Reklama

Komunikacja publiczna po nowemu. Ma być znacznie wygodniej

Idą wielkie zmiany na Śląsku. Podróżowanie komunikacją publiczną w aglomeracji katowickiej będzie łatwiejsze i wygodniejsze.

Publikacja: 18.08.2021 08:06

Komunikacja publiczna po nowemu. Ma być znacznie wygodniej

Foto: AdobeStock

W aglomeracji katowickiej szykują się duże zmiany w organizacji zbiorowego transportu. Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) – największy organizator transportu publicznego w Polsce – chce wybrać firmy, które będą obsługiwać sieć komunikacyjną Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) obejmującej 56 miast i gmin przez kolejne 8 lat. W ogłoszonym właśnie przetargu oferty mają być składane do końca sierpnia. Według ZTM, ma to być otwarcie nowego etapu w lokalnej komunikacji, a zarazem początek budowy zrównoważonego transportu w regionie.

W autobusach WiFi i ładowarki USB

Efektem będzie poprawa komfortu podróżowania komunikacją publiczną m.in. dzięki standaryzacji wielu elementów ważnych dla pasażerów. Przykładem będą wymagania wobec autobusów: określony zostanie maksymalny wiek pojazdów, norma emisji spalin, wyposażenie. Pojazdy będą musiały być wyposażone m.in. w klimatyzację, system ogrzewania, ładowarki USB, dostęp do WiFi. Standaryzacja obejmie także wygląd zewnętrzny i wewnętrzny pojazdów, w tym kolory system informacji pasażerskiej. Zmiany będą jednak wprowadzane stopniowo.

CZYTAJ TAKŻE: Rower w osobnym wagonie. Tylko na Dolnym Śląsku

– Wraz z upływem czasu oczekiwania względem przewoźników będą coraz wyższe. Oznacza to, że jakość świadczonych przez ZTM usług będzie systematycznie rosnąć – zapowiada Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM. Przy tym pod uwagę będą brane udogodnienia dla różnych grup pasażerów. Ma być podnoszony komfort podróżowania zwłaszcza dla osób z niepełnosprawnościami lub o ograniczonej mobilności.

– Dostępne będą podnośniki lub rampy najazdowe. W pojazdach standardem będzie podłoga antypoślizgowa – dodaje Kwitek.

Reklama
Reklama

Zmieni się sposób zarządzania przewozami. Nowością jest to, że nastąpi przejście z obsługi poszczególnych linii na pulę dostępnych tzw. wozokilometrów (długości drogi przejechanej w określonym czasie). Ma to przyczynić się do większej elastyczności w zarządzaniu komunikacją miejską, zwłaszcza przy organizowaniu przewozów zastępczej komunikacji autobusowej. Przewozy w nowej odsłonie mają zacząć funkcjonować od przyszłego roku.

Zaproszenie dla firm z całej UE

Przetarg na obsługę sieci komunikacyjnej aglomeracji ma przyciągnąć jak największą liczbę oferentów. Nie tylko krajowych: w postepowaniu mogą brać udział firmy działające na terenie całej Unii Europejskiej. Według Małgorzaty Gutowskiej, dyrektora ZTM, pozwoli to na skok jakościowy w zarządzaniu transportem i zbliżenie się do najlepszych standardów europejskich. Szczególna uwaga ma być zwracana na bezpieczeństwo podróży: pojazdy będą wyposażone m.in. w monitoring i blokadę alkoholową kierującego.

– To największy przetarg w historii Zarządu Transportu Metropolitalnego i jeden z największych w kraju, jeśli chodzi o branżę transportową. Projekt obejmuje 166 milionów wozokilometrów i ponad 300 autobusów – mówi Gutowska.

Zarząd Transportu Metropolitalnego jest jednostką budżetową Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Organizując transport zbiorowy obsługuje prawie 7 tys. przystanków. Ponad 1500 pojazdów – autobusów, tramwajów i trolejbusów codziennie kursuje na sieci składającej się z ok. 450 linii. Ze względu na skalę przedsięwzięcia zdecydowano o dodatkowych środkach związanych z transparentnością. ZTM poinformował o przetargu Centralne Biuro Antykorupcyjne, by monitorowało jego przebieg.

Od soboty nowe linie metropolitalne

W sobotę 7 sierpnia ZTM uruchomił dwie kolejne autobusowe linie metropolitalne, które połączą 7 miast. Linia M102 kursować będzie na trasie Tarnowskie Góry Dworzec – Radzionków – Bytom Dworzec. Z kolei na trasie Tychy – Bieruń – Chełm Śląski – Imielin linia M108 zastąpi linię autobusową 54. Autobusy będą kursować z większą częstotliwością. Tego samego dnia uruchomiona zostanie również nowa linia uzupełniająca, która ułatwi mieszkańcom Tychów, Bierunia i Chełma Śląskiego dojazd w rejon kopalni KWK Piast. Nowe metrolinie to kontynuacja jednego z kluczowych projektów transportowych w regionie, obejmującego uruchomienie ponad 30 takich połączeń, usprawniających codzienne podróże po GZM.

Transport
Od połowy grudnia pociągi pojadą inaczej. Kogo zmiany dotkną najbardziej?
Transport
Samorządy kupują autobusy. Będzie więcej elektryków
Transport
Buspasy już nie dla elektryków. Dziś decyzje podejmują władze lokalne
Transport
Nowe połączenia kolejowe z regionalnymi lotniskami? Jeśli będą pieniądze
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Rekordowy rok w inwestycjach tramwajowych w stolicy
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama