Na ostatnią chwilę samorządy składały wnioski o dofinansowanie inwestycji w ramach programu Kolej+. Według zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) napłynęło w sumie blisko 100 wniosków obejmujących projekty dotyczące linii kolejowych o długości ok. 2 tys. km i wartych w sumie ok. 25 mld zł. To czterokrotnie więcej niż obecnie przewiduje program, zakładający łączną pulę dopłat w wysokości 5,6 mld zł.
Głównym celem zaplanowanego do 2028 r. programu jest połączenie miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi. Kolej+ zakłada modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe: nowe przystanki, mijanki czy łącznice kolejowe.
CZYTAJ TAKŻE: Kolej Plus: mało wniosków po miliardy na samorządowe inwestycje
Propozycje złożono na nowe trasy, na istniejące, lecz niewykorzystywane, lub takie, z których korzystają jedynie pociągi towarowe. Najwięcej wniosków złożyły województwa: śląskie (19), podkarpackie (11), małopolskie i mazowieckie (9), lubuskie (8). Ponadto wpłynęły zgłoszenia z województw: warmińsko-mazurskiego (6), dolnośląskiego, lubelskiego i wielkopolskiego (5), kujawsko-pomorskiego i zachodniopomorskiego (4), łódzkiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, pomorskiego (2) oraz opolskiego (1).
Kolej na Wschód
Wnioski można było składać od końca maja do środy 26 sierpnia. Jeszcze w ubiegły poniedziałek, na kilkadziesiąt godzin przed terminem, było ich zaledwie 13. Jako jedne z pierwszych napłynęły wnioski od samorządów z terenu Polski Wschodniej. To obszar kraju szczególnie wymagający inwestycji poprawiających lokalną i regionalną infrastrukturę kolejową.