Reklama

Mniej nowych dróg w polskich regionach

Rząd w nowym programie drogowym chce m.in. poszerzyć autostradę z Warszawy do Łodzi oraz wybudować nowe obwodnice Warszawy i Szczecina.

Publikacja: 04.02.2023 10:08

W 2023 r. drogowcy oddadzą kierowcom 260 km nowych szybkich tras. W ubiegłym roku włączono do ruchu

W 2023 r. drogowcy oddadzą kierowcom 260 km nowych szybkich tras. W ubiegłym roku włączono do ruchu 322 km

Foto: Shutterstock

W styczniu zapadły ważne decyzje dla rozpoczęcia budowy nowych szybkich dróg. Natomiast w przypadku już realizowanych tras tegoroczne plany zakładają włączenie do ruchu blisko 260 km nowych odcinków: m.in. ułatwiony zostanie wjazd do Warszawy od południa, domknięta będzie obwodnica Łodzi, wydłużą się odcinki drogi ekspresowej, która w przyszłości połączy Koszalin z Katowicami. Drogowcy mają też poprawić komfort jazdy na międzynarodowych szlakach łączących Polskę z Niemcami i Litwą. – Pokonamy kolejną barierę, przekraczając próg 5 tys. km dróg szybkiego ruchu w Polsce – zapowiedziała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

W ubiegłym tygodniu zapadła decyzja kluczowa dla Pomorza: wojewoda wydał tzw. zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla rozbudowy węzła Gdańsk Południe na styku obwodnicy metropolii trójmiejskiej z istniejącymi trasami ekspresowymi: S6 obwodnicą Trójmiasta i S7 południową obwodnicą Gdańska. Wkrótce będą mogły się tu rozpocząć prace budowlane.

Odsunąć ciężarówki

– Budowa na pierwszym odcinku obwodnicy już trwa, dzisiaj otrzymaliśmy dokument pozwalający rozpocząć prace na drugim z nich – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Obecna ekspresowa obwodnica wyczerpała swoje możliwości i konieczne jest odsunięcie ruchu ciężkiego od rozrastających się miast – podkreślił wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała.

W ramach inwestycji powstaje dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 16 km z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym między węzłami Żukowo i Gdańsk Południe. Przewidziano również budowę miejsca obsługi podróżnych w Widlinie.

Czytaj więcej

Inwestycje w dużych miastach pomagają usprawnić transport
Reklama
Reklama

Dwa dni wcześniej do wojewody śląskiego trafił wniosek o wydanie ZRID dla części trasy ekspresowej S1 pomiędzy Bieruniem i Oświęcimiem. To strategiczna droga dla regionu, która pozwoli ominąć miasta Śląska i Zagłębia jadącym od północy Polski na południe w kierunku Beskidu Żywieckiego i granicy ze Słowacją. Pozwoli także najszybciej przejechać z Katowic do Bielska, odciążając obecną drogę krajową nr 1 biegnącą przez Tychy i Pszczynę, najeżoną skrzyżowaniami i wiecznie zakorkowaną.

Zapadła również decyzja dla śląskiego odcinka autostrady A1 od Piekar Śląskich do Pyrzowic, gdzie na blisko 16 kilometrach nawierzchnia jest mocno pofałdowana, a samochody muszą zwalniać nawet do 80 km/h. Wybrano biuro projektowe, które za blisko 10 mln zł przygotuje program naprawczy i zbierze pozwolenia niezbędne do rozpoczęcia budowy. Kierowcy muszą jednak uzbroić się w cierpliwość: roboty ruszą dopiero za dwa lata.

W województwie łódzkim ruszają prace zmierzające do połączenia dróg ekspresowych S8 i S74: od węzła Łódź Południe na skrzyżowaniu z autostradą A1 z S8 w okolicy Tomaszowa Mazowieckiego i dalej do węzła Kozenin na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S12 i S74. W piątek podpisany został program inwestycji, który pozwala na wytyczenie wariantów przebiegu trasy.

– To około 60 km nowej drogi S12, która skomunikuje Tomaszów Mazowiecki i sąsiednie miejscowości z Łodzią. Skróci też czas przejazdu pomiędzy Warszawą i Wrocławiem oraz skomunikuje województwo łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie – informuje Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Prognozy ruchowe wskazują, że już po oddaniu drogi do ruchu będzie nią przejeżdżać ok. 40 tys. pojazdów na dobę.

Czytaj więcej

Hamulec w rozwoju Polski lokalnej. 1000 inwestycji czeka na fundusze z KPO

Kierowcy w Świętokrzyskiem mogą spodziewać się ułatwienia przejazdu przez Kielce: w ub. tygodniu GDDKiA podpisała umowę na projekt oraz budowę kluczowego odcinka drogi ekspresowej S74. Dla mieszkańców miasta zrealizowanie inwestycji będzie oznaczać zmniejszenie uciążliwości związanych z ruchem tranzytowym, natomiast kierowcy zyskają swobodny dostęp do tras szybkiego ruchu umożliwiających podróżowanie na kierunkach północ–południe oraz wschód–zachód.

Reklama
Reklama

W przyszłości nowa droga połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie, poprawiając także skomunikowanie z Lubelszczyzną. Natomiast w województwie kujawsko-pomorskim, dzięki podpisaniu nowego kontraktu na budowę 12-kilometrowego odcinka pomiędzy dwoma toruńskimi węzłami (Zachód i Południe), przyspieszy realizacja trasy S10 z Bydgoszczy do Torunia.

To będzie chudszy rok

W tym roku kierowcy dostaną znacznie mniej nowych dróg niż w ubiegłym, w którym włączono do ruchu 322 km. Obecne plany zakładają uruchomienie 49 km autostrad (trzy odcinki A18 w województwie lubuskim i dolnośląskim) oraz 193 km dróg szybkiego ruchu (odcinki S3, S7, S11, S14, S17, S52 i 61). Do tego dojdzie jeszcze 14 km obwodnic w ciągu dróg krajowych (obwodnice Chełmca i Praszki).

Planowane są także przetargi obejmujące 565 km tras, których łączna wartość szacowana jest na 28,5 mld zł. W tym są przetargi dotyczące inwestycji na ok. 480 km w ramach nowego „Programu budowy dróg krajowych” (PBDK) do 2030 r. oraz 85 km obwodnic z rządowego programu obwodnicowego.

Rząd chce wydać na nowy PBDK 294 mld zł. Założenia programu obejmują m.in. poszerzenie autostrady z Warszawy do Łodzi, budowę obwodnicy aglomeracji warszawskiej i zachodniej obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. W sumie inwestycje obejmą prawie 4 tys. km tras będących już w budowie lub właśnie projektowanych. Do końca dekady krajowa sieć autostrad i dróg ekspresowych ma być już pełna.

Inwestycje
Remonty i modernizacje dróg z rządowego funduszu. Kto planuje inwestycje?
Inwestycje
Nadjeżdża krakowskie metro. Budowa będzie mniej uciążliwa dla mieszkańców?
Inwestycje
Bliżej realizacji ważnej inwestycji na Pomorzu. Więcej pociągów pojedzie na Hel
Inwestycje
Zatrzymać wodę deszczową. Jak miasta przygotowują się do zmian klimatycznych
Inwestycje
Zielone tory? To dziś niemal norma
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama