Ocenia się, że w przyszłym roku pojawiłoby się przeszło pół tysiąca stacji z rowerami oraz ok. 4,3 tys. rowerów. W ramach przedsięwzięcia ma być także rozpoczęta integracja systemu wypożyczalni z obecnie działającymi systemami poboru opłat w miejskiej komunikacji.
Rower Metropolitalny ma być ułatwieniem dla mieszkańców Śląska i Zagłębia w podróżowaniu po miastach i gminach, zwłaszcza na krótkich odcinkach. W założeniach to jeden z większych tego typu projektów w Europie. Całoroczne wypożyczalnie mają być zlokalizowane co kilkaset metrów. Rowery będą oferowane nie tylko na godziny: możliwe byłoby wypożyczenie na dłuższy okres (na tydzień, miesiąc czy cały sezon), także roweru elektrycznego.
Wypożyczenie nawet na sezon
Zaletą przedsięwzięcia ma być jeden cennik w ramach płatności poprzez aplikację Zarządu Transportu Metropolitalnego – dla użytkowników takie rozwiązanie byłoby wygodne, dla gmin – korzystne pod względem organizacyjnym i finansowym. Według szacunków GZM, obecnie średni koszt utrzymania jednego roweru w funkcjonujących wypożyczalniach sięga prawie 480 zł. Po uruchomieniu wspólnego przedsięwzięcia koszty byłyby znacznie niższe, przy tym liczba rowerów przeznaczonych do wypożyczenia wzrośnie pięć razy – nawet do ponad 8 tys., a liczba stacji do ponad 940.
Czytaj więcej
Publiczne jednoślady znikają z ulic, bo skończył się sezon. Teraz trafią do przeglądu, by wrócić na wiosnę.
Miasta Śląska i Zagłębia ma połączyć Velostrada – licząca od 20 do 30 kilometrów rowerowa autostrada biegnąca przez dawne tereny poprzemysłowe i nieczynne trasy kolejowe. W koncepcji trasy założono odseparowanie jej od ruchu samochodowego oraz ruchu pieszych z systemem bezkolizyjnych zjazdów oraz skrzyżowań. Będzie miała dwa wyznaczone pasy ruchu o minimum 4 metrach szerokości, a także Miejsca Obsługi Rowerzystów.