Co prawda, w całym kraju przybędzie niewiele kilometrów – tylko 175 w porównaniu do 267 km oddanych kierowcom w 2023 r. Za to zostaną domknięte kluczowe arterie dla szlaków północ – południe, a przy tym poprawi się dojazd do miejscowości turystycznych.
Prace przyspieszyły dzięki łagodnej zimie, bo część firm budowlanych nie zatrzymała robót mimo sezonowej przerwy, rozpoczętej w połowie grudnia. W rezultacie drogowy pracowali zarówno w północnych regionach kraju, przy budowie dróg ekspresowych w okolicy Świnoujścia, Szczecinka, pomiędzy Koszalinem i Gdańskiem, a także na obwodnicy Trójmiasta, jak również przy przedłużeniu autostrady A2 na wschód od Warszawy, przy obwodnicy Chełma, w górzystych odcinkach na południe od Rzeszowa, czy też na nowej Zakopiance. Betonowano obudowę tuneli na obwodnicy Węgierskiej Górki i montowano systemy bezpieczeństwa tuneli na ekspresówce S3 pomiędzy Bolkowem i Kamienną Górą.
Dwa tunele za 1,5 mld zł skomplikowały budowy na Dolnym Śląsku
To właśnie na Dolnym Śląsku zostanie domknięta południowa część S3, czyli 16-kilometrowy odcinek Bolków – Kamienna Góra Północ. Powstały tam 2 dwunawowe tunele drogowe - tunel o długości ok. 2300 metrów pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Kosztowały przeszło 1,5 mld zł.
Czytaj więcej
Więcej pociągów, więcej torów, więcej połączeń i lepsza częstotliwość – tego między innymi potrzeba do dalszego rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Krakowie i Małopolsce.
To właśnie z powodu tuneli i technicznego skomplikowania przedsięwzięcia budowa tej części trasy trwa dłużej niż planowano. Drążenie dłuższego tunelu rozpoczęło się w grudniu 2020 roku. Na jego konstrukcję składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Natomiast krótszy tunel budowany w technologii otwartego wykopu i dopiero później montowano żelbetową konstrukcję obudowy.