Stacja paliw w Katowicach przy ulicy Murckowskiej będzie jednym z pierwszych w Polsce punktów tankowania tego paliwa. Wodorowy autobus będzie stał przy dystrybutorze około kwadransa, a napełniony zbiornik pozwoli na przejechanie do 400 kilometrów.
W autobusy napędzane wodorem inwestuje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), której strategia zakłada wykorzystanie wodoru w rozwijaniu zrównoważonej miejskiej mobilności. Zakup 20 pojazdów o długości 12 metrów dofinansuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Inwestycja jest warta 110,7 mln zł, przy czym dotacja ze środków NFOŚiGW wyniesie 81 mln zł. Projekt przewiduje także przeszkolenie około 60 kierowców i mechaników.
Rośnie ekologiczna flota
We wniosku o wsparcie GZM zapowiedziało, że dostawy autobusów odbędą się w latach 2023 i 2024. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, będą wyposażone w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. Mają obsługiwać szybkie połączenia pomiędzy głównymi miastami w regionie.
Infrastruktura związana z eksploatacją i obsługą techniczną autobusów wodorowych ma pochodzić od dostawcy zewnętrznego. Stacje tankowania na terenie GZM zbudują koncerny energetyczne.
Autobusy wodorowe dołączą do floty pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi, które już teraz obsługują pasażerów na terenie metropolii. Obecnie jest ich ponad 200: to autobusy na sprężony gaz ziemny (149), hybrydowe (41) i elektryczne (13). Wkrótce ich liczba zwiększy się o kolejne 66 „elektryków”, oraz 15 autobusów i 6 trolejbusów hybrydowych. Po sfinalizowaniu tych planów, nawet co piąty autobus we flocie Zarządu Transportu Metropolitalnego będzie napędzany niskoemisyjnym paliwem.