszyce i Jelcz-Laskowice.

Połączenie do Jelcza-Laskowic - to pierwszy pociąg w ramach Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych (DKA).

Na początku grudnia ub. roku Urząd Miejski Wrocławia zadeklarował, że w przyszłym roku dołoży 900 tys. zł. w ramach partycypacji w kosztach połączeń. Natomiast do rewitalizacji linii 292 z Wrocławia Głównego do Jelcza-Laskowic dołożył 2 mln zł.

Do dyspozycji pasażerów na wspomnianej trasie jest siedem par połączeń na dobę. Ta liczba zwiększy się od września o kolejne 12 par połączeń.

Koleje Dolnośląskie zakupiły bowiem 19 nowych pociągów, w tym 13 elektrycznych i 6 hybrydowych, czyli elektryczno-spalinowych do obsługi połączeń w regionie, w tym na pierwszej linii DKA.

Na weekend z Łodzi do Radomia

Także spółka Koleje Śląskie uruchomiła w grudniu nowe połączenie Gliwice – Bytom – Gliwice.

– Ma ono charakter bezpośredni. Trasę tą można pokonać średnio w ok. 20 min, przy cenie biletu jednorazowego w taryfie podstawowej 5 zł, natomiast bilet miesięczny kosztuje 130 zł – wylicza Tomasz Musioł, rzecznik Kolei Śląskich.

Przyznaje, że jest to jedyne nowe połączenie uruchomione w ramach wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy. Do dyspozycji pasażerów jest 15 par pociągów w dni robocze oraz 11 par w dni wolne.

Także Łódzka Kolej Aglomeracyjna rozpoczęła w grudniu obsługę nowych relacji: Włocławek, Poznań i Radom. Do Włocławka z Łodzi jeżdżą codziennie dwie pary pociągów, do Poznania w piątki i w niedziele jedna, podobnie do Radomia w weekendy.

- Od wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów w połowie grudnia Łódzka Kolej Aglomeracyjna rozpoczęła obsługę nowych relacji: Włocławek, Poznań i Radom – mówi Joanna Osińska, rzecznik ŁKA.

Pociągiem z Rzeszowa do Kolbuszowej

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami
Transport
Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody
Transport
Na Wybrzeżu udany sezon wielkich wycieczkowców
Transport
Ilu Polaków jeździ pociągami? Najnowsze dane
Transport
Kraków stawia na szybkie tramwaje. Miasto planuje wielkie inwestycje
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?