Spółka podpisała 13 maja porozumienie z PKP Energetyką, które otworzy drogę do umowy na dostawy dla ŁKA energii trakcyjnej z OZE. Dzięki temu przewozy kolejowe w województwie łódzkim realizowane byłyby z wykorzystaniem energii wytworzonej w elektrowniach wiatrowych lub solarnych.
– Wprowadziliśmy już rekuperację i eco-driving, dzięki czemu zużywamy w ciągu roku średnio o 25 proc. mniej energii. Kolejnym, naturalnym kierunkiem jest przejście na zasilanie z OZE, co pozwoli nam zaoferować podróże neutralne klimatycznie – mówi Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Infrastrukturę przewoźnika ma zasilać również energia z instalacji fotowoltaicznych znajdujących się na terenach i budynkach należących do ŁKA.
Ekopociągi bardziej konkurencyjne
Planując przejście na zasilanie z OZE łódzki przewoźnik kolejowy dołącza do programu Zielona Kolej. Wcześniej przystąpiło do niego dwóch przewoźników towarowych: DB Cargo Polska i CTL Logistics. Realizowany przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei program zakłada przejście branży kolejowej na zasilanie energią z OZE w 85 proc. do 2030 roku. Jego realizacja ma sprawić, że kolej stanie się bardziej ekologiczna, wpływając przez to na wzrost konkurencyjności całego sektora. Koordynatorem programu jest spółka PKP Energetyka.
Według marszałka województwa łódzkiego Grzegorza Schreibera, udział ŁKA w programie Zielona Kolej wpisuje się w Strategię Rozwoju Województwa Łódzkiego 2030. Chodzi o dwie kwestie. Pierwsza to poprawa klimatu, co wiąże się ze stopniowym przechodzeniem na przyjazne dla środowiska źródła produkcji i wykorzystania energii. Drugą jest rozwój systemu transportowego w regionie. M.in. poprzez systematyczne zwiększanie oferty dla mieszkańców województwa podróżujących pociągami.
– Ale zamierzamy to robić z troską o środowisko, wykorzystując nowoczesne technologie i inwestując w tabor, który będzie bezpieczny dla klimatu – podkreśla Schreiber.