W aglomeracji katowickiej szykują się duże zmiany w organizacji zbiorowego transportu. Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) – największy organizator transportu publicznego w Polsce – chce wybrać firmy, które będą obsługiwać sieć komunikacyjną Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) obejmującej 56 miast i gmin przez kolejne 8 lat. W ogłoszonym właśnie przetargu oferty mają być składane do końca sierpnia. Według ZTM, ma to być otwarcie nowego etapu w lokalnej komunikacji, a zarazem początek budowy zrównoważonego transportu w regionie.

W autobusach WiFi i ładowarki USB

Efektem będzie poprawa komfortu podróżowania komunikacją publiczną m.in. dzięki standaryzacji wielu elementów ważnych dla pasażerów. Przykładem będą wymagania wobec autobusów: określony zostanie maksymalny wiek pojazdów, norma emisji spalin, wyposażenie. Pojazdy będą musiały być wyposażone m.in. w klimatyzację, system ogrzewania, ładowarki USB, dostęp do WiFi. Standaryzacja obejmie także wygląd zewnętrzny i wewnętrzny pojazdów, w tym kolory system informacji pasażerskiej. Zmiany będą jednak wprowadzane stopniowo.

CZYTAJ TAKŻE: Rower w osobnym wagonie. Tylko na Dolnym Śląsku

– Wraz z upływem czasu oczekiwania względem przewoźników będą coraz wyższe. Oznacza to, że jakość świadczonych przez ZTM usług będzie systematycznie rosnąć – zapowiada Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM. Przy tym pod uwagę będą brane udogodnienia dla różnych grup pasażerów. Ma być podnoszony komfort podróżowania zwłaszcza dla osób z niepełnosprawnościami lub o ograniczonej mobilności.

– Dostępne będą podnośniki lub rampy najazdowe. W pojazdach standardem będzie podłoga antypoślizgowa – dodaje Kwitek.

Zmieni się sposób zarządzania przewozami. Nowością jest to, że nastąpi przejście z obsługi poszczególnych linii na pulę dostępnych tzw. wozokilometrów (długości drogi przejechanej w określonym czasie). Ma to przyczynić się do większej elastyczności w zarządzaniu komunikacją miejską, zwłaszcza przy organizowaniu przewozów zastępczej komunikacji autobusowej. Przewozy w nowej odsłonie mają zacząć funkcjonować od przyszłego roku.

Zaproszenie dla firm z całej UE

Przetarg na obsługę sieci komunikacyjnej aglomeracji ma przyciągnąć jak największą liczbę oferentów. Nie tylko krajowych: w postepowaniu mogą brać udział firmy działające na terenie całej Unii Europejskiej. Według Małgorzaty Gutowskiej, dyrektora ZTM, pozwoli to na skok jakościowy w zarządzaniu transportem i zbliżenie się do najlepszych standardów europejskich. Szczególna uwaga ma być zwracana na bezpieczeństwo podróży: pojazdy będą wyposażone m.in. w monitoring i blokadę alkoholową kierującego.

– To największy przetarg w historii Zarządu Transportu Metropolitalnego i jeden z największych w kraju, jeśli chodzi o branżę transportową. Projekt obejmuje 166 milionów wozokilometrów i ponad 300 autobusów – mówi Gutowska.

Zarząd Transportu Metropolitalnego jest jednostką budżetową Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Organizując transport zbiorowy obsługuje prawie 7 tys. przystanków. Ponad 1500 pojazdów – autobusów, tramwajów i trolejbusów codziennie kursuje na sieci składającej się z ok. 450 linii. Ze względu na skalę przedsięwzięcia zdecydowano o dodatkowych środkach związanych z transparentnością. ZTM poinformował o przetargu Centralne Biuro Antykorupcyjne, by monitorowało jego przebieg.

Od soboty nowe linie metropolitalne

W sobotę 7 sierpnia ZTM uruchomił dwie kolejne autobusowe linie metropolitalne, które połączą 7 miast. Linia M102 kursować będzie na trasie Tarnowskie Góry Dworzec – Radzionków – Bytom Dworzec. Z kolei na trasie Tychy – Bieruń – Chełm Śląski – Imielin linia M108 zastąpi linię autobusową 54. Autobusy będą kursować z większą częstotliwością. Tego samego dnia uruchomiona zostanie również nowa linia uzupełniająca, która ułatwi mieszkańcom Tychów, Bierunia i Chełma Śląskiego dojazd w rejon kopalni KWK Piast. Nowe metrolinie to kontynuacja jednego z kluczowych projektów transportowych w regionie, obejmującego uruchomienie ponad 30 takich połączeń, usprawniających codzienne podróże po GZM.