Monika Strzępka, bodaj najważniejsza reżyserka swojego pokolenia, z pewnością najbardziej radykalna, co udowodniła z Pawłem Demirskim spektaklami „Niech żyje wojna!", „Był sobie Andrzej, Andrzej i Andrzej", „W imię Jakuba. S", „Bitwa warszawska 1920", pokieruje Teatrem Dramatycznym w Warszawie.
Ta zmiana jest ważna z wieku powodów. Strzępka, operująca nowoczesnym językiem, zastąpi Tadeusza Słobodzianka, dramatopisarza, który dbał na scenie o prymat słowa nad eksperymentami, co podobało się mieszczańskiej publiczności. Teraz jej oazą zostaną w Warszawie Współczesny, Ateneum, Polski. Poszerzy się konkurencja dla scen progresywnych – przede wszystkim Studia i Powszechnego, ale też Nowego i TR Warszawa, który ma mieć swoją siedzibę na placu Defilad, niedaleko od Dramatycznego.
Panie przodem
Obecnie Dramatyczny ma największą scenę dysponującą ponad 500 miejscami, a także najwyższe finansowanie w Warszawie, przekraczające 15 mln zł. Do tego dochodzi kolejny oręż polityki kulturalnej, czyli ceniony przez teatromanów przegląd najważniejszych nowości spoza stolicy, czyli Warszawskie Spotkania Teatralne, których selekcjonerem był do tej pory Wojciech Majcharek, kierownik literacki Dramatycznego.
Wszystko ma ulec zmianie. W programie, który nazywa się „Terapia dla wszystkich", ma być miejsce dla perspektywy pracownicy sieci sklepowej i pani z Bieszczad, piszącej o Matce Boskiej, a także wszystkich mniejszości. Przyszła dyrektorka zrezygnowała z zaproszenia osób przemocowych. W pierwszym sezonie będzie współreżyserować z Martą Ziółek „Heksy" Agnieszki Szpili, manifest feminizmu, w drugim pojawiają się Weronika Szczawińska i Marcin Liber, który z Pablopavem zrobi „Łzy dziadocenu". W planach „Zapusty" Demirskiego, Katarzyna Kalwat o starości, Jan Czapliński o chrzcie Polski, Michał Borczuch z „Człowiekiem bez właściwości" Musila, Anna Augustynowicz ze spektaklem dla dzieci i starszych, Anna Smolar o żałobie, środowisko muzyczne z Marią Peszek, młode raperki.
Do Dramatycznego przejdą też Monika Dziekan z TR Warszawa, Dorota Kowalkowska, dyrektorka Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży „Korczak dzisiaj", Agata Adamiecka, rzeczniczka spraw studenckich w Akademii Teatralnej, oraz Małgorzata Błasińska, niegdyś producentka Warszawskich Spotkań Teatralnych organizowanych wtedy przez Instytut Teatralny.