Aktualizacja: 12.02.2025 04:53 Publikacja: 05.08.2022 16:02
Foto: archiwum
Dziś rower to dla mnie przede wszystkim najbardziej praktyczny środek przemieszczania się po mieście, zresztą nie tylko po mieście. Oczywiście, zdrowie czy względy ekologiczne też są ważne, ale kluczowa jest dla mnie przewidywalność wynikająca z korzystania z takiego pojazdu: jeżdżąc rowerem, zawsze dojadę do celu w takim czasie, jaki pokazuje mi aplikacja. I to się sprawdza: nie jest to może najszybszy, ale zawsze przewidywalny środek transportu. Na dodatek zawsze zaparkuję go przed drzwiami lub bardzo blisko budynku, do którego się udaję. Rower uwolnił mnie zatem od obaw, że gdzieś się spóźnię. Od pewnego czasu zacząłem też korzystać z roweru w słotę czy zimą. Zresztą, zimy nie są w Polsce tak srogie jak kiedyś. Czasem zdarza się kilka dni ze śniegiem, ale ani temperatura, ani śnieg nie są już wielką przeszkodą. I zawsze mogę zrezygnować z roweru, gdy z jakiegoś powodu czy odległości wolę skorzystać choćby z komunikacji miejskiej. Komfort rowerzysty zależy też od warunków jazdy. Chciałbym, żeby rozwój infrastruktury w Warszawie był bardziej sprawiedliwy: w tym momencie mamy taką sytuację, że w centrum infrastruktura się coraz bardziej poprawia, ale już np. na Pradze, gdzie mieszkam, główna arteria dzielnicy – ulica Targowa, łącząca choćby z Saską Kępą – jest praktycznie wykluczona rowerowo. Warto, żeby znikały choćby takie „teleporty rowerowe”, czyli miejsca, w których ścieżka rowerowa po prostu się urywa. Niechaj infrastruktura tworzy sieć pozwalającą przemieszczać się przez całe miasto. W tym momencie problemem wydaje się też to, że dziś infrastruktura wymusza też konflikty między rowerzystami a pieszymi – i tych konfliktów jest coraz więcej, bo ruch rowerowy rośnie. To coraz większy problem, potęgowany choćby brakiem kultury jazdy wśród rowerzystów, co też jest wielkim wyzwaniem dla rowerowej społeczności.
Rafał Jurkowlaniec, prezes Dolnośląskiego Związku Kolarskiego przejechał na rowerze Australię z północy na południe w 23 dni. Relacją z tej podróży podzielił się podczas Czwartej edycji Polish Bicycle Summit, zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą”.
Pytamy rowerzystów, co sprawia, że tak chętnie korzystają z dwóch kółek.
Pytamy rowerzystów, co sprawia, że tak chętnie korzystają z dwóch kółek.
Pytamy rowerzystów, co sprawia, że tak chętnie korzystają z dwóch kółek.
Pytamy rowerzystów, co sprawia, że tak chętnie korzystają z dwóch kółek.
Ukraiński rząd przewiduje, że transport drogowy będzie już na stałe odbywał się bez zezwoleń w przewozach do Unii Europejskiej.
Czy Polska rzeczywiście zbuduje Centralny Port Komunikacyjny? Jakie są plany rządu w sprawie nowych kolei, autostrad i przyszłości LOT-u? W najnowszym odcinku podcastu „Rzecz w tym" Bogusław Chrabota rozmawia z Maciejem Laskiem, wiceministrem infrastruktury odpowiedzialnym za CPK. Gość zdradza, jakie są terminy, finansowanie i największe wyzwania tej gigantycznej inwestycji. Czy rzeczywiście już budujemy? A może projekt jest tylko wizją?
Chiny są nie tylko największym eksporterem dóbr, zamierzają zostać także wiodącym przewoźnikiem morskim.
Unijnym politykom nie udało się zmusić społeczeństw do przesiadki na elektryki. Teraz przygotowują grunt do nowych regulacji, które na pewno zwiększą koszty transportu.
Minęło prawie dwa i pół miesiąca, odkąd w LOT nie ma prezesa. 23 stycznia rozpoczęły się rozmowy z kandydatami. A kandydatów było aż piętnastu.
To już nieodwołalne. Pracownicy sektora publicznego w Belgii zastrajkują 13 lutego, czyli w najbliższy czwartek. Dzień wcześniej zarząd Finnaira wznowi rozmowy z pilotami, którzy protestują przeciwko zwolnieniom. I tu także szykuje się protest.
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego EASA certyfikowała pierwszy silnik elektryczny do samolotu ENGINeUS 100, produkcji francuskiej firmy Safran Electrical & Power.
Chińskie stocznie są zawalone zamówieniami na kontenerowce, jednak nowe jednostki pojawią się na liniach dopiero w 2026 roku i floty zostaną odnowione i powiększone w kolejnych latach.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas