Władze samorządowe zdecydowały się zakończyć rozmowy w sprawie wyboru przewoźnika mającego od 12 grudnia obsługiwać regionalne połączenia kolejowe. Marszałek Piotr Całbecki poinformował, że rozmowy z prywatnym przewoźnikiem Arriva, który do tej pory obsługiwał linie niezelektryfikowane na terenie województwa, nie będą kontynuowane. Powodem takiej decyzji miał być wysoki koszt przedstawionej oferty.
Arriva twierdzi jednak, że jej propozycja jest dla województwa lepsza nie tylko pod względem finansowym, ale również operacyjnym. - Arriva złożyła pełną wersję oferty, której nie mieliśmy możliwości zaprezentować wcześniej. Jesteśmy gotowi na merytoryczny dialog z marszałkiem województwa kujawsko-pomorskiego – zaapelowała spółka w oświadczeniu wydanym w piątek. Zaproponowała także uruchomienie dodatkowego połączenia Toruń – Sierpc już od końca stycznia przyszłego roku.
Podróżni się skarżą
Na decyzję zarządu województwa zareagował już Urząd Transportu Kolejowego (UTK). Jak poinformował branżowy portal rynek-kolejowy.pl, prezes UTK Ignacy Góra wysłał do marszałka Całbeckiego pismo, w którym podkreśla, że ryzyko zakłócenia ciągłości przewozów kolejowych jest poważne, a województwo kujawsko-pomorskie powinno było już dawno wybrać przewoźników w przetargu. Opóźnienie już uderza w podróżnych, którzy wysyłają skargi do UTK w sprawie braku możliwości zakupu biletów.
Nie można wykluczyć, że Polregio będzie mieć kłopoty z obsłużeniem wszystkich tras, na których do tej pory jeździła Arriva. Jak podaje Portal Samorządowy, po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy, na trasie Bydgoszcz - Chełmża zamiast pociągów mają tymczasowo kursować autobusy. - Przyjęcie naszej propozycji, to zachowanie kilkuset miejsc pracy. To spokój wielu rodzin oraz zachowanie ciągłości komunikacyjnej nie tylko obecnej, ale i rozszerzonej - apeluje Arriva do władz regionu w piątkowym komunikacie.
Obecnie przewozy kolejowe w województwie kujawsko-pomorskim realizują dwaj przewoźnicy: Polregio i Arriva. Umowy na 2021 r. podpisane zostały dopiero w połowie grudnia 2020 r.: z Arrivą dotyczącą przewozów na liniach niezelektryfikowanych i z Polregio obsługującym linie zeletryfikowane. Zawarto je tylko na rok z powodu braku porozumienia w sprawie stawek przewozowych. Ten okres właśnie mija w przyszłym tygodniu.