Aktualizacja: 13.12.2024 01:40 Publikacja: 22.05.2022 15:46
Foto: Adobe Stock
Kilkanaście lat temu rower triumfalnie powrócił na miejską scenę w roli środka transportu. Samorządowcy na całym świecie zastanawiają się, co i jak z tym zrobić – komentuje kanadyjsko-duński urbanista, ekspert w dziedzinie mobilności w mieście, Mikael Colville- Andersen. Jedne miasta inspirują innych, drugie ciągle popełniają błędy. W jakim stanie jest rowerowa Polska? Przyjrzymy się głównym wyzwaniom, z którymi zmagają się nasze miasta i regiony.
Polska może zostać liderem infrastruktury rowerowej w Europie, ale potrzebuje strategii, specustawy rowerowej i lepszej współpracy administracji – to wnioski z debaty zorganizowanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. „Rzeczpospolita” była partnerem wydarzenia.
Rower jako środek transportu, narzędzie wspierające zdrowie oraz promujące ekologię - takie były główne tematy 5th Polish Bicycle Summit.
Po zauważalnym boomie na hulajnogi w latach 2021–2022 do łask wróciły miejskie rowery publiczne. Tylko w ciągu ostatniego roku ich liczba w Polsce wzrosła o niemal 29 proc., z poziomu 21 tys. w 2023 r. do niemal 28 tys. w br.
Górnośląsko- -Zagłębiowska Metropolia jako jedyna w Polsce zbudowała swój system miejskich wypożyczalni rowerów jako równoważny element transportu publicznego.
Bank wspiera rozwój pasji, dlatego miał już w swojej ofercie konto gamingowe, atrakcyjne wizerunki kart płatniczych oraz skórek w aplikacji nawiązujących do gier. Teraz, chcąc dotrzeć do młodych, stworzył w ramach trybu kreatywnego swoją mapę symulacyjną w Fortnite, łącząc innowacyjną rozgrywkę z edukacją finansową i udostępniając graczom możliwość stworzenia w wirtualnym świecie własnego banku.
Rowerowe połączenie Berlina ze Szczecinem, a następnie z Kołobrzegiem stanie się kompletnym szlakiem i nowym produktem turystycznym w regionie.
Rada Unii Europejskiej przyjęła stanowiska negocjacyjne w sprawie dwóch propozycji Komisji Europejskiej, wzmocnienia praw pasażerów korzystających w jednej podróży z różnych środków transportu. To część pakietu legislacyjnego dotyczącego mobilności.
Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma szansę być gotowy na przełomie 2028 i 2029 roku.
Zniesienie kontroli na bułgarskich i rumuńskich granicach będzie dopalaczem dla handlu. Polskie firmy też mają apetyt na zwiększenie obrotów.
Chińscy dostawcy informują, że lada dzień Rosja poluzuje ograniczenia w kolejowym tranzycie z Chin do Europy.
Kolej niemiecka, Deutsche Bahn, uruchomiła pakiety turystyczne, które łączą przejazd koleją z noclegami w hotelu. W ofercie znalazły się wypady do dużych miast, a pierwszymi partnerami przedsięwzięcia zostali niemieccy touroperatorzy.
W nowym rozkładzie jazdy 2024/2025 wchodzącym w życie w sobotę 15 grudnia kolej zapowiada rekordowe czasy przejazdów, więcej połączeń, wygodniejsze pociągi. Kilka miast straci jednak dostęp do pendolino.
Rekordowe sumy zainwestuje także w porty morskie i lotniska. Zapewnia, że są pieniądze na budowę CPK.
Polityka Banku Rosji dobija rosyjski transport drogowy. Większość rosyjskich firm zajmujących się przewozami towarowymi zakończy rok 2024 stratami, a około 30 proc. z nich grozi bankructwo. Jedynym ratunkiem jest szara strefa.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas