Miasta szykują przykrą niespodziankę parkującym bez biletu

Po Warszawie także w Gdańsku i w Gdyni pojawią się mobilne kontrole w strefie płatnego parkowania.

Publikacja: 15.02.2021 17:59

W ciągu roku auta, które automatycznie skanują tablice rejestracyjne, wyłapując piratów parkingowych

W ciągu roku auta, które automatycznie skanują tablice rejestracyjne, wyłapując piratów parkingowych sprawdziły w stolicy ponad 1,3 mln parkujących samochodów.

Foto: Fot. Pixabay

Są bardziej skuteczne. – Tak dokładnej kontroli nie mają nawet te nieliczne miasta europejskie, które próbują w podobny sposób pilnować parkowania. Liczy się nie tylko ilość, ale też jakość – mówi Jakub Dybalski, rzecznik stołecznego Zarządu Dróg Miejskich.

W ciągu roku auta, które automatycznie skanują tablice rejestracyjne, wyłapując piratów parkingowych sprawdziły w stolicy ponad 1,3 mln parkujących samochodów.

Stolica była pierwsza

Warszawa jako pierwsze miasto w Polsce w ub. roku postawiła na mobilne kontrole w strefie płatnego parkowania. W tym celu zakupiono w sumie trzy pojazdy, a w tym roku dojdą kolejne. Jedno auto może skontrolować dziesięć razy tyle zaparkowanych samochodów, ile dwuosobowy pieszy patrol.

– Pomysł warszawskiego start-upu firmy Smart Factor to innowacyjna technologia łącząca kamerę, laser i GPS. Urządzenie przegląda tablice rejestracyjne zaparkowanych pojazdów i porównuje z bazą tych, których parkowanie jest opłacone. System wskazuje nie tylko numer rejestracyjny, ale też markę auta i co do centymetra miejsce parkowania, oraz odległość od auta e-kontroli – mówi Jakub Dybalski.

Dodaje, że zamówienie dwóch aut, razem z osprzętem, oprogramowaniem, szkoleniem i utrzymaniem systemu przez trzy lata kosztuje miasto niespełna 2 mln zł.

CZYTAJ TAKŻE: Drenują kieszenie kierowców. Opłaty za parkowanie w górę

W połowie ub. roku ZDM kupił trzeci taki samochod. – Skorzystaliśmy z pieniędzy unijnych w ramach Virtual WOF, czyli projektu pod nazwą Wirtualny Warszawski Obszar Funkcjonalny. System jest dokładny, a jednocześnie na tyle innowacyjny, że o to, jak funkcjonuje, pytają inne miasta z Polski i nie tylko, jak choćby z Wilna – mówi rzecznik ZDM.

W ub. roku w stolicy kontrolne samochody przejechały ponad 68 tys. kilometrów i sprawdziły aż 1,3 mln zaparkowanych aut. – Każdy z nich po dwa razy, bo kontrola polega na dwukrotnym – w przeciągu kilku minut – sprawdzeniu samochodu parkującego w tym danym miejscu. Chodzi o wykluczenie kierowców, którzy przed chwilą przyjechali i jeszcze klikają w aplikacji, albo właśnie poszli zapłacić do parkomatu – opowiada Jakub Dybalski.

Dzięki tym kontrolom w ub. roku stołeczny ZDM wystawił ponad 165 tys. mandatów za brak opłaty za parkowanie. Dla porównania 25 pieszych patroli ZDM, czyli 50 osób zatrudnionych do tego celu, wystawiło 289 tys. kar.

– Choć trudno ubiegłoroczne statystyki do czegoś odnieść, bo w trakcie 2020 roku zmieniła się wysokość kary, zmienił się obszar strefy, w połowie roku zaczęliśmy korzystać z trzeciego auta, a sama pandemia kompletnie zaburzyła ruch drogowy w Warszawie, szacujemy, że jedno auto wykonuje pracę 10 pieszych patroli – mówi rzecznik ZDM.

