Reklama

Samoloty z lotniska w Radomiu wylecą na majówkę

Jedna ze sztandarowych inwestycji rządu PiS przygotowuje się do uruchomienia komercyjnej działalności. Pierwszy regularny lot zaplanowano na 27 kwietnia.

Publikacja: 17.03.2023 16:12

Lotnisko w Radomiu stanie się drugim po Modlinie alternatywnym lotniskiem dla Warszawy

Lotnisko w Radomiu stanie się drugim po Modlinie alternatywnym lotniskiem dla Warszawy

Foto: Filip Frydrykiewicz

Na razie oferta lotniska ogranicza się do 5 regularnych kierunków: Kopenhagi, Paryża, Prewezy, Rzymu i Tirany. Do tego dochodzi jeszcze 7 kierunków czarterowych, jak Antalya, Burgas, Dżerba, Monastyr, Palma de Mallorca, Taba, a także Warna.

Powoli wydłuża się lista biur podróży, które w Radomiu będą rozpoczynać zagraniczne wycieczki. TUI już oferuje wyloty z Radomia na turecką riwierę w czerwcu czy do Włoch w lipcu i sierpniu. Rainbow Tours proponuje lotnicze wycieczki do Paryża już w majówkę. Z kolei od czerwca biuro Rego-Bis specjalizujące się w Bałkanach będzie wysyłać turystów do Albanii. Swoich pasażerów będą z Radomia wyprawiać także Coral Travel, Exim Tours, Greckie Podróże, GTS Poland, Itaka, Nekera i Sun&Fun.

Wieloetapowe kontrole

Zakończył się proces certyfikacji lotniska. To potwierdzenie, że Radom spełnia wszystkie wymagania prawa unijnego dotyczące lotnisk pod względem infrastruktury, wyposażenia, kadry oraz standardów bezpieczeństwa. Dla uzyskania certyfikatu konieczne było przebycie przez wieloetapowe kontrole dotyczące m.in. planu działania w sytuacji zagrożenia, analizy bezpieczeństwa, umów z podwykonawcami czy szkoleń.

Czytaj więcej

Hamulec w rozwoju Polski lokalnej. 1000 inwestycji czeka na fundusze z KPO

Lotnisko w Radomiu stanie się drugim po Modlinie alternatywnym lotniskiem dla Warszawy. Będzie jednak przede wszystkim obsługiwać loty czarterowe. Szacuje się, że w tym roku przewinie się przez nie ok. 200 tys. pasażerów.

Reklama
Reklama

Sztandarowa inwestycja

Rozbudowa radomskiego lotniska była jedną ze sztandarowych inwestycji rządu PiS. Zarazem budzącą wątpliwości wielu ekspertów co do możliwości wypracowania przez nie zysków. Gdy lotnisko oddano po raz pierwszy do użytku 9 lat temu, w ciągu trzech kolejnych lat liczba pasażerów nie przekroczyła 10 tys. rocznie. W 2017 r. jego działalność zawieszono.

Teraz ponowne uruchomienie może wpisać się w rosnącą frekwencję na polskich lotniskach regionalnych, związaną z odradzaniem się rynku zagranicznych wycieczek lotniczych po wygaśnięciu pandemii. Przykładowo lotnisko Katowice Airport obsłużyło w ubiegłym roku 4,4 mln pasażerów, co stanowi 91 proc. wyniku z rekordowego przedpandemicznego 2019 r. Przez Port Lotniczy Gdańsk przewinęło się prawie 4,6 mln osób, przeszło dwukrotnie więcej niż rok wcześniej, a lotnisko wypracowało 22,8 mln zł zysku wobec 2,4-milionowej straty za rok 2021. Port Lotniczy Poznań-Ławica miał przeszło 2,2 mln pasażerów, co było 3. najlepszym wynikiem w jego historii, z kolei krakowskie lotnisko w Balicach przyjęło 7,4 mln podróżnych, o zaledwie 600 tys. mniej niż w najlepszym dla niego roku 2019.

Inwestycje
Nadjeżdża krakowskie metro. Budowa będzie mniej uciążliwa dla mieszkańców?
Inwestycje
Bliżej realizacji ważnej inwestycji na Pomorzu. Więcej pociągów pojedzie na Hel
Inwestycje
Zatrzymać wodę deszczową. Jak miasta przygotowują się do zmian klimatycznych
Inwestycje
Zielone tory? To dziś niemal norma
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Inwestycje
Tramwaj pojedzie na krakowskie Azory
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama