Porozumienie w tej sprawie, pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubelskiego a spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, zostało podpisane latem. W ostatnich dniach wyłoniono natomiast autora koncepcji Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej.
Nowe linie i przystanki
LKA ma umożliwiać szybki dojazd do stolicy województwa m.in. z Puław, Parczewa, Chełma i Kraśnika. Plan zakłada możliwość budowy nowych linii z Szastarki przez Janów Lubelski do Biłgoraja oraz z Lublina do Łęcznej. Rozważana będzie też elektryfikacja odcinka Lublin – Łuków, a także budowa nowej łącznicy do Lotniska Lublin od strony Chełma.
W planach znalazła się, rzecz jasna, modernizacja istniejących i budowa nowych przystanków oraz integracja kolei z innymi środkami transportu, dzięki planowanym węzłom przesiadkowym. Dodatkowym efektem uruchomienia kolei aglomeracyjnej ma być znaczne ograniczenie ruchu drogowego w centrum Lublina.
CZYTAJ TAKŻE: Inwestycje kolejowe na Podkarpaciu: po szynach do metropolii
– Województwo lubelskie dysponuje jedną z najrzadszych sieci kolejowych w kraju. Lubelska Kolej Aglomeracyjna poprawi dostępność transportową, tak aby mieszkańcy mogli szybko i swobodnie przemieszczać się – wierzy Jarosław Stawiarski, marszałek województwa lubelskiego. – Naszą rolą jako zarządu województwa jest zachęcanie do korzystania z kolei i jednocześnie gwarantowanie pewności tego transportu – dodaje.