Zarządzająca infrastruktura kolejową spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) podpisała właśnie wartą 650 mln zł umowę z konsorcjum firm: Aldesa Construcciones, Coalvi oraz China Civil Engineering Construction Corporation na przebudowę i elektryfikację odcinka linii kolejowej Ełk – Giżycko. To część trasy nr 38 Ełk – Korsze, której modernizacja wraz z elektryfikacją będzie prowadzona etapami. Pierwszy etap do Giżycka będzie realizowany do 2024 r., kolejne etapy – do roku 2027.

Na początek 49 kilometrów, a potem cała blisko 100-kilometrowej długości linia zostanie przystosowana do jazdy pociągów z dwukrotnie większą niż dzisiaj prędkością – z 80 km/h do 160 km/h. Dzięki elektryfikacji nie będzie już konieczności zmiany lokomotywy z elektrycznej na spalinową, co przełoży się na szybszy czas przejazdu. Pozwoli to skrócić podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o ok. 50 minut. Po zakończeniu robót zajmie ona mniej niż 2 godziny. Wzrośnie także przepustowość trasy, co oznacza, że po torze będzie mogło jeździć więcej pociągów w tym samym czasie.

Czytaj więcej

W Tatry dojedziemy szybciej i wygodniej. Zmiany na kolejowej zakopiance

Poprawi się bezpieczeństwo: dzięki budowie dwóch skrzyżowań bezkolizyjnych w Giżycku i Wydminach oraz po przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych i 59 obiektów inżynieryjnych - mostów, wiaduktów i przepustów. Wzrost bezpieczeństwa pieszych ma zapewnić tunel pod torami na ul. Unii Europejskiej, zastępujący dotychczasowe przejście łączące centrum Giżycka z miejską plażą.

Przebudowa odcinka z Ełku do Giżycka ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość wsparcia wyniesie 499 mln zł. - Po modernizacji głównych szlaków nasza uwaga kieruję się na linie położone poza głównymi aglomeracjami. Modernizacja odcinka Ełk -Giżycko przełoży się na wzrost atrakcyjności kolejowego połączenia pomiędzy Białymstokiem, Olsztynem i Trójmiastem. Skorzystają nie tylko mieszkańcy tych miast ale i społeczności lokalne, a w okresie letnim również turyści – zapowiada Christopher Todd, dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

Czytaj więcej

Przewozy kolejowe w Kujawsko-Pomorskiem dla Polregio

Nieco wcześniej, w połowie listopada PLK podpisały z firmą Torpol umowę na modernizacje stacji Olsztyn Główny. To największy węzeł kolejowy w regionie, o dużym natężeniu ruchu zarówno towarowego, jak i pasażerskiego. Zbiegają się tu 4 linie kolejowe, a stacja jest jednym z głównych miejsc obsługi przewozów wschód-zachód. W ramach wartego prawie 400 mln zł przedsięwzięcia wymienione zostanie ok. 30 km torów, 116 rozjazdów, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem. Przebudowane będą perony – mają być wyższe i szersze. Pojawią się windy i ruchome schody, ponadto infokioski, gdzie będzie wyświetlany rozkład jazdy. Pojawi się nowe nagłośnienie i lepsze oznakowanie.

Prace na stacji w Olsztynie mają być jednym z ostatnich elementów dużo większego projektu – modernizacji linii kolejowej nr 216 pomiędzy Działdowem i Olsztynem. Ponad 80-kilometrowa trasa została przez PLK przystosowana do szybszych przejazdów - maksymalną prędkość dla pociągów pasażerskich podniesiono do 120 km/godz., natomiast dla towarowych – do 80 km/godz. Poprawiła się także dostępność do kolei dzięki przebudowie stacji i przystanków na linii.

- Nowa infrastruktura ma zachęcić do podróżowania pociągami zarówno w regionie jak i na trasach dalekobieżnych, m.in. w kierunku Trójmiasta, Ełku, Warszawy czy Białegostoku – mówi Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski.