Cele rozwoju infrastruktury rowerowej Poznania znalazły się w przyjętym przez Radę Miasta „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania”. Dokument kreśli kierunki rozwoju miasta na najbliższe lata. Dotyka niemal wszystkich obszarów. Ma się stać także podstawą przygotowania planów zagospodarowania przestrzennego.
W przypadku systemu transportu cele Poznania zostały sprecyzowane jasno: „W oparciu o analizę stanu rozwoju systemów transportowych, w „Studium” założono priorytet transportu zbiorowego, a także wdrożenie idei „miasta krótkich odległości”, która wymaga rozwoju infrastruktury pieszej i rowerowej” - czytamy.
Czytaj więcej
Władze stolicy Dolnego Śląska ustanowiły strefę slow zone – czyli wolnej jazdy w okolicach Rynku. Na razie strażnicy miejscy informują o strefie, a zamiast wlepiania mandatów... wlepiają wlepkę rowerzysty z muszlą ślimaka na plecach.
Realizacji tych zamierzeń służyć ma m.in. uzupełnienie systemu o drogi rowerowe wzdłuż terenów kolejowych. Przykładem może być m.in. wyznaczanie trasy biegnącej w sąsiedztwie linii kolejowej nr 3 (relacja Warszawa Zachodnia-Kunowice), która umożliwi przejazd rowerem po trasie od przystanku kolejowego w Antoninku (Poznań Antoninek), przez Poznań-Wschód, Poznań-Garbary do Dworca Głównego i dalej przez Górczyn do Junikowa.
Na liście przedsięwzięć, które mają zostać wdrożone znajdziemy też np. rozbudowę Wartostrady czy tzw. trasy jezior, umożliwiającej przejazd od Jeziora Kierskiego do Jeziora Maltańskiego. Powstanie nowych odcinków ma nie tylko wzbogacić ofertę rekreacyjnych tras rowerowych, ale również uzupełnić układ transportowy miasta, łącząc zarówno drogi rowerowe rozchodzące się promieniście od centrum, jak i te osiedlowe.