– Chodzi przede wszystkich o jasne i czytelne zasady tej współpracy. Tak aby i inwestorzy i mieszkańcy byli zadowoleni z nowych inwestycji w mieście, a procedury zostały maksymalnie usprawnione – podsumowuje Michał Pyclik, szef biura prasowego Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
Nowe zasady współpracy samorządu z deweloperami
Do tej pory relacje miasto-deweloperzy określał art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Na tej podstawie powstawały nowe drogi czy przebudowywane były skrzyżowania w całym mieście. – Teraz chcemy poszerzyć współpracę z inwestorami, a wprowadzony zarządzeniem prezydenta cennik dla deweloperów powinien doprecyzować pewne rzeczy – mówi Dariusz Nowak, rzecznik krakowskiego magistratu.
Zadaniem cennika będzie uregulowanie opłat związanych z budową i modernizacją dróg publicznych w obrębie nowych inwestycji w Krakowie. Urzędnicy nie ukrywają, że do tej pory współpraca miasta z inwestorami różnie wyglądała. Nie wszyscy dokładali się do budowy nowych układów drogowych, bywało – zwłaszcza w przypadku inwestycji wykonywanych przez kilku deweloperów, że opłaty wnosił tylko jeden z inwestorów.
Czytaj więcej
Samorządy szybko zaadaptowały nowe zielone technologie do podległych sobie obiektów. Liczą, że to się opłaci.
Opracowując nowe zasady współpracy i cennik Kraków wzorował się na Warszawie, która już kilka lat temu (a podobno i tak zbyt późno) przetarła szlaki w tej dziedzinie. - Budując nowe osiedla, biurowce czy sklepy, deweloperzy mają obowiązek zainwestować w przebudowę układu drogowego wokół swojej inwestycji. Oznacza to konieczność współpracy z zarządcą drogi. Aby ją usprawnić i zagwarantować wkład inwestorów w rozwój sieci drogowej, prezydent Rafał Trzaskowski zadecydował o wprowadzeniu nowej procedury w tym zakresie – tłumaczy Artur Szklarczyk z biura prasowego warszawskiego magistratu.