Ruszają miejskie wypożyczalnie rowerów w Krakowie i w Trójmieście

Trwają testy nowych rowerów metropolitalnych Mevo 2.0 w Trójmieście. Rusza też najem długoterminowy rowerów w Krakowie.

Publikacja: 01.09.2023 13:03

W Krakowie w połowie sierpnia ruszyły zapisy na długoterminowy wynajem rowerów LajkBike

W Krakowie w połowie sierpnia ruszyły zapisy na długoterminowy wynajem rowerów LajkBike

Foto: Studio Agaton

- Testujemy najwyższe wzniesienia i podjazdy oraz zachowanie jednośladów na różnych nawierzchniach. Pierwsi testujący informują już o zakończeniu testu 100 km, co oznacza, że rower zgodnie z wymogami jest w stanie taką trasę przejechać na jednej naładowanej baterii – przekazała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, która sama testuje nowe rowery.

Trójmiejskie Mevo 2.0 na testach…

W testach sprawdzane są przede wszystkim działania aplikacji i poziom jej zintegrowania z rowerem, bo to do samej aplikacji na ten moment testujący mają największe zastrzeżenia. Problemy w tej kwestii są rozwiązywane jednak na bieżąco.

Wśród osób, które już przetestowały rower metropolitalny Mevo 2.0  jest m.in. wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski. - Po jeździe mogę powiedzieć, że warto było zaryzykować i podjąć tę trudną, ale i odpowiedzialną decyzję związaną z wymianą rowerów. Doświadczenia innych miast europejskich także to pokazują. System, który teraz budujemy jest obmyślony na kilka lat. Rower jest na pewno solidny, stabilny, daje gwarancję, że wytrzyma okres funkcjonowania, na jaki został zaprojektowany - powiedział Marcin Skwierawski.

Czytaj więcej

Wreszcie wiadomo, kto uruchomi Rower Metropolitalny w aglomeracji katowickiej

Dodał, że rozwiązaniem dla zwiększonej wagi roweru, która jest efektem ubocznym jego stabilności i wytrzymałości, jest wspomaganie elektryczne. Co ważne, rowery elektryczne mają automatyczną zmianę przerzutek, dostosują więc prędkość do możliwości użytkowników.

Druga faza testów rowerów Mevo 2.0, w których udział wezmą mieszkańcy, planowo ma się rozpocząć w połowie września.

Operator rowerów będzie przygotowany na blisko 80 tysięcy użytkowników m.in. w Gdańsku, Sopocie, Gdyni, Wejherowie, Rumi czy Redzie. W sumie w systemie ma być tysiąc rowerów tradycyjnych i ponad trzy tysiące elektrycznych.

W testach będzie można wziąć udział bezpłatnie, ale w przypadku pozostawienia roweru w miejscu, które nie jest do tego przeznaczone zostanie naliczona kara w wysokości 10 zł za zaśmiecanie publicznej przestrzeni.

…A krakowskie LajkBike na zapisy

A w Krakowie w połowie sierpnia ruszyły zapisy na długoterminowy wynajem rowerów LajkBike. Sprzęt będzie można otrzymać nawet na trzy miesiące. Do dyspozycji mieszkańców będzie na początku 500 rowerów tradycyjnych i 250 rowerów elektrycznych. Będą mogły je wypożyczyć osoby pełnoletnie, mieszkające na co dzień w Krakowie, odpowiednio za: 29 złotych miesięcznie i 79 złotych miesięcznie (plus zwrotna kaucja 100 zł za rower zwykły, 500 zł za elektryczny).

Czytaj więcej

Poznań stawia na rozwój dróg rowerowych. Chce być „miastem krótkich odległości”

W cenie abonamentu LajkBike będzie ujęta usługa naprawy usterek typu: przebita dętka, zużyte klocki hamulcowe, urwany łańcuch, rozregulowana przerzutka, pęknięta szprycha czy scentrowane koło. Oba typy rowerów posiadają 28 calowe koła. Rower tradycyjny wyposażony jest w 3-biegową przerzutkę, rower ze wspomaganiem elektrycznym ma 7 biegów.  Wszystkie rowery wyposażone są w bezpieczne hamulce, wymagane oświetlenie, zapięcie łańcuchowe oraz blokadę na koło typu O-lock.

Aby zostać użytkownikiem systemu LajkBike’a trzeba wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie internetowej. Rower będzie można wypożyczyć na co najmniej miesiąc, a maksymalnie na trzy. Do końca sierpnia wpłynęło już ponad 1500 zgłoszeń od chętnych na wynajem.

Krakowski Zarząd Transportu Publicznego zapowiedział, że przynajmniej w pierwszej turze wynajmu jeśli będzie więcej chętnych niż oferowanego sprzętu to odbędzie się losowanie. Nie będzie więc ważne, kiedy ktoś wyśle formularz zgłoszeniowy. O kolejności wydawania rowerów zdecyduje maszyna.  

- Testujemy najwyższe wzniesienia i podjazdy oraz zachowanie jednośladów na różnych nawierzchniach. Pierwsi testujący informują już o zakończeniu testu 100 km, co oznacza, że rower zgodnie z wymogami jest w stanie taką trasę przejechać na jednej naładowanej baterii – przekazała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, która sama testuje nowe rowery.

Trójmiejskie Mevo 2.0 na testach…

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rowerem przez Polskę
Rowerowa rewolucja we Francji
Rowerem przez Polskę
E-bike na ścieżce wzrostu, czyli rewolucja w polskiej mobilności
Rowerem przez Polskę
Kampania „Kręć kilometry dla Gdańska”, czyli rowerem do pracy i szkoły
Rowerem przez Polskę
Co wynika z pomiarów ruchu rowerowego w stolicy
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Rowerem przez Polskę
Rola roweru na wyższym poziomie strategicznym