Więcej samodzielnych decyzji samorządów w oświacie? Trwają negocjacje z rządem

Z jedenastu samorządowych postulatów dotyczących zmian w finansowaniu i organizacji oświaty rząd zgodził się na trzy. Jeszcze w tym miesiącu pojawi projekt nowelizacji prawa oświatowego, a w nim nowe zasady konsolidacji szkół.

Publikacja: 03.04.2025 11:17

Oświata jest jedną z najczęściej wymienianych przez samorządowców i ich organizacje dziedziną życia

Oświata jest jedną z najczęściej wymienianych przez samorządowców i ich organizacje dziedziną życia społecznego i lokalnego, która wymaga zmian, w tym wsparcia finansowego

Foto: Adobe Stock

Tak wynika z protokołu spotkania korporacji samorządowych i resortów: finansów oraz oświaty, które odbyło się pod koniec marca. Rozmowy prowadzono tuż przed posiedzeniem Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Protokół z niego upubliczniono wczoraj.

Oświata jest jedną z najczęściej wymienianych przez samorządowców i ich organizacje dziedziną życia społecznego i lokalnego, która wymaga zmian, w tym wsparcia finansowego.

Luka oświatowa sięga już niemal 45 mld zł

Korporacje samorządowe oszacowały jakiś czas temu, że w tegorocznym budżecie potrzeby oświatowe zostały zaniżone o około 40 do 45 mld zł w skali całego kraju. Tyle samorządy dopłacają z własnych budżetów. Przy czym łączna kwota potrzeb oświatowych dla wszystkich samorządów na ten rok jest wyższa o ponad 11 proc. w porównaniu do subwencji oświatowej w zeszłym roku i wynosi 102,7 mld zł.

Czytaj więcej

Jest lepiej, ale jeszcze nie dobrze. Odkładane problemy samorządów rosną

Na początku marca samorządowcy przedstawili postulaty na temat zmian w oświacie. Dotyczą finansowania i sposobu organizacji szkół, klas oraz kompetencji samorządowych. Potrzebne są wyższe fundusze z budżetu centralnego, autonomia dla samorządów dotycząca organizacji sieci szkół, tworzenia infrastruktury oświatowej. Na ich temat rozmawiano 25 marca. - To było ważne spotkanie – ocenia Marek Wójcik, ekspert Związku Miast Polskich.

- Padła deklaracja, że w kwietniu zostanie złożony projekt nowelizacji Prawa oświatowego, a więc kwietniową rozmowę rozpoczniemy od pytania, czy faktycznie została złożona i jakie są jej założenia. Będziemy tego pilnowali i naciskali na uzgodnienia w tej sprawie – zapewnił.

W oczekiwaniu na zmianę prawa

Choć na podstawowy postulat: zwiększenie kwoty potrzeb oświatowych, resort finansów odpowiedział, że nie zakłada się wyasygnowania tylu pieniędzy z budżetu, by zaspokojone były wszystkie potrzeby oświatowe, to jednak minister finansów nie wykluczył możliwości dodatkowego, ponad ustawowego, zwiększenia wysokości potrzeb oświatowych (tak jak to nastąpiło w roku 2025 ze „startową” kwotą potrzeb oświatowych) - o ile pozwoli na to sytuacja budżetu państwa i finansów publicznych.

Znacznie mocniej wybrzmiała zapowiedź zmian prawnych zwiększająca decyzyjność samorządów. Chcą one samodzielnie decydować o kształcie sieci szkół i placówek oświatowych. Resort oświaty zapowiedział, że w kwietniu projekt zmian organizacyjnych w systemie oświaty będzie wpisany do rejestru prac legislacyjnych.

Czytaj więcej

Mało uczniów, a utrzymanie szkół coraz droższe

Mają znaleźć się w nim między innymi: „możliwość konsolidacji szkół; uproszczenie tworzenia fili szkół bez przekształcania w dwóch etapach (likwidacja plus decyzja o utworzeniu filii); możliwość prowadzenia dwukrotnie większej liczby filii szkół w stosunku do obecnie obwiązujących” – dodatkowo jak zapisano w protokole: „szkoła macierzysta mogłaby być prowadzona na poziomie od klasy 4 do 8; możliwe będzie tworzenie zespołów z samych szkół podstawowych. W planach są także: nowe zasady organizacji pracy w systemie klas łączonych (wprowadzenie większej elastyczności postawy programowej oraz brak potrzeby uzyskania pozytywnej opinii kuratora w przypadku: tworzenia szkół, tworzenia zespołu przedszkole i żłobek; wprowadzenie braku konieczności uzyskania pozytywnej opinii kuratora w stosunku do tworzenia niepublicznej szkoły oraz obsadzania dyrektora szkoły niepublicznej.

Jednak resort chce, by samorząd samodzielnie nie mógł zdecydować o likwidacji szkoły – do takiego działania potrzebna będzie pozytywna opinia kuratora oświaty.

Tematy do negocjacji

O części postulatów organizacje samorządowe i MF oraz MEN rozmawiać będą pod koniec kwietnia. - Będziemy rozmawiali o standardach edukacyjnych, których wprowadzenie uważamy za niezbędne. – dodaje Marek Wójcik.

Wymienia kwestie, w których odpowiedzi są obecnie niezadowalające. - MEN negatywnie zaopiniował propozycję ustalania minimalnej liczby dzieci w oddziałach. Nie ma też zgody na zmianą przepisów tak, by wynagrodzenia nauczycieli ponad średnią mogły pochodzić z innych źródeł niż budżetów samorządów – mówi ekspert ZMP.

Tak wynika z protokołu spotkania korporacji samorządowych i resortów: finansów oraz oświaty, które odbyło się pod koniec marca. Rozmowy prowadzono tuż przed posiedzeniem Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Protokół z niego upubliczniono wczoraj.

Oświata jest jedną z najczęściej wymienianych przez samorządowców i ich organizacje dziedziną życia społecznego i lokalnego, która wymaga zmian, w tym wsparcia finansowego.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Społeczności lokalne
Czy możliwe jest nowe życie dla małych szkół? Duże pieniądze dla samorządów
Społeczności lokalne
Orliki ożywiły sport najmłodszych, ale samorządowcy mają problemy przez hałas
Społeczności lokalne
Mieszkańcy polskich miast sadzą lasy
Społeczności lokalne
Miasta oferują coraz więcej zniżek i usług dla seniorów
Społeczności lokalne
Wójt gminy Purda: Niech Olsztyn się rozwija, ale nie naszym kosztem