– Mamy zielone światło dla Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina. Ogromnie się cieszę, bo nasza determinacja okazała się tutaj kluczowa. Przecież całą procedurę przeszliśmy pozytywnie po raz drugi. Realizację drogi przekazuję niezwłocznie do GDDKiA – mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. – To inwestycja ważna tak dla obszaru metropolitalnego, jak i dla całego regionu. Dla mieszkańców i przedsiębiorców. Zrobiliśmy to ramię w ramię z samorządami, które wiedzą, jaki potencjał rozwojowy może uruchomić ta trasa – dodaje.
Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina jest planowane jako dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ok. 51 km, prowadząca od autostrady A6 w Kołbaskowie, przez Police, tunel pod Odrą, do węzła drogowego w Goleniowie (skrzyżowanie dróg ekspresowych S3/S6). Realizacja inwestycji ma usprawnić połączenia z północnych i zachodnich dzielnic Szczecina oraz miejscowości leżących na terenie powiatu polickiego z autostradą A6 i drogą ekspresową S3 oraz przyczynić się do skrócenia czasu dojazdu nad morze, w szczególności w sezonie wzmożonego ruchu turystycznego, kiedy to często dochodzi do drastycznego zmniejszenia płynności ruchu na autostradzie A6 i powstawania zatorów drogowych.
Trasa będzie olbrzymim ułatwieniem dla mieszkańców miejscowości satelickich Szczecina: Mierzyna, Wołczkowa, Bezrzecza, Tanowa.
Ponadto nowa trasa ma wyeliminować tranzytowy transport materiałów niebezpiecznych (do i z ZCH Police SA), który obecnie realizowany jest przez centrum Szczecina, a tym samym zminimalizować sytuacje kryzysowe powstające podczas awarii w trakcie takich transportów. Budowa Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina ma się także przyczynić do skrócenia czasu dojazdu do portu lotniczego w Goleniowie oraz wzmocnienia rozwoju portu morskiego w Policach.
Studium wykonalności Zachodniego Obejścia Szczecina proponuje trzy warianty przebiegu trasy. Każdy z nich wykazuje podobne koszty realizacji – na poziomie około 4 mld zł. Budowa odcinka od autostrady A6 do Polic – długość ok. 30 km – kosztowałaby około 800 mln zł.