Kampania „Kręć kilometry dla Gdańska”, czyli rowerem do pracy i szkoły

Kampania „Kręć kilometry dla Gdańska” to przykład miejskiej inicjatywy, która promuje zdrowy tryb życia, integruje społeczność i wspiera rozwój infrastruktury rowerowej. Jej sukces widoczny w statystykach przekłada się na rosnącą liczbę uczestników i na zaangażowanie mieszkańców.

Publikacja: 10.05.2024 13:31

Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Usług Komunalnych Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Usług Komunalnych Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Foto: rp.pl

Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Usług Komunalnych Urzędu Miejskiego w Gdańsku podczas czwartego Szczytu Rowerowego opowiedział o kampanii „Kręć Kilometry dla Gdańska”, której realizacja okazała się wielkim sukcesem. 

- Kiedyś budowaliśmy drogi rowerowe z kostki, dzisiaj już tego nie robimy, całe szczęście. I takim przykładem, o którym chciałem dzisiaj powiedzieć, jest nasza kampania „Kręć Kilometry dla Gdańska”. Jest to kampania, którą tak naprawdę wymyśliliśmy 15 lat temu, realizując projekt międzynarodowy unijny - rozpoczął Kłos.

Jednym z pierwszych kroków w realizacji tego pomysłu było zaproszenie firm do nagradzania pracowników za dojazd rowerem do pracy.  -Zaczynaliśmy od 42 firm, a dzisiaj mamy 493 firmy, które biorą udział w tej kampanii – podkreślił Kłos. Opisał też etap, w którym kampania przechodziła transformację, dostosowując się do oczekiwań mieszkańców.  - Po kilku latach kampanii okazało się, że tak naprawdę spodobała się ona przede wszystkim sportowcom – ci, którzy kręcili olbrzymie dystanse na rowerach po mieście, mieli największe szanse na uzyskanie nagród -  wyjaśnił. Jednakże, zespołowi kampanii zależało na tym, aby inicjatywa ta oddziaływała na codzienne życie mieszkańców, a nie tylko na entuzjastów jazdy na rowerze. Dlatego przeprowadzono badania, które dostarczyły feedbacku od mieszkańców, wskazując, że kluczowa jest właśnie promocja codziennego dojazdu do pracy czy szkoły rowerem.

- W ubiegłym roku po kompletnej rewolucji, doprowadziliśmy do tego, że kampania przede wszystkim odbywa się w miesiącach od września do listopada. Dzięki wydłużeniu kampanii i zmianie zasad, wzięło w niej udział 6200 gdańszczan – oznajmił Kłos. Istotną zmianą było też wprowadzenie ograniczenia dotyczącego punktów za przejechane kilometry oraz dodanie elementu odwiedzenia interesujących miejsc w Gdańsku.  - 20 punktów to maksymalna liczba punktów, które można było dostać w ciągu dnia – mówił  Kłos.

Efekty? - Wydłużenie kampanii przyniosło znaczący wzrost ruchu rowerowego.. To pokazało nam, że w listopadzie do roku mieliśmy o 40 procent przejazdów więcej. Ludzie też nauczyli się, że skoro są w stanie jeździć w listopadzie, to również i w styczniu, lutym i w marcu też są w stanie jeździć.  To też pokazują nasze liczniki rowerowe i naprawdę ruchu rowerowy w miesiącach zimowych wzrósł o dwa razy więcej niż było to 10 lat temu.

- Sukces gdańskiej kampanii był tym większy, że ludzie biorący w niej udział chcą porównywać się z innymi uczestnikami, firmy ścigają się w podziale na różne kategorie, organizacje tworzą grupy do wspólnej rywalizacji, a dzielnice również angażują się w konkurs – wyliczał wiceszef  Wydziału Usług Komunalnych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Statystyki generowane przez kampanię pokazują zarówno korzyści zdrowotne, jak i ekologiczne wynikające z jazdy rowerem.  - Każdy przejazd rejestrowany w aplikacji pokazywał spalanie kalorii i oszczędzone CO2, co było istotne zarówno z punktu widzenia rywalizacji, jak i świadomości ekologicznej" – wyjaśniał Kłos.

W kontekście dostępu do informacji i wsparcia dla uczestników, Kłos wspomniał o aplikacji, która umożliwiała śledzenie postępów oraz kontakt z infolinią, gdzie każdy mógł zgłosić nieprawidłowości.  - Informacja zwrotna była podstawą dla uczestników, zapewniając im wsparcie i możliwość uczestnictwa w konkursie na równych zasadach - dodał.

W tym roku wprowadzono nową kategorię nagród, zwracającą uwagę na potrzeby lokalnej społeczności.  - Wprowadziliśmy bon podarunkowy dla schroniska Promyk w wysokości 100 zł, a prawie 300 osób zdecydowało się na tę nagrodę – mówił Kłos. To dowód na to, że uczestnicy widzą kampanię nie tylko jako rywalizację, ale także jako sposobność do wspierania lokalnych inicjatyw.

Nie ma wątpliwości, że kampania „Kręć kilometry dla Gdańska” odniosła sukces w promocji zdrowego trybu życia i ekologii. Ważne jest również to, że stała się ona istotnym narzędziem integracji społeczności lokalnej. Ale na tym nie koniec korzyści, bo liczy się też promocja lokalnych inicjatyw charytatywnych. A jej rozwój i dalsze innowacje w przyszłości obiecują jeszcze większe korzyści dla mieszkańców Gdańska.

Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Usług Komunalnych Urzędu Miejskiego w Gdańsku podczas czwartego Szczytu Rowerowego opowiedział o kampanii „Kręć Kilometry dla Gdańska”, której realizacja okazała się wielkim sukcesem. 

- Kiedyś budowaliśmy drogi rowerowe z kostki, dzisiaj już tego nie robimy, całe szczęście. I takim przykładem, o którym chciałem dzisiaj powiedzieć, jest nasza kampania „Kręć Kilometry dla Gdańska”. Jest to kampania, którą tak naprawdę wymyśliliśmy 15 lat temu, realizując projekt międzynarodowy unijny - rozpoczął Kłos.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rowerem przez Polskę
X Zlot Rowerów Towarowych Kraków 2024
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Rowerem przez Polskę
To będzie rok pod znakiem roweru. Zwłaszcza elektrycznego
Rowerem przez Polskę
Więcej miejskich dróg rowerowych. Samorządy realizują kolejne inwestycje
Rowerem przez Polskę
Nie każdy dorosły jeździ rowerem. Ale zawsze może się nauczyć
Rowerem przez Polskę
Metrorower dojechał do 31 gmin. Rower w mieście może być lepszy od samochodu