Reklama

Brakujące 40 km pospina trasę S1 w województwie śląskim

Jedna z najważniejszych obecnie inwestycji drogowych w województwie śląskim – budowa brakującego fragmentu drogi ekspresowej S1 – wreszcie ruszyła.

Publikacja: 21.10.2022 11:15

W 2024 r. ma być oddany ostatni południowy fragment trasy S1

W 2024 r. ma być oddany ostatni południowy fragment trasy S1

Foto: adobestock

To realizowany w nowym śladzie, blisko 40-kilometrowy fragment ekspresówki pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą. Gdy zostanie ukończony, biegnąca przez region trasa połączy autostradę A1 i lotnisko w Pyrzowicach z Bielskiem Białą, Podbeskidziem i granicą ze Słowacją. Pozwoli także najszybciej przejechać z Katowic do Bielska, odciążając obecną drogę krajową nr 1 biegnącą przez Tychy i Pszczynę, najeżoną skrzyżowaniami i wiecznie zakorkowaną.

Brakujący fragment trasy podzielony na cztery odcinki realizacyjne ma już podpisane umowy z wykonawcami. Termin zakończenia budowy kawałka S1 od Bierunia do Oświęcimia wraz z obwodnicą Bierunia przypada na grudzień 2024 r. Natomiast odcinek Oświęcim - Dankowice powinien zostać ukończony już w sierpniu przyszłego roku, a odcinek Dankowice - Suchy Potok - w listopadzie 2023 r. 

Czytaj więcej

Na drogach województwa śląskiego ruszają remonty

Dochodzenie do obecnego etapu przedsięwzięcia, którego wartość sięga 2,3 mld zł, przebiegało z dużymi problemami, powodującymi znaczny poślizg inwestycji. Na przeszkodzie stanęły zaskarżenia decyzji środowiskowej, konieczność uzyskania dwóch dodatkowych decyzji związanych z przebudową sieci kolidujących z trasą, wreszcie roszczenia terminowe wykonawców.

Największych kłopotów przysporzyli Chińczycy: firma China State Construction Engineering Corporation Limited z siedzibą w Pekinie była o krok od wygrania przetargu na jeden z odcinków, ale Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już wcześniej mająca wobec niej liczne wątpliwości, wykluczyła chińską ofertę z postępowania. Sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej, następnie do Sądu Okręgowego w Katowicach, co przedłużyło wybór wykonawcy.

Reklama
Reklama

Ostatecznie 10-kilometrowy odcinek Mysłowice-Bieruń zrealizuje Budimex: powstaną tam dwa miejsca obsługi podróżnych: Lędziny Wschód oraz Lędziny Zachód. Do tego 16 mostów i wiaduktów oraz niezbędna infrastruktura techniczna.

Kawałek trasy pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z węzłem w Bieruniu zbuduje Strabag, fragment od Oświęcimia do Dankowic przypadł konsorcjum PORR oraz Mota-Engil, natomiast 12 km pomiędzy Dankowicami a Bielskiem Białą przyznano konsorcjum Mirbudu i Kobylarni.

Czytaj więcej

W tych regionach Polski przybędzie nowych szybkich dróg

W pierwszej połowie ub. roku do ruchu włączony został okryty złą sławą fragment S1 pomiędzy miejscowością Podwarpie na czteropasmówce biegnącej od Katowic przez Siewierz do Częstochowy a Pyrzowicami. Doszło tam do wielu śmiertelnych wypadków, bo przez lata dwujezdniowa trasa zaraz za węzłem Podwarpie zwężała się do jednej jezdni po jednym pasie ruchu w każdą stronę. To myliło kierowców, którzy nagminnie nie przestrzegali ustanowionego tam ograniczenia prędkości. Finalizacja inwestycji ostatecznie zlikwidowała zagrożenie. Wraz z blisko 10-kilometrowym odcinkiem brakującej jezdni oddano także przebudowany węzeł w Mierzęcicach.

Natomiast w 2024 r. ma być oddany ostatni południowy fragment S1 – obwodnica Węgierskiej Górki. Dwa tunele o długości 830 i 980 metrów wydrążone w zboczu masywu Barania Góra zlikwidują wąskie gardło w postaci drogi przez górskie miejscowości. Na odcinku S1 budowanym za 1,38 mld zł przez Mirbud i Kobylarnię powstają jeszcze trzy mosty oraz pięć estakad. Najdłuższa z nich posadowiona na 11 podporach będzie miała prawie 950 metrów długości.

Ta ostatnia część trasy też będzie mieć opóźnienie, blisko roczne. Główną przyczyną było wstrