Wznowiono budowy dróg. Wiemy, w których regionach inwestycje będą największe

W połowie marca zakończyła się zimowa przerwa na budowach dróg. Zachodnie Pomorze, Dolny Śląsk i Małopolska – to w tych regionach będą finalizowane najważniejsze w tym roku inwestycje.

Publikacja: 21.03.2024 18:02

Jak podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w realizacji, tj. na etapie projektowania

Jak podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w realizacji, tj. na etapie projektowania lub budowy znajduje się 106 inwestycji o łącznej długości niemal 1327 km

Foto: GDDKiA

Co prawda, w całym kraju przybędzie niewiele kilometrów – tylko 175 w porównaniu do 267 km oddanych kierowcom w 2023 r. Za to zostaną domknięte kluczowe arterie dla szlaków północ – południe, a przy tym poprawi się dojazd do miejscowości turystycznych.

Prace przyspieszyły dzięki łagodnej zimie, bo część firm budowlanych nie zatrzymała robót mimo sezonowej przerwy, rozpoczętej w połowie grudnia. W rezultacie drogowy pracowali zarówno w północnych regionach kraju, przy budowie dróg ekspresowych w okolicy Świnoujścia, Szczecinka, pomiędzy Koszalinem i Gdańskiem, a także na obwodnicy Trójmiasta, jak również przy przedłużeniu autostrady A2 na wschód od Warszawy, przy obwodnicy Chełma, w górzystych odcinkach na południe od Rzeszowa, czy też na nowej Zakopiance. Betonowano obudowę tuneli na obwodnicy Węgierskiej Górki i montowano systemy bezpieczeństwa tuneli na ekspresówce S3 pomiędzy Bolkowem i Kamienną Górą. 

Dwa tunele za 1,5 mld zł skomplikowały budowy na Dolnym Śląsku

To właśnie na Dolnym Śląsku zostanie domknięta południowa część S3, czyli 16-kilometrowy odcinek Bolków – Kamienna Góra Północ. Powstały tam 2 dwunawowe tunele drogowe - tunel o długości ok. 2300 metrów pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Kosztowały przeszło 1,5 mld zł.

Czytaj więcej

Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce

To właśnie z powodu tuneli i technicznego skomplikowania przedsięwzięcia budowa tej części trasy trwa dłużej niż planowano. Drążenie dłuższego tunelu rozpoczęło się w grudniu 2020 roku. Na jego konstrukcję składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Natomiast krótszy tunel budowany w technologii otwartego wykopu i dopiero później montowano żelbetową konstrukcję obudowy.

Na drugim końcu trasy, prowadzącym do zespołu portów morskich Świnoujście-Szczecin na Zachodnim Pomorzu, trzeba jeszcze dokończyć dwa kawałki S3: 16 km odcinka Dargobądz – Troszyn oraz 17 km odcinka Świnoujście - Dargobądz. Czekają na to zwłaszcza urlopowicze: w powiązaniu z tunelem prowadzącym do Świnoujścia i likwidacją dwugodzinnych korków, skomunikowanie z największymi atrakcjami turystycznymi Zachodniego Pomorza będzie od tego roku zdecydowanie łatwiejsze.

Sieć szybkich dróg w Zachodniopomorskiem powiększy się jeszcze o kawałek drogi krajowej nr 11 na odcinku rondo Janiska – Kołobrzeg Wschód, niespełna 6-kilometrową obwodnicę Gryfina na DK31 (będą to drogi klasy GP - o ruchu przyspieszonym), a także obwodnicę Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6.

Dojazd do Krakowa będzie łatwiejszy. Włączenie do ruchu kluczowych odcinków dróg

W tym roku łatwiejszy stanie się dojazd do Krakowa od północnej części drogi ekspresowej S7. Do ruchu włączone zostaną dwa odcinki: przeszło 5 km pomiędzy Miechowem i Szczepanowicami oraz prawie 14 km od Widomej do Mistrzejowic. W rezultacie, podobnie jak trasa S3 łącząca regiony położone wzdłuż zachodniej granicy Polski, tak S7 pozwoli w tym roku na bezkolizyjny przejazd od Mazowsza, poprzez województwo świętokrzyskie, aż do stolicy Małopolski. To nie wszystko, bo Kraków zyska jeszcze 12-kilometrową obwodnicę po północnej stronie miasta, prowadzącą drogą ekspresową S52.

Czytaj więcej

Więcej kolei na Śląsku. Wracają dawno zamknięte połączenia

Niewiele wydarzy się natomiast w województwie śląskim: wyczekiwana trasa S1 w nowym śladzie pomiędzy Oświęcimiem a Bielskiem Białą zostanie otwarta dopiero w przyszłym roku, podobnie jak odcinek Przybędza - Milówka na Żywiecczyźnie. W bieżącym kierowcy dostana jedynie kawałek tej ekspresówki na wysokości Dąbrowy Górniczej.

Za to na Warmii i Mazurach ukończone zostanie 13 km trasy S16 Borki Wielkie – Mrągowo, z kolei na Podlasiu – 13 km odcinka Łomża Zachód – Kolno, przy tym ruch mostem nad Narwią będzie odbywał się tylko jedną nitką.

Jak podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w realizacji, tj. na etapie projektowania lub budowy znajduje się 106 inwestycji o łącznej długości niemal 1327 km. To 88 przedsięwzięć z Programu Budowy Dróg Krajowych (w tym budowa Zakopianki i drugiej jezdni ekspresówki S19 pod Rzeszowem) o łącznej długości 1184 km oraz 18 obwodnic liczących 143 km.

Inwestycje
Gminy, w których jest szansa na zrównoważony rozwój
Inwestycje
Blisko pół miliarda zł na samorządowe inwestycje na Warmii i Mazurach
Inwestycje
Jedenaście obwodnic miast zostanie oddanych w 2025 r.
Inwestycje
Kolej odmraża wielkie projekty deweloperskie. Ruszy budowa Warszawy Gdańskiej
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Inwestycje
Nowe drogi poprawią mobilność regionów
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego