Rower także dla seniorów

Dojeżdżający do szkół czy pracy oraz turyści – głównie dla nich powstaje publiczny rower regionalny.

Publikacja: 03.10.2017 20:00

Rower miejski w Łodzi jest popularną formą komunikacji, teraz sieć wypożyczalni obejmie region

Rower miejski w Łodzi jest popularną formą komunikacji, teraz sieć wypożyczalni obejmie region

Foto: Zorro2212/wikipedia

W regionie szykuje się rewolucja: w małych miastach, przy stacjach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, powstaną wypożyczalnie publicznych rowerów, na wzór tych, jakie od półtora roku działają w Łodzi.

Zarówno partnerzy projektu „Rowerowe Łódzkie", jak i mieszkańcy są zachwyceni pomysłem. – O jego powodzenie jestem spokojny. Spodziewam się nawet rozszerzenia przedsięwzięcia, bo już mieliśmy pytania od innych samorządów zainteresowanych przystąpieniem do wspólnej sieci rowerowej – mówi marszałek województwa Witold Stępień.

Rzędy jednośladów

Pomysł jest prosty – w miastach leżących na trasie ŁKA powstaną bezobsługowe stacje rowerowe – łącznie 125, z tysiącem rowerów. Pasażer np. po wyjściu z pociągu mógłby skorzystać z roweru jako alternatywnego środka transportu i nim dotrzeć np. w pobliże swojego domu. Albo pożyczyć pojazd na osiedlu i dojechać na pociąg. – Wszystkie miasta dążą do integracji środków transportu, projekt „Rowerowe Łódzkie" temu sprzyja – mówi Marta Markowska, rzeczniczka Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Jak popularne są w regionie rowery i pociągi świadczy fakt, że już teraz przy stacjach kolejowych jest pełno prywatnych jednośladów, zostawionych przez osoby, które nimi dojeżdżają na pociąg. – W wielu miejscowościach to norma. Np. na linii do Koluszek, koło stacji kolejowych widać sznury rowerów, przypinanych gdzie się da przez osoby, które kontynuują podróż pociągiem – zaznacza Marta Markowska.

Samorząd województwa, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, zdecydował się stworzyć sieć rowerów publicznych. Stacje rowerowe powstaną przy przystankach komunikacji miejskiej i dworcach, by dobrze skomunikować różne środki komunikacji.

– Przy punktach wypożyczenia roweru będą też parkingi rowerowe dla osób, które zechcą zostawić tu własne jednoślady. Będzie tu bezpiecznie, parkingi będą monitorowane – mówi dyr. Teresa Woźniak z urzędu marszałkowskiego.

Rowerowe Koluszki

Najwięcej – bo aż 22 stacje ze 126 rowerami publicznymi – powstaną w gminie Koluszki, gdzie jednoślady dotrą nawet na niektóre tereny wiejskie.

– Zdecydowaliśmy się na „full opcję", czyli pełną wersję projektu, dzięki temu w przyszłości sieci publicznych rowerów nie trzeba już będzie rozbudowywać – mówi Mateusz Karwowski, dyrektor wydziału inwestycji w Urzędzie Miasta Koluszki.

W gminie brak publicznej komunikacji autobusowej, więc rowery są tu popularnym i lubianym środkiem transportu. To wynika z badań wśród mieszkańców, którzy poparli pomysł. – Odnieśli się wręcz entuzjastycznie. Dlatego postanowiliśmy, że zrobimy pełną wersję przedsięwzięcia – mówi dyr. Karwowski.

Punkty, gdzie będzie można pożyczyć rower, powstaną przy stacjach kolejowych, urzędach, szkołach, osiedlach. Rozlokowane będą tak, by jak najwięcej osób mogło z nich skorzystać. – Zrobiliśmy pierścień wokół Koluszek i aż siedem z 22 stacji rowerowych powstanie na terenach wiejskich – podkreśla Karwowski.

Wizja władz Koluszek sięga dalej – chcą przyciągnąć turystów i na rowery „przesadzić" seniorów. – Już dziś wiele starszych osób rowerami jedzie np. do przychodni. Inni chętnie by z nich korzystali, ale ich pojazdy są w złym stanie technicznym. Sprawny rower z wypożyczalni wielu zachęci – mówi dyr. Karwowski. Zwłaszcza że seniorzy mogliby jeździć za darmo. Pół godziny to wystarczający czas, by dojechać rowerem np. do przychodzi czy sklepu.

Projekt to też ukłon w stronę turystów. Trwa budowa parku wodnego w Lisowicach – jednej z atrakcji. Do niego turyści mogliby dojechać rowerem.

Najpierw do Sieradza

W Łowiczu do dyspozycji mieszkańców i turystów ma być blisko 100 rowerów w 12 punktach, m.in. przy dworcu głównym i koło targowiska. Miasto liczy, że będą z nich korzystali goście, zwłaszcza że ziemia łowicka świetnie nadaje się do uprawiania turystyki aktywnej. Są tu szlaki rowerowe ukazujące najciekawsze miejsca i zabytki chociażby w Łowiczu i Nieborowie. Jest m.in. szlak „Dwory i Kościoły", który prowadzi przez miejsca związane z historią Marii Walewskiej.

W Sieradzu powstanie 12 stacji ze 104 rowerami (przy dworcu PKP – Sieradz i Sieradz-Warta), okolicach SP nr 10, stadionu, parków i centrum. – Inicjatywa bardzo dobra, a dzięki temu, że jest wielu partnerów, finansowanie przedsięwzięcia jest tańsze – mówi Rafał Wojtczak z Urzędu Miasta Sieradza.

Chodzi o odciążenie ruchu w mieście i zachęcenie mieszkańców do szerszego wykorzystywania rowerów. – Ale liczymy też na zainteresowanie turystów – zaznacza Rafał Wojtczak. W Sieradzu, korzystając z roweru, można odwiedzić np. parki nad Wartą, a w mieście zabytkową Farę czy podominikański klasztor.

Z kolei w Pabianicach powstanie 14 stacji oferujących 122 rowery do wypożyczenia. Lokalizacja stacji została wytypowana przy udziale grup rowerowych, które działają w Pabianicach. Rowerem będzie można przemieszczać się po Pabianicach albo dojechać do innych miast województwa, gdzie znajdą się stacje.

– Projekt umożliwia połączenie różnych systemów transportu publicznego, co pozwoli mieszkańcom korzystać w podróży z roweru, autobusu i pociągów ŁKA – mówi prezydent miasta Grzegorz Mackiewicz.

Fani dwóch kółek korzystający z publicznych rowerów w Łodzi już mają do dyspozycji 148 stacji na terenie miasta i blisko 1,5 tys. rowerów. Obecna oferta będzie uzupełnieniem.

Pierwsze stacje – wypożyczalnie rowerowe pojawią się w maju przyszłego roku. – W pierwszej kolejności chcielibyśmy, żeby rowery były dostępne wzdłuż linii kolejowej do Sieradza, czyli dla pasażerów jeżdżący pociągiem na trasie Łódź, Pabianice, Łask, Zduńska Wola i Sieradz. – Korzysta z niej bardzo dużo pasażerów, więc zaczniemy od nich – wyjaśnia dyr. Teresa Woźniak. Jednak już w sierpniu – jak przewiduje samorząd województwa – stacje rowerowe stanęłyby na linii łowickiej, kutnowskiej czy skierniewickiej. – Rzecz jasna, zależy nam na tym, żeby stacje rowerowe i parkingi były gotowe, kiedy będzie ciepło i by można z nich korzystać do końca lata – mówi dyr. Woźniak.

W regionie szykuje się rewolucja: w małych miastach, przy stacjach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, powstaną wypożyczalnie publicznych rowerów, na wzór tych, jakie od półtora roku działają w Łodzi.

Zarówno partnerzy projektu „Rowerowe Łódzkie", jak i mieszkańcy są zachwyceni pomysłem. – O jego powodzenie jestem spokojny. Spodziewam się nawet rozszerzenia przedsięwzięcia, bo już mieliśmy pytania od innych samorządów zainteresowanych przystąpieniem do wspólnej sieci rowerowej – mówi marszałek województwa Witold Stępień.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał Promocyjny
Mapa drogowa do neutralności klimatycznej
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony