Tory na Mazurach wkrótce pod napięciem. Inwestycje za 650 mln zł

Podróże koleją przez województwo warmińsko-mazurskie będą szybsze i znacznie wygodniejsze.

Publikacja: 09.12.2021 16:29

Przebudowa linii kolejowej Ełk – Giżycko ma pozwolić na zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h

Przebudowa linii kolejowej Ełk – Giżycko ma pozwolić na zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h

Foto: fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Zarządzająca infrastruktura kolejową spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpisała właśnie wartą 650 mln zł umowę z konsorcjum firm: Aldesa Construcciones, Coalvi oraz China Civil Engineering Construction Corporation na przebudowę i elektryfikację odcinka linii kolejowej Ełk – Giżycko. To część trasy nr 38 Ełk – Korsze, której modernizacja wraz z elektryfikacją będzie prowadzona etapami. Pierwszy etap do Giżycka będzie realizowany do 2024 r., kolejne etapy – do roku 2027.

Na początek 49 kilometrów, a potem cała blisko 100-kilometrowej długości linia zostanie przystosowana do jazdy pociągów z dwukrotnie większą niż dzisiaj prędkością – z 80 km/h do 160 km/h. Dzięki elektryfikacji nie będzie już konieczności zmiany lokomotywy z elektrycznej na spalinową, co przełoży się na szybszy czas przejazdu. Pozwoli to skrócić podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o ok. 50 minut. Po zakończeniu robót zajmie ona mniej niż 2 godziny. Wzrośnie także przepustowość trasy, co oznacza, że po torze będzie mogło jeździć więcej pociągów w tym samym czasie.

Czytaj więcej

W Tatry dojedziemy szybciej i wygodniej. Zmiany na kolejowej zakopiance

Poprawi się bezpieczeństwo: dzięki budowie dwóch skrzyżowań bezkolizyjnych w Giżycku i Wydminach oraz po przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych i 59 obiektów inżynieryjnych - mostów, wiaduktów i przepustów. Wzrost bezpieczeństwa pieszych ma zapewnić tunel pod torami na ul. Unii Europejskiej, zastępujący dotychczasowe przejście łączące centrum Giżycka z miejską plażą.

Przebudowa odcinka z Ełku do Giżycka ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość wsparcia wyniesie 499 mln zł. - Po modernizacji głównych szlaków nasza uwaga kieruję się na linie położone poza głównymi aglomeracjami. Modernizacja odcinka Ełk -Giżycko przełoży się na wzrost atrakcyjności kolejowego połączenia pomiędzy Białymstokiem, Olsztynem i Trójmiastem. Skorzystają nie tylko mieszkańcy tych miast ale i społeczności lokalne, a w okresie letnim również turyści – zapowiada Christopher Todd, dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

Czytaj więcej

Przewozy kolejowe w Kujawsko-Pomorskiem dla Polregio

Nieco wcześniej, w połowie listopada PLK podpisały z firmą Torpol umowę na modernizacje stacji Olsztyn Główny. To największy węzeł kolejowy w regionie, o dużym natężeniu ruchu zarówno towarowego, jak i pasażerskiego. Zbiegają się tu 4 linie kolejowe, a stacja jest jednym z głównych miejsc obsługi przewozów wschód-zachód. W ramach wartego prawie 400 mln zł przedsięwzięcia wymienione zostanie ok. 30 km torów, 116 rozjazdów, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem. Przebudowane będą perony – mają być wyższe i szersze. Pojawią się windy i ruchome schody, ponadto infokioski, gdzie będzie wyświetlany rozkład jazdy. Pojawi się nowe nagłośnienie i lepsze oznakowanie.

Prace na stacji w Olsztynie mają być jednym z ostatnich elementów dużo większego projektu – modernizacji linii kolejowej nr 216 pomiędzy Działdowem i Olsztynem. Ponad 80-kilometrowa trasa została przez PLK przystosowana do szybszych przejazdów - maksymalną prędkość dla pociągów pasażerskich podniesiono do 120 km/godz., natomiast dla towarowych – do 80 km/godz. Poprawiła się także dostępność do kolei dzięki przebudowie stacji i przystanków na linii.

- Nowa infrastruktura ma zachęcić do podróżowania pociągami zarówno w regionie jak i na trasach dalekobieżnych, m.in. w kierunku Trójmiasta, Ełku, Warszawy czy Białegostoku – mówi Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski.

Zarządzająca infrastruktura kolejową spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpisała właśnie wartą 650 mln zł umowę z konsorcjum firm: Aldesa Construcciones, Coalvi oraz China Civil Engineering Construction Corporation na przebudowę i elektryfikację odcinka linii kolejowej Ełk – Giżycko. To część trasy nr 38 Ełk – Korsze, której modernizacja wraz z elektryfikacją będzie prowadzona etapami. Pierwszy etap do Giżycka będzie realizowany do 2024 r., kolejne etapy – do roku 2027.

Na początek 49 kilometrów, a potem cała blisko 100-kilometrowej długości linia zostanie przystosowana do jazdy pociągów z dwukrotnie większą niż dzisiaj prędkością – z 80 km/h do 160 km/h. Dzięki elektryfikacji nie będzie już konieczności zmiany lokomotywy z elektrycznej na spalinową, co przełoży się na szybszy czas przejazdu. Pozwoli to skrócić podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o ok. 50 minut. Po zakończeniu robót zajmie ona mniej niż 2 godziny. Wzrośnie także przepustowość trasy, co oznacza, że po torze będzie mogło jeździć więcej pociągów w tym samym czasie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami
Transport
Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody
Transport
Na Wybrzeżu udany sezon wielkich wycieczkowców
Transport
Ilu Polaków jeździ pociągami? Najnowsze dane
Transport
Kraków stawia na szybkie tramwaje. Miasto planuje wielkie inwestycje
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości