Nowe drogi poprawią mobilność regionów

Prawie 200 kilometrów nowych dróg ekspresowych, autostrad, obwodnic i tras szybkiego ruchu zostanie finalnie oddanych do użytku kierowcom w tym roku.

Publikacja: 09.10.2024 17:25

Nie tylko duże drogi, np. szybkiego ruchu, są potrzebne do zwiększenia mobilności w danym rejonie. M

Nie tylko duże drogi, np. szybkiego ruchu, są potrzebne do zwiększenia mobilności w danym rejonie. Mieszkańcy potrzebują i tych mniejszych, ale równie ważnych ulic

Foto: shake_pl

Przybędzie też przynajmniej kilkadziesiąt kilometrów dróg lokalnych – na terenach miast i gmin. Większość z nich to łączniki do nowych osiedli lub drogi alternatywne, których zadaniem jest rozładowywanie drogowych zatorów.

Łatwiej i szybciej

– Nie tylko duże drogi, np. szybkiego ruchu, są potrzebne do zwiększenia mobilności w danym rejonie. Mieszkańcy potrzebują i tych mniejszych, ale równie ważnych ulic, łączących sąsiednie osiedla czy najbliższe miasta. Przykład? Bardzo dobrze, że powoli staje się kompletna trasa S7, bo szybciej i łatwiej dojedziemy z Krakowa do stolicy. Ale też dobrze się stało, że wreszcie została podpisana umowa na planowaną od lat budowę ul. 8 Pułku Ułanów. Mając na uwadze zakorkowane ulice w tej części Krakowa, jest to jedno z bardziej wyczekiwanych połączeń drogowych w mieście. I bardzo ważna droga – mówi Dariusz Nowak, rzecznik krakowskiego magistratu.

Wspomniana ul. 8 Pułku Ułanów nie będzie długa, docelowo ma liczyć ok. 3 km. Jednak połączy ul. Zawiłą i skrzyżowanie ul. Kapelanka i Brożka, stając się przez to alternatywą dla ul. Kobierzyńskiej – jednej z najbardziej zatłoczonych ulic stolicy Małopolski. O budowie ul. 8 Pułku Ułanów w Krakowie mówiło się od kilku lat i od dawna trwały przygotowania do tej inwestycji. Jej przebieg jest zapisany w dokumentach planistycznych miasta, jest ważna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, przygotowywana jest też dokumentacja zadania. Rozwiązania projektowe były konsultowane z mieszkańcami, a te ich uwagi, które dało się uwzględnić, zostały wprowadzone do projektu. Ulica powinna być gotowa w ciągu 18 miesięcy. Roboty przygotowawcze w terenie, przez który będzie przechodzić, zaczną się tej jesieni. Przed przystąpieniem do robót wykonawca będzie musiał jeszcze przygotować projekt tymczasowej organizacji ruchu i zatwierdzić ją.

Czytaj więcej

Kolej funduje mieszkańcom Katowic horror na ulicach

Częsty powód planowania nowych połączeń drogowych to usprawnienie komunikacji i potrzeby zgłaszane przez użytkowników. W Białymstoku nowe drogi wybudowano, uwzględniając właśnie postulaty mieszkańców. – Chodziło o poprawę bezpieczeństwa podróżujących, skrócenie czasu przejazdu i poprawę mobilności – wyjaśnia Anna Kowalska z departamentu komunikacji społecznej białostockiego magistratu. Białystok ma wybudowane wewnętrzne obwodnice miejskie. Budowane aktualnie nowe ulice mają znaczenie głównie lokalne: są głównymi ciągami komunikacyjnymi osiedli, np. obecnie budowana jest ulica 1KD-L, która w przyszłości ma łączyć osiedla: Bagnówka, Wygoda i Jaroszówka z pozostałą częścią miasta. Inne są uzupełnieniem istniejących ciągów komunikacyjnych.

W Opolu w dzielnicy Chmielowice w tym roku została oddana do użytku niewielka, licząca ok. 1,5 km droga, w ciągu ul. Róży Wiatrów. Opolski magistrat uznał, że inwestycja jest konieczna ze względu na bardzo dynamiczny rozwój tego terenu i ogromną popularność, jaką cieszą się wśród opolan tamtejsze inwestycje deweloperskie. Aktualnie osiedla w Chmielowicach już zamieszkuje kilka tysięcy osób i wszystko wskazuje na to, że ta liczba szybko wzrośnie.

– Wykonano konstrukcję, podbudowę, na które następnie ułożono warstwy masy bitumicznej. Wzdłuż jezdni wybudowana została droga dla pieszych i rowerów. Kolejnym istotnym elementem było wykonanie kanalizacji deszczowej oraz zbiornika na wodę opadową wraz z przepompownią. W ramach inwestycji powstały także m.in. dwa wyniesione skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz oświetlenie uliczne – wylicza Mariusz Chałupnik z Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu. Całość kosztowała ponad 13 milionów złotych i była dofinansowana przez Skarb Państwa.

Łącznik z osiedlami

W Lublinie dwie największe realizowane obecnie inwestycje drogowe to budowa przedłużeń ul. Lubelskiego Lipca ’80 oraz ul. Węglarza. – Przedłużenie ul. Lubelskiego Lipca ’80 usprawni transport i obsłuży również komunikację publiczną. Nowym odcinkiem drogi łatwiej dotrzemy do Dworca Lublin czy dworca PKP oraz obiektów sportowo-rekreacyjnych zlokalizowanych w rejonie inwestycji – podkreśla Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie. Docelowo ul. Lubelskiego Lipca ’80 zostanie przedłużona na odcinku nieco ponad kilometra – od skrzyżowania z ul. Diamentową i ul. Krochmalną do ul. Cukrowniczej. Druga z wymienionych inwestycji – przedłużenie ul. Węglarza – jest szczególnie istotna dla mieszkańców dzielnicy Ponikwoda.

Czytaj więcej

Ruszyła nowa fala prac na budowach linii tramwajowych

– Rozbudowa układu drogowego zabezpieczy potrzeby tej rozwijającej się części miasta, zapewni komunikację do szkół, przychodni oraz cmentarza miejskiego – dodaje Grzegorz Malec. W ramach przedłużenia ul. Węglarza powstanie nowa infrastruktura drogowa o łącznej długości około 2,6 km.

Nowe drogi powstałe i powstające w Kielcach są elementami podstawowego układu komunikacyjnego miasta. – Jedną z ról, jaką pełnią, jest prowadzenie ruchu tranzytowego oraz połączenie z sąsiednimi gminami, stanowiącymi Kielecki Obszar Funkcjonalny. Były to drogi budowane od podstaw w nowym śladzie np. ul. Pileckiego. Były także rozbudowy istniejących dróg z elementami budowy dróg w nowym śladzie, jak rozbudowa ul. Zagnańskiej – tłumaczy Marcin Januchta, rzecznik prasowy prezydenta Kielc.

Przybędzie też przynajmniej kilkadziesiąt kilometrów dróg lokalnych – na terenach miast i gmin. Większość z nich to łączniki do nowych osiedli lub drogi alternatywne, których zadaniem jest rozładowywanie drogowych zatorów.

Łatwiej i szybciej

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Kolej odmraża wielkie projekty deweloperskie. Ruszy budowa Warszawy Gdańskiej
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Inwestycje
Ruszyła nowa fala prac na budowach linii tramwajowych
Inwestycje
Szkolny dzwonek na placu budowy. Przeciąga się część wakacyjnych remontów
Inwestycje
W Małopolsce właśnie przybyło szybkich dróg
Inwestycje
Samorządy inwestują w infrastrukturę i komunikację