Dworzec w Zielonej Górze wkrótce się zmieni

Po modernizacji zielonogórska stacja kolejowa zmieni się w wygodny, nowoczesny węzeł przesiadkowy.

Aktualizacja: 03.03.2016 19:53 Publikacja: 03.03.2016 16:42

Prace przy modernizacji dworca i jego okolic potrwają do 2018 r.

Prace przy modernizacji dworca i jego okolic potrwają do 2018 r.

Foto: Mohylek/Wikimedia Commons

Inwestycja będzie realizowana przez miasto Zielona Góra we współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Roboty potrwają trzy lata. Umowę, oprócz przedstawicieli PKP PLK firmował prezydent miasta Janusz Kubicki.

Prace obejmą nie tylko modernizację stacji, ale i jej okolic. Przebudowany zostanie m.in. wiadukt kolejowy nad ul. Batorego w Zielonej Górze, który – jak zapewniają urzędnicy magistratu – jest obecnie wąskim gardłem dla transportu autobusowego.

Nowy obiekt, który PLK wykona w ramach modernizacji linii kolejowej nr 273 (tzw. Nadodrzanki), będzie szerszy – co umożliwi bezkolizyjny ruch autobusów komunikacji miejskiej. Wiadukt zyska także nowe, szersze przejścia dla pieszych.

Plan przebudowy wiaduktu ma istotne znacznie dla miasta ze względu na plany budowy centrum przesiadkowego w okolicach dworca kolejowego. Dlatego połowę kosztów tej inwestycji sfinansuje urząd miejski. Samorząd przebuduje też układ drogowy po obu stronach wiaduktu. Koszt wszystkich prac oszacowano na 12 mln złotych.

Kolejna inwestycja dotyczy przebudowy podziemnego przejścia na stacji Zielona Góra. Teraz tunel łączy dwa z trzech peronów. Miasto od dawna zabiegało, aby wydłużyć go do ulicy Towarowej, gdzie znajduje się m.in. przychodnia zdrowia, restauracja. Zgodnie z nowymi planami ma on mieć długość 47 metrów.

Plany PLK Polskie Linie Kolejowe i miasta zakładają także dostosowanie nowego tunelu do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przejście zostanie wyposażone w dodatkową windę, a po obu jego stronach zamontowane zostaną pochylnie, które pozwolą na wprowadzenie nimi np. wózków lub rowerów.

Prace obejmą także pełne zadaszenie peronów. Pasażerowie będą mieli możliwość swobodnego przejścia do zaplanowanego przez miasto centrum przesiadkowego. Zadaszenie będzie nawiązywać stylistyką do terenu przydworcowego. Koszt jego budowy w całości sfinansuje miasto.

Inwestycje te są ważne, bo w ramach modernizacji linii kolejowej z Wrocławia do Szczecina kolej modernizuje perony (został już wybudowany nowy peron 1 A). Jednocześnie stopniowo wymieniane były tory, podkłady i rozjazdy, poprawiany jest także system informacji dla podróżnych. Perony mają być oświetlone, a także monitorowane za pomocą kamer, podróżni zyskać także wygodne ławki.

– Właśnie rozpoczęły się prace przy remoncie przejścia podziemnego pomiędzy pierwszym a drugim peronem – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Jak zapewniają kolejarze, perony mają być remontowane sukcesywnie, bez wstrzymywania ruchu pociągów. Ten etap prac powinien zostać zakończony do lata tego roku.

Jednak już teraz kierowcy samochodów mogą korzystać z nowej nawierzchni przy przejeździe kolejowym na ul. Zagłoby. Pełny koszt przebudowy stacji realizowany przez PKP PLK to 24 mln zł.

Zgodnie z porozumieniem zawartym między PKP Polskie Linie Kolejowe a miastem Zielona Górą modernizacja dworca i jego okolic potrwa do 2018 r. Jak informują kolejarze, najpewniej budowa wiaduktu, wydłużenie tunelu oraz zadaszenie rozpoczną się w przyszłym roku.

Inwestycja będzie realizowana przez miasto Zielona Góra we współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Roboty potrwają trzy lata. Umowę, oprócz przedstawicieli PKP PLK firmował prezydent miasta Janusz Kubicki.

Prace obejmą nie tylko modernizację stacji, ale i jej okolic. Przebudowany zostanie m.in. wiadukt kolejowy nad ul. Batorego w Zielonej Górze, który – jak zapewniają urzędnicy magistratu – jest obecnie wąskim gardłem dla transportu autobusowego.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego