Mazury inwestują w poprawę szklaków żeglugowych i liczą na udany sezon

Mazury szykują się do nowego sezonu turystycznego. Przedsiębiorstwo Wody Polskie zakończyło właśnie remont jednego z najbardziej charakterystycznych dla regionu elementów szlaku żeglugowego – śluzy Guzianka I, która w ubiegłym sezonie była zamknięta dla żeglarzy.

Publikacja: 14.03.2024 16:07

Kanał Łuczański

Kanał Łuczański

Foto: Robert Drózd, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

To nie tylko ważna część infrastruktury wodnej na Mazurach, ale również atrakcja turystyczna i zabytek hydrotechniki. Łącząca jeziora Bełdany i Guzianka Mała została wybudowana w 1879 r., a w latach 1899 – 1900 poddana remontowi, który zastąpił drewnianą konstrukcję ścianami z cegieł i kamienia. Teraz prace remontowe, które kosztowały 16 mln zł, obejmowały m.in. wymianę wrót górnych i dolnych wraz z kładkami komunikacyjnymi, uszczelnienie i wzmocnienie podłoża oraz wymianę napędów i mechanizmów, a także modernizację skarp i sterówki.

Z Warszawy na Mazury szlakiem wodnym? To ma być możliwe

Modernizacja śluzy to kolejna inwestycja mająca poprawić żeglowność mazurskich jezior i przyczynić się do przyciągnięcia większej liczby turystów. Region wciąż odczuwa ekonomiczne skutki pandemii, kiedy to liczba odwiedzających Mazury wczasowiczów drastycznie zmalała. Realizowane w regionie inwestycje mają w perspektywie sprawić, by możliwa stała się podróż szlakiem wodnym z Warszawy na mazurskie jeziora. Natomiast w najbliższej przyszłości powinny pomóc w odbudowie biznesu turystycznego w regonie. Na tegoroczny sezon mocno więc liczą właściciele mazurskich marin, hoteli i pensjonatów.

Czytaj więcej

Światowa Rada Podróży: Zapowiada się dobry rok dla turystyki w Europie

W tym roku będzie można już korzystać z Kanału Łuczańskiego. To droga wodna głównego szlaku Pisz – Węgorzewo, łącząca jezioro Niegocin z jeziorem Kisajno. Mierzący nieco ponad 2 km Kanał Łuczański jest trzecim pod względem długości kanałem mazurskim, ustępuje w tym względzie jedynie Kanałowi Szymońskiemu i Jeglińskiemu. Zakończone w grudniu ubiegłego roku prace kosztowały 69 mln zł.

Duża część kluczowych dla regionu inwestycji została sfinalizowana w ubiegłym roku. W wakacje został oddany żeglarzom wyremontowany Kanał Szymoński. Jest najdłuższym kanałem na szlaku od Mikołajek do Giżycka, łączącym Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim, stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Przebudowano go i umocniono na długości prawie 2,5 km: rozebrano istniejące i wykonano nowe ubezpieczenie obydwu brzegów, odtworzono istniejące ubezpieczenie wejść do kanału, a także poprawiono jego drożność. Wodniakom oddano również do dyspozycji zmodernizowany Kanał Węgorzewski. Kolejnym przedsięwzięciem było udrożnienie rzeki Wręgołapy i zabezpieczenie jej brzegów.

W tym roku będzie można już korzystać z Kanału Łuczańskiego. To droga wodna głównego szlaku Pisz – Węgorzewo

Te trzy inwestycje kosztowały blisko 92 mln zł i zostały dofinansowane przez środki unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2014-2020. Są szansą na rozwój turystyki wodnej, a w konsekwencji powinny przyczynić się do rozwoju lokalnej gospodarki.

Jeszcze w 2021 r. zakończył się remont Kanału Grunwaldzkiego łączącego jeziora Tałtowisko i Kotek na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. To jeden z pięciu kanałów na drodze wodnej od Giżycka do Mikołajek modernizowanych przez Wody Polskie. Niespełna półkilometrowy kanał przeszedł kompleksową przebudowę: wybudowano przejścia dla zwierząt, pogłębiono dno kanału do 1,6 m oraz udrożniono wloty. W 2022 r. zmodernizowane zostały kanały Tałcki i Mioduński.

Szlak Wielkich Jezior Mazurskich — jedyny taki szlak w Europie

Szlak Wielkich Jezior Mazurskich jest najpopularniejszym i najpiękniejszym szlakiem żeglugowym północno-wschodniej części Polski. Tak rozległego ciągu jezior, umożliwiającego uprawianie wszystkich rodzajów turystyki wodnej, a równocześnie tak urozmaiconego, nie ma w żadnym z państw Europy. Główny szlak Wielkich Jezior Mazurskich zaczyna się na jeziorze Brzozolasek w pobliżu miasta Pisz, a kończy się na Kanale Węgorzewskim w Węgorzewie. Długość szlaku w linii prostej to 111 km.

Społeczności lokalne
Referenda lokalne. Mieszkańcy nie pchali się do urn
Społeczności lokalne
Jak polskie miasta pożegnają papieża Franciszka?
Społeczności lokalne
Czy możliwe jest nowe życie dla małych szkół? Duże pieniądze dla samorządów
Społeczności lokalne
Orliki ożywiły sport najmłodszych, ale samorządowcy mają problemy przez hałas
Społeczności lokalne
Więcej samodzielnych decyzji samorządów w oświacie? Trwają negocjacje z rządem