Historia nie lubi filcowych kapci

Kiedy niemal dwie dekady temu trafiłam w Amsterdamie do piwnego muzeum Heinekena, nie mogłam wyjść z podziwu, że zwiedzanie i poznawanie historii można połączyć z rozrywką.

Publikacja: 28.09.2016 22:00

Wychowana w czasach, gdy polskie muzea kojarzyły się z filcowymi kapciami i paniami surowo spoglądającymi na zwiedzających, placówki tego typu kojarzyłam głównie z nudą i powagą. Dziś w Polsce już dla nikogo nie jest zaskoczeniem, że atrakcją może być nie tylko zbiór zabytkowych naczyń, mebli czy obrazów. Zaczęliśmy szukać czegoś więcej, niż suchych faktów, czego dowodem jest duża popularność historycznych festynów, jak ten cyklicznie organizowany w skansenie w Biskupinie. Strzałem w dziesiątkę okazały się także rekonstrukcje historyczne z różnych epok. W efekcie trudno jest o rocznicę czy imprezę nawiązującą do przeszłości, na której nie pojawiliby się rycerze czy ułani.

Historię można poznawać także poprzez zabawę, zapach i smak. Tak właśnie dzieje się w Żywym Muzeum Piernika w Toruniu, mieście, które od lat promuje się hasłem "gotyk na dotyk". Prowadzący piernikowe muzeum udowodnili, że możliwość przygotowania własnego piernika według tradycyjnej receptury to spora atrakcja dla gości. Świadczą o tym tłumy, które odwiedziły muzeum podczas 10 lat jego istnienia. W pierwszym roku działania było ich 34 tys. W 2015 r. już niemal pięć razy więcej.

Interaktywnych muzeów i centrum rozrywki jest w Polsce coraz więcej. Poznań doczekał się Rogalowego Muzeum (można poznać tam historię zarejestrowanego przez Komisję Europejską rogala świętomarcińskiego), a śląskie Radzionkowo Muzeum Chleba.

Sporo w muzea zainwestowały również browary, co procentuje dużą liczbą turystów. W tym roku mija 10. rocznica otwarcia Muzeum Browaru Żywiec. Przez ten czas odwiedziło je ponad 850 tys. osób. Swoje browary w Tychach i Poznaniu otworzyła dla gości także Kompania Piwowarska. Tyskie Browarium, które rocznie odwiedza od 35 do 38 tys. osób, jako pierwszy obiekt turystyczny wprowadziło zwiedzanie w gwarze śląskiej.

Muzea tego typu to nie tylko promocja marki, ale także miast i regionów. Wśród gości żywieckiego muzeum pojawili się już m.in. turyści z Australii, Nowej Zelandii, Japonii czy Argentyny.

O tym, jak sukces rynkowy połączyć z hitem turystycznym, światu pokazali Szkoci tworząc szlak destylarni otwartych dla gości. W Polsce, która jest największym producentem wódki w Unii Europejskiej, mimo ambitnych planów nie udało się stworzyć podobnej atrakcji (a szkoda, bo z pewnością przyciągnęłaby nie tylko miłośników mocnych trunków). Producenci zamiast myśleć o wspólnej promocji, walczą zaciekle o udziały rynkowe. Ochoty, by pomóc branży, nie mają także kolejne rządy. >R5, R7

Wychowana w czasach, gdy polskie muzea kojarzyły się z filcowymi kapciami i paniami surowo spoglądającymi na zwiedzających, placówki tego typu kojarzyłam głównie z nudą i powagą. Dziś w Polsce już dla nikogo nie jest zaskoczeniem, że atrakcją może być nie tylko zbiór zabytkowych naczyń, mebli czy obrazów. Zaczęliśmy szukać czegoś więcej, niż suchych faktów, czego dowodem jest duża popularność historycznych festynów, jak ten cyklicznie organizowany w skansenie w Biskupinie. Strzałem w dziesiątkę okazały się także rekonstrukcje historyczne z różnych epok. W efekcie trudno jest o rocznicę czy imprezę nawiązującą do przeszłości, na której nie pojawiliby się rycerze czy ułani.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?