Ocenia się, że w przyszłym roku pojawiłoby się przeszło pół tysiąca stacji z rowerami oraz ok. 4,3 tys. rowerów. W ramach przedsięwzięcia ma być także rozpoczęta integracja systemu wypożyczalni z obecnie działającymi systemami poboru opłat w miejskiej komunikacji.

Rower Metropolitalny ma być ułatwieniem dla mieszkańców Śląska i Zagłębia w podróżowaniu po miastach i gminach, zwłaszcza na krótkich odcinkach. W założeniach to jeden z większych tego typu projektów w Europie. Całoroczne wypożyczalnie mają być zlokalizowane co kilkaset metrów. Rowery będą oferowane nie tylko na godziny: możliwe byłoby wypożyczenie na dłuższy okres (na tydzień, miesiąc czy cały sezon), także roweru elektrycznego.

Wypożyczenie nawet na sezon

Zaletą przedsięwzięcia ma być jeden cennik w ramach płatności poprzez aplikację Zarządu Transportu Metropolitalnego – dla użytkowników takie rozwiązanie byłoby wygodne, dla gmin – korzystne pod względem organizacyjnym i finansowym. Według szacunków GZM, obecnie średni koszt utrzymania jednego roweru w funkcjonujących wypożyczalniach sięga prawie 480 zł. Po uruchomieniu wspólnego przedsięwzięcia koszty byłyby znacznie niższe, przy tym liczba rowerów przeznaczonych do wypożyczenia wzrośnie pięć razy – nawet do ponad 8 tys., a liczba stacji do ponad 940.

Czytaj więcej

Rowery miejskie zakończyły sezon. Wrócą na wiosną

Miasta Śląska i Zagłębia ma połączyć Velostrada – licząca od 20 do 30 kilometrów rowerowa autostrada biegnąca przez dawne tereny poprzemysłowe i nieczynne trasy kolejowe. W koncepcji trasy założono odseparowanie jej od ruchu samochodowego oraz ruchu pieszych z systemem bezkolizyjnych zjazdów oraz skrzyżowań. Będzie miała dwa wyznaczone pasy ruchu o minimum 4 metrach szerokości, a także Miejsca Obsługi Rowerzystów.

W analizach przebiegu wzięto pod uwagę trzy warianty. Każdy z nich zaczynał się w Katowicach Zawodziu, w okolicach przecięcia się bulwarów Rawy z ul. Bohaterów Monte Cassino, a kończył w Dąbrowie Górniczej przy ul. Malinowe Górki koło zbiornika Pogoria. Pierwszy wariant zakładał, że trasa ma liczyć ponad 20 km łącząc Katowice, Sosnowiec oraz Dąbrowę Górniczą. To plan minimum, zakładający wytyczenie trasy po dowolnym pod względem obecnego przeznaczenia i ukształtowania terenie.

Drugi wariant wymagał przygotowania koncepcji przebiegu po śladzie nieczynnej linii kolejowej liczącej ok. 30 km, przebiegającej przez Dąbrowę Górniczą, Będzin, Czeladź, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Katowice i Mysłowice. Natomiast trzeci także dotyczył wykorzystania nieczynnych linii kolejowych o długości 32 km, które przechodzą przez Dąbrowę Górniczą, Sosnowiec, Mysłowice oraz Katowice.

Więcej projektów

Na podstawie analizy katowickiej firmy LPW, władze metropolii zarekomendowały prace przygotowawcze na dwóch odcinkach. Pierwszy z nich biegnie od Katowic (Bulwary Rawy) do Sosnowca (ul. Hallera, S86). Długość tego odcinka wynosi 5,4 km, a szacunkowa wartość prac to 8,1 mln zł. Drugi odcinek o długości 2,9 km pobiegnie od Sosnowca do Będzina i Czeladzi (DK 86). Będzie kosztował 5 mln zł.

Velostrada pomiędzy Katowicami a miastami Zagłębia to jeden z etapów znacznie szerszego przedsięwzięcia. Kolejne warianty zakładają połączenie Bytomia i Piekar Śląskich z Chorzowem, Siemianowicami Śląskimi i Katowicami (długość 15 km), ponadto Katowic z Tychami (10 km), a także poprowadzenie trasy przez Gliwice, Zabrze, Rudę Śląską, Chorzów i Katowice (30 km).

Czytaj więcej

Rowerzyści na buspasach. Rzeszów przetestuje nowy pomysł

Z projektem Roweru Metropolitalnego łączyć się będą także przedsięwzięcia organizowane przez poszczególne samorządy. Jak podaje serwis InfoBike, sieć tras rowerowych wraz z centrum przesiadkowym budują Tarnowskie Góry. Inwestycja jest warta blisko 70 mln zł i umożliwi bezpieczną i komfortową jazdę rowerem nawet zimą.

Centrum przesiadkowe z  parkingiem typu „park&ride na 200 samochodów powstanie przy dworcu kolejowym. Pozwoli to posiadaczom aut przesiąść się na pociąg, autobus lub rower, którym będzie można dojechać co centrum miasta. Przedstawiciele Tarnowskich Gór rozmawiają z sąsiednimi samorządami w sprawie takiego rozbudowania infrastruktury rowerowej, by tworzyła spójną całość o charakterze nie tylko lokalnym, ale bardziej regionalnym.