Podkreśla, że podwyższona we wrześniu kara za brak opłaty parkingowej (z 50 do 250 zł) sprawiła, że to się już nie opłaca. Dzięki takiej e-kontroli szansa, iż parkowanie bez opłaty ujdzie na sucho, mocno się zmniejszyła.

Inni też będą tak kontrolować kierowców

Podobne systemy kontroli opłat w strefie parkowania chcą wprowadzić też inne miasta. Choćby Gdynia.

– Cały czas pracujemy nad wdrażaniem nowych technologii w gdyńskiej Strefie Płatnego Parkowania. Analizowaliśmy m.in. opcję systemu kamer statycznych działających w oparciu o internet rzeczywisty, ale pomysł mobilnej kontroli na głównym układzie dróg okazał się dużo bardziej efektywny – mówi Agata Grzegorczyk, rzecznik gdyńskiego ratusza.

CZYTAJ TAKŻE: Warszawa chce podnieść ceny za parkowanie. Zmiany również w innych miastach

Dodaje, że w pierwszym kwartale tego roku ma zostać ogłoszony przetarg na zakup i dostawę e-pojazdów. – Chcemy, aby auta do e-kontroli wyjechały na ulice najpóźniej w drugiej połowie roku i wspomagały pracę naszych pieszych kontrolerów. Wtedy też zamierzamy uruchomić śródmiejską strefę płatnego parkowania oraz strefy w wybranych dzielnicach miasta – dodaje Agata Grzegorczyk.

Gdynia planuje zakup dwóch w pełni elektrycznych aut. Dokładne parametry pojazdów i wymagania dotyczące ich programowania miasto wskaże w postępowaniu przetargowym. – Zalety e-kontrolingu pozwolą nam przede wszystkim poprawić rotację miejsc w Śródmieściu oraz wybranych dzielnicach. Skorzystają na tym kierowcy, którzy sprawniej zaparkują w centrum miasta, ale też mieszkańcy, którzy szybciej znajdą miejsce postojowe w okolicy swojego domu – uważa urzędniczka.

Podkreśla, że system e-kontroli ma zmobilizować tych, którzy unikają płacenia za postój, a pojazdy działają na tyle szybko i sprawnie, że trudno będzie „obejść” system podwójnego scanningu.

– Warto będzie uczciwie opłacić postój niż ryzykować otrzymanie tzw. opłaty dodatkowej. Trzeba pamiętać, że zgodnie z ustawą minimum 65 proc. dochodów ze strefy płatnego parkowania przeznaczamy m.in. na remonty infrastruktury rowerowej, transport zbiorowy czy rozwój miejskich terenów zielonych – mówi Agata Grzegorczyk.

Podkreśla, że każda tego typu inwestycja przyniesie realne udogodnienia pieszym, rowerzystom oraz pasażerom komunikacji zbiorowej.

Także Gdański Zarząd Dróg i Zieleni jeszcze w lutym planuje ogłosić postępowanie w trybie zamówień publicznych na mobilną kontrolę w Strefie Płatnego Parkowania. Na razie gdański ratusz nie zdradza więcej szczegółów.

Są bardziej skuteczne. – Tak dokładnej kontroli nie mają nawet te nieliczne miasta europejskie, które próbują w podobny sposób pilnować parkowania. Liczy się nie tylko ilość, ale też jakość – mówi Jakub Dybalski, rzecznik stołecznego Zarządu Dróg Miejskich.

W ciągu roku auta, które automatycznie skanują tablice rejestracyjne, wyłapując piratów parkingowych sprawdziły w stolicy ponad 1,3 mln parkujących samochodów.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Strefa Czystego Transportu: aplikacja pokaże, czy auto może wjechać
Transport
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami
Transport
Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody
Transport
Na Wybrzeżu udany sezon wielkich wycieczkowców
Transport
Ilu Polaków jeździ pociągami? Najnowsze dane
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?