W styczniu zapadły ważne decyzje dla rozpoczęcia budowy nowych szybkich dróg. Natomiast w przypadku już realizowanych tras tegoroczne plany zakładają włączenie do ruchu blisko 260 km nowych odcinków: m.in. ułatwiony zostanie wjazd do Warszawy od południa, domknięta będzie obwodnica Łodzi, wydłużą się odcinki drogi ekspresowej, która w przyszłości połączy Koszalin z Katowicami. Drogowcy mają też poprawić komfort jazdy na międzynarodowych szlakach łączących Polskę z Niemcami i Litwą. – Pokonamy kolejną barierę, przekraczając próg 5 tys. km dróg szybkiego ruchu w Polsce – zapowiedziała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
W ubiegłym tygodniu zapadła decyzja kluczowa dla Pomorza: wojewoda wydał tzw. zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla rozbudowy węzła Gdańsk Południe na styku obwodnicy metropolii trójmiejskiej z istniejącymi trasami ekspresowymi: S6 obwodnicą Trójmiasta i S7 południową obwodnicą Gdańska. Wkrótce będą mogły się tu rozpocząć prace budowlane.
Odsunąć ciężarówki
– Budowa na pierwszym odcinku obwodnicy już trwa, dzisiaj otrzymaliśmy dokument pozwalający rozpocząć prace na drugim z nich – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Obecna ekspresowa obwodnica wyczerpała swoje możliwości i konieczne jest odsunięcie ruchu ciężkiego od rozrastających się miast – podkreślił wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała.
W ramach inwestycji powstaje dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 16 km z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym między węzłami Żukowo i Gdańsk Południe. Przewidziano również budowę miejsca obsługi podróżnych w Widlinie.
Czytaj więcej
Kluczowe projekty realizowane są przy wsparciu funduszy unijnych, bez których część planów nie wyjrzałaby z szuflady.