To znacznie gorsze wyniki od zanotowanych rok wcześniej. Pierwsze półrocze 2021 r. na minusie zakończyły placówki z 12 województw, a ich łączna strata wyniosła wtedy niespełna 5,5 mln zł.
Wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego to tzw. samorządowe wojewódzkie osoby prawne. Nadzór nad ich działalnością prowadzą urzędy marszałkowskie. Do ich zadań w tym zakresie należy m.in. wybór dyrektora ośrodka. Przepisy stanowią, że ośrodki mają być jednostkami samofinasującymi się. W praktyce utrzymują się one głównie z opłat za egzaminy. Te zaś od 2013 r. pozostają na niezmienionym poziomie. Ich wysokość ustalana jest na poziomie centralnym. Gdyby dziś zdecydowano się na podwyższenie, inicjatywa w tej sprawie leżałaby po stronie ministerstwa infrastruktury. Obecnie jednak resort jest przeciwny tym pomysłom.
Pandemia i czasowe zawieszenie działalności WORD-ów oraz wzrost kosztów ich działalności (ogólny poziom inflacji, wzrost cen paliw, energii elektrycznej, kosztów utrzymania floty) sprawiły, że z roku na rok bilans strat WORD-ów się powiększa. Ogromne znaczenie mają też względy demograficzne (coraz mniejsza liczba młodych osób starających się o prawo jazdy). Związek Województw Polskie Regiony od wielu miesięcy alarmuje, że należy podjąć działania mające na celu poprawę ich sytuacji finansowej. Póki co wymiana pism oraz rozmowy prowadzone podczas posiedzeń zespołu ds. infrastruktury Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (KWRIST) nie przynoszą żadnych efektów.
Czytaj więcej
Ośrodki przynoszą coraz większe straty, a strajki egzaminatorów z lipca i sierpnia pokazują, że problem jest naprawdę poważny. Dlatego samorządowcy apelują o spotkanie w tej sprawie z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem.
Zdaniem przedstawicieli samorządów sytuacja z miesiąca na miesiąc robi się coraz poważniejsza. Na dowód pokazują obecne wyniki finansowe WORD-ów. W ich ocenie, na obecnym etapie, jedynym skutecznym rozwiązaniem jest podniesienie opłat za egzaminy. Na to nie chce zgodzić się strona rządowa. Jak się dowiedzieliśmy, na ubiegłotygodniowym posiedzeniu zespołu ds. infrastruktury KWRiST strona rządowa po raz kolejny przedstawiła własne pomysły na uzdrowienie finansów WORD-ów.