Mniej nowych dróg w polskich regionach

Rząd w nowym programie drogowym chce m.in. poszerzyć autostradę z Warszawy do Łodzi oraz wybudować nowe obwodnice Warszawy i Szczecina.

Publikacja: 04.02.2023 10:08

W 2023 r. drogowcy oddadzą kierowcom 260 km nowych szybkich tras. W ubiegłym roku włączono do ruchu

W 2023 r. drogowcy oddadzą kierowcom 260 km nowych szybkich tras. W ubiegłym roku włączono do ruchu 322 km

Foto: Shutterstock

W styczniu zapadły ważne decyzje dla rozpoczęcia budowy nowych szybkich dróg. Natomiast w przypadku już realizowanych tras tegoroczne plany zakładają włączenie do ruchu blisko 260 km nowych odcinków: m.in. ułatwiony zostanie wjazd do Warszawy od południa, domknięta będzie obwodnica Łodzi, wydłużą się odcinki drogi ekspresowej, która w przyszłości połączy Koszalin z Katowicami. Drogowcy mają też poprawić komfort jazdy na międzynarodowych szlakach łączących Polskę z Niemcami i Litwą. – Pokonamy kolejną barierę, przekraczając próg 5 tys. km dróg szybkiego ruchu w Polsce – zapowiedziała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

W ubiegłym tygodniu zapadła decyzja kluczowa dla Pomorza: wojewoda wydał tzw. zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla rozbudowy węzła Gdańsk Południe na styku obwodnicy metropolii trójmiejskiej z istniejącymi trasami ekspresowymi: S6 obwodnicą Trójmiasta i S7 południową obwodnicą Gdańska. Wkrótce będą mogły się tu rozpocząć prace budowlane.

Odsunąć ciężarówki

– Budowa na pierwszym odcinku obwodnicy już trwa, dzisiaj otrzymaliśmy dokument pozwalający rozpocząć prace na drugim z nich – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Obecna ekspresowa obwodnica wyczerpała swoje możliwości i konieczne jest odsunięcie ruchu ciężkiego od rozrastających się miast – podkreślił wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała.

W ramach inwestycji powstaje dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 16 km z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym między węzłami Żukowo i Gdańsk Południe. Przewidziano również budowę miejsca obsługi podróżnych w Widlinie.

Czytaj więcej

Inwestycje w dużych miastach pomagają usprawnić transport

Dwa dni wcześniej do wojewody śląskiego trafił wniosek o wydanie ZRID dla części trasy ekspresowej S1 pomiędzy Bieruniem i Oświęcimiem. To strategiczna droga dla regionu, która pozwoli ominąć miasta Śląska i Zagłębia jadącym od północy Polski na południe w kierunku Beskidu Żywieckiego i granicy ze Słowacją. Pozwoli także najszybciej przejechać z Katowic do Bielska, odciążając obecną drogę krajową nr 1 biegnącą przez Tychy i Pszczynę, najeżoną skrzyżowaniami i wiecznie zakorkowaną.

Zapadła również decyzja dla śląskiego odcinka autostrady A1 od Piekar Śląskich do Pyrzowic, gdzie na blisko 16 kilometrach nawierzchnia jest mocno pofałdowana, a samochody muszą zwalniać nawet do 80 km/h. Wybrano biuro projektowe, które za blisko 10 mln zł przygotuje program naprawczy i zbierze pozwolenia niezbędne do rozpoczęcia budowy. Kierowcy muszą jednak uzbroić się w cierpliwość: roboty ruszą dopiero za dwa lata.

W województwie łódzkim ruszają prace zmierzające do połączenia dróg ekspresowych S8 i S74: od węzła Łódź Południe na skrzyżowaniu z autostradą A1 z S8 w okolicy Tomaszowa Mazowieckiego i dalej do węzła Kozenin na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S12 i S74. W piątek podpisany został program inwestycji, który pozwala na wytyczenie wariantów przebiegu trasy.

– To około 60 km nowej drogi S12, która skomunikuje Tomaszów Mazowiecki i sąsiednie miejscowości z Łodzią. Skróci też czas przejazdu pomiędzy Warszawą i Wrocławiem oraz skomunikuje województwo łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie – informuje Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Prognozy ruchowe wskazują, że już po oddaniu drogi do ruchu będzie nią przejeżdżać ok. 40 tys. pojazdów na dobę.

Czytaj więcej

Hamulec w rozwoju Polski lokalnej. 1000 inwestycji czeka na fundusze z KPO

Kierowcy w Świętokrzyskiem mogą spodziewać się ułatwienia przejazdu przez Kielce: w ub. tygodniu GDDKiA podpisała umowę na projekt oraz budowę kluczowego odcinka drogi ekspresowej S74. Dla mieszkańców miasta zrealizowanie inwestycji będzie oznaczać zmniejszenie uciążliwości związanych z ruchem tranzytowym, natomiast kierowcy zyskają swobodny dostęp do tras szybkiego ruchu umożliwiających podróżowanie na kierunkach północ–południe oraz wschód–zachód.

W przyszłości nowa droga połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie, poprawiając także skomunikowanie z Lubelszczyzną. Natomiast w województwie kujawsko-pomorskim, dzięki podpisaniu nowego kontraktu na budowę 12-kilometrowego odcinka pomiędzy dwoma toruńskimi węzłami (Zachód i Południe), przyspieszy realizacja trasy S10 z Bydgoszczy do Torunia.

To będzie chudszy rok

W tym roku kierowcy dostaną znacznie mniej nowych dróg niż w ubiegłym, w którym włączono do ruchu 322 km. Obecne plany zakładają uruchomienie 49 km autostrad (trzy odcinki A18 w województwie lubuskim i dolnośląskim) oraz 193 km dróg szybkiego ruchu (odcinki S3, S7, S11, S14, S17, S52 i 61). Do tego dojdzie jeszcze 14 km obwodnic w ciągu dróg krajowych (obwodnice Chełmca i Praszki).

Planowane są także przetargi obejmujące 565 km tras, których łączna wartość szacowana jest na 28,5 mld zł. W tym są przetargi dotyczące inwestycji na ok. 480 km w ramach nowego „Programu budowy dróg krajowych” (PBDK) do 2030 r. oraz 85 km obwodnic z rządowego programu obwodnicowego.

Rząd chce wydać na nowy PBDK 294 mld zł. Założenia programu obejmują m.in. poszerzenie autostrady z Warszawy do Łodzi, budowę obwodnicy aglomeracji warszawskiej i zachodniej obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. W sumie inwestycje obejmą prawie 4 tys. km tras będących już w budowie lub właśnie projektowanych. Do końca dekady krajowa sieć autostrad i dróg ekspresowych ma być już pełna.

W styczniu zapadły ważne decyzje dla rozpoczęcia budowy nowych szybkich dróg. Natomiast w przypadku już realizowanych tras tegoroczne plany zakładają włączenie do ruchu blisko 260 km nowych odcinków: m.in. ułatwiony zostanie wjazd do Warszawy od południa, domknięta będzie obwodnica Łodzi, wydłużą się odcinki drogi ekspresowej, która w przyszłości połączy Koszalin z Katowicami. Drogowcy mają też poprawić komfort jazdy na międzynarodowych szlakach łączących Polskę z Niemcami i Litwą. – Pokonamy kolejną barierę, przekraczając próg 5 tys. km dróg szybkiego ruchu w Polsce – zapowiedziała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Najlepsze samorządowe inwestycje dwóch dekad Polski w Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Inwestycje
Lokalne inwestycje finansowane z funduszy UE. "Nie mamy powodów do kompleksów"
Inwestycje
Wznowiono budowy dróg. Wiemy, w których regionach inwestycje będą największe
Inwestycje
Kraków rewitalizuje forty. Zyskują nowe, czasem zaskakujące funkcje
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Inwestycje
Ostre zakręty i korki. Szukają miejsca dla nowej drogi pod Krakowem