Nowe drogi poprawią mobilność regionów

Prawie 200 kilometrów nowych dróg ekspresowych, autostrad, obwodnic i tras szybkiego ruchu zostanie finalnie oddanych do użytku kierowcom w tym roku.

Publikacja: 09.10.2024 17:25

Nie tylko duże drogi, np. szybkiego ruchu, są potrzebne do zwiększenia mobilności w danym rejonie. M

Nie tylko duże drogi, np. szybkiego ruchu, są potrzebne do zwiększenia mobilności w danym rejonie. Mieszkańcy potrzebują i tych mniejszych, ale równie ważnych ulic

Foto: shake_pl

Przybędzie też przynajmniej kilkadziesiąt kilometrów dróg lokalnych – na terenach miast i gmin. Większość z nich to łączniki do nowych osiedli lub drogi alternatywne, których zadaniem jest rozładowywanie drogowych zatorów.

Łatwiej i szybciej

– Nie tylko duże drogi, np. szybkiego ruchu, są potrzebne do zwiększenia mobilności w danym rejonie. Mieszkańcy potrzebują i tych mniejszych, ale równie ważnych ulic, łączących sąsiednie osiedla czy najbliższe miasta. Przykład? Bardzo dobrze, że powoli staje się kompletna trasa S7, bo szybciej i łatwiej dojedziemy z Krakowa do stolicy. Ale też dobrze się stało, że wreszcie została podpisana umowa na planowaną od lat budowę ul. 8 Pułku Ułanów. Mając na uwadze zakorkowane ulice w tej części Krakowa, jest to jedno z bardziej wyczekiwanych połączeń drogowych w mieście. I bardzo ważna droga – mówi Dariusz Nowak, rzecznik krakowskiego magistratu.

Wspomniana ul. 8 Pułku Ułanów nie będzie długa, docelowo ma liczyć ok. 3 km. Jednak połączy ul. Zawiłą i skrzyżowanie ul. Kapelanka i Brożka, stając się przez to alternatywą dla ul. Kobierzyńskiej – jednej z najbardziej zatłoczonych ulic stolicy Małopolski. O budowie ul. 8 Pułku Ułanów w Krakowie mówiło się od kilku lat i od dawna trwały przygotowania do tej inwestycji. Jej przebieg jest zapisany w dokumentach planistycznych miasta, jest ważna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, przygotowywana jest też dokumentacja zadania. Rozwiązania projektowe były konsultowane z mieszkańcami, a te ich uwagi, które dało się uwzględnić, zostały wprowadzone do projektu. Ulica powinna być gotowa w ciągu 18 miesięcy. Roboty przygotowawcze w terenie, przez który będzie przechodzić, zaczną się tej jesieni. Przed przystąpieniem do robót wykonawca będzie musiał jeszcze przygotować projekt tymczasowej organizacji ruchu i zatwierdzić ją.

Czytaj więcej

Kolej funduje mieszkańcom Katowic horror na ulicach

Częsty powód planowania nowych połączeń drogowych to usprawnienie komunikacji i potrzeby zgłaszane przez użytkowników. W Białymstoku nowe drogi wybudowano, uwzględniając właśnie postulaty mieszkańców. – Chodziło o poprawę bezpieczeństwa podróżujących, skrócenie czasu przejazdu i poprawę mobilności – wyjaśnia Anna Kowalska z departamentu komunikacji społecznej białostockiego magistratu. Białystok ma wybudowane wewnętrzne obwodnice miejskie. Budowane aktualnie nowe ulice mają znaczenie głównie lokalne: są głównymi ciągami komunikacyjnymi osiedli, np. obecnie budowana jest ulica 1KD-L, która w przyszłości ma łączyć osiedla: Bagnówka, Wygoda i Jaroszówka z pozostałą częścią miasta. Inne są uzupełnieniem istniejących ciągów komunikacyjnych.

W Opolu w dzielnicy Chmielowice w tym roku została oddana do użytku niewielka, licząca ok. 1,5 km droga, w ciągu ul. Róży Wiatrów. Opolski magistrat uznał, że inwestycja jest konieczna ze względu na bardzo dynamiczny rozwój tego terenu i ogromną popularność, jaką cieszą się wśród opolan tamtejsze inwestycje deweloperskie. Aktualnie osiedla w Chmielowicach już zamieszkuje kilka tysięcy osób i wszystko wskazuje na to, że ta liczba szybko wzrośnie.

– Wykonano konstrukcję, podbudowę, na które następnie ułożono warstwy masy bitumicznej. Wzdłuż jezdni wybudowana została droga dla pieszych i rowerów. Kolejnym istotnym elementem było wykonanie kanalizacji deszczowej oraz zbiornika na wodę opadową wraz z przepompownią. W ramach inwestycji powstały także m.in. dwa wyniesione skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz oświetlenie uliczne – wylicza Mariusz Chałupnik z Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu. Całość kosztowała ponad 13 milionów złotych i była dofinansowana przez Skarb Państwa.

Łącznik z osiedlami

W Lublinie dwie największe realizowane obecnie inwestycje drogowe to budowa przedłużeń ul. Lubelskiego Lipca ’80 oraz ul. Węglarza. – Przedłużenie ul. Lubelskiego Lipca ’80 usprawni transport i obsłuży również komunikację publiczną. Nowym odcinkiem drogi łatwiej dotrzemy do Dworca Lublin czy dworca PKP oraz obiektów sportowo-rekreacyjnych zlokalizowanych w rejonie inwestycji – podkreśla Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie. Docelowo ul. Lubelskiego Lipca ’80 zostanie przedłużona na odcinku nieco ponad kilometra – od skrzyżowania z ul. Diamentową i ul. Krochmalną do ul. Cukrowniczej. Druga z wymienionych inwestycji – przedłużenie ul. Węglarza – jest szczególnie istotna dla mieszkańców dzielnicy Ponikwoda.

Czytaj więcej

Ruszyła nowa fala prac na budowach linii tramwajowych

– Rozbudowa układu drogowego zabezpieczy potrzeby tej rozwijającej się części miasta, zapewni komunikację do szkół, przychodni oraz cmentarza miejskiego – dodaje Grzegorz Malec. W ramach przedłużenia ul. Węglarza powstanie nowa infrastruktura drogowa o łącznej długości około 2,6 km.

Nowe drogi powstałe i powstające w Kielcach są elementami podstawowego układu komunikacyjnego miasta. – Jedną z ról, jaką pełnią, jest prowadzenie ruchu tranzytowego oraz połączenie z sąsiednimi gminami, stanowiącymi Kielecki Obszar Funkcjonalny. Były to drogi budowane od podstaw w nowym śladzie np. ul. Pileckiego. Były także rozbudowy istniejących dróg z elementami budowy dróg w nowym śladzie, jak rozbudowa ul. Zagnańskiej – tłumaczy Marcin Januchta, rzecznik prasowy prezydenta Kielc.

Inwestycje
Gminy, w których jest szansa na zrównoważony rozwój
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Inwestycje
Blisko pół miliarda zł na samorządowe inwestycje na Warmii i Mazurach
Inwestycje
Jedenaście obwodnic miast zostanie oddanych w 2025 r.
Inwestycje
Kolej odmraża wielkie projekty deweloperskie. Ruszy budowa Warszawy Gdańskiej
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Inwestycje
Ruszyła nowa fala prac na budowach linii tramwajowych
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego