Jachtem ze stolicy na Mazury. Wielki remont wodnych szlaków

Przybliża się możliwość wygodnej podróży szlakiem wodnym z Warszawy na mazurskie jeziora. Trwa modernizacja kanałów.

Publikacja: 05.08.2021 11:53

Jachtem ze stolicy na Mazury. Wielki remont wodnych szlaków

Foto: AdobeStock

Właśnie zakończył się remont Kanału Grunwaldzkiego na drodze wodnej od Giżycka do Mikołajek, a kolejne kanały są w trakcie modernizacji. Jeszcze w tym roku ma być gotowy Kanał Tałcki.

– W sumie na Mazurach inwestujemy 300 mln zł – poinformował Przemysław Daca, prezes Wód Polskich.

Łączący jeziora Tałtowisko i Kotek niespełna półkilometrowy Kanał Grunwaldzki przeszedł kompleksową przebudowę: dno zostało pogłębione do 1,6 metra, udrożnione zostały wloty kanału, umocniono brzegi. Warta 11 mln zł inwestycja okazała się konieczna ze względu na zły stan techniczny i utrudnienia dla bezpiecznej żeglugi.

Jachtem z Warszawy na Mazury

Według Wód Polskich, tylko na inwestycje w kanały łączące Mikołajki z Giżyckiem ma być przeznaczone 150 mln zł.

– Chcemy, by wkrótce możliwa była podróż szlakiem wodnym z Warszawy na Wielkie Jeziora Mazurskie – zapowiedział na spotkaniu z dziennikarzami Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury. Zdaniem ministerstwa, prace modernizacyjne przy kanałach mają się przyczynić nie tylko do poprawy bezpieczeństwa, ale także do zwiększenia potencjału turystycznego regionu.

CZYTAJ TAKŻE: Ruszył sezon na jeziorach. Liczą na tłumy turystów

Kanał Grunwaldzki jest pierwszym z czterech modernizowanych kanałów na szlaku od Giżycka do Mikołajek, na którym remont został zakończony. Na półtorakilometrowym Kanale Tałckim zakończyły się prace rozbiórkowe i wzmacnianie ścian, podobnie jest na niemal 2 kilometrach Kanału Mioduńskiego. Zaawansowanie rzeczowe prac na obu kanałach sięga odpowiednio 55 i 60 proc. Modernizowany jest także Kanał Szymoński, choć postęp prac jest na razie słabo zaawansowany. To najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka – do przebudowania jest 2,36 km. Z kolei jesienią ma być ogłoszony przetarg na modernizację Kanału Łuczańskiego, gdzie prace będą prowadzone na długości przeszło 2 km.

Łączny koszt remontu pięciu kanałów przekracza 150 milionów złotych. Z tego większość – 98 mln zł – stanowi dofinansowanie Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury. Do tego dochodzi wkład własny Wód Polskich – 48 mln zł, a pozostałe 17,5 mln zł dokłada budżet państwa.

Nowe wrota do Augustowa

Inwestycje w modernizacje dróg wodnych w północnowschodniej części Polski objęły także Kanał Augustowski. To jeden z najatrakcyjniejszych szlaków turystyki kajakowej, przebiegający przez Równinę Augustowską i Kotlinę Biebrzańską. Łączy dorzecza Wisły i Niemna, na terenie Polski ma 80 km długości. W ub. roku przepłynęła nim rekordowa liczba 46 tys. jednostek. Tuż przed wakacjami zakończył się remont trzech par wrót na śluzie Paniewo. W poprzednim sezonie przepłynęło przez nie odpowiednio 5,5 tys. oraz 3,5 tys. jednostek.

Pod koniec roku ma się rozpocząć remont jazu i śluzy w Augustowie. Będzie polegał m.in. na wzmocnieniu ścian komory i głów śluzy, wymianie poszycia wrót, remoncie mechanizmu napełniania, zmianie sposobu obsługi śluzy z ręcznego na elektryczny lub hydrauliczny. Po północnej stronie nabrzeża odtworzona zostanie mała przystań w postaci pływającego pomostu na 6 – 8 jednostek. Szacunkowy koszt tej inwestycji to około 10 mln. zł. Zakończenie prac przewidziano na IV kwartał 2023 r., na 200-lecie rozpoczęcia budowy Kanału Augustowskiego. Natomiast na bieżąco prowadzone są prace utrzymaniowe na samym kanale i w jego otoczeniu. Remontowane są zabytkowe budynki mieszkalne oraz budynki gospodarcze strażnic wodnych.

Wszystkie te inwestycje mają przyciągać nie tylko żeglarzy: mają pomóc w odbudowie biznesu turystycznego w regonie, w ubiegłym roku mocno poszkodowanego przez pandemię koronawirusa i lokalne obostrzenia. Wystarczy przypomnieć, że także w tym roku, podobnie jak w ubiegłym, trzeba było odwołać uroczyste otwarcie sezonu żeglarskiego, wcześniej połączone z imprezą i paradą jachtów.

Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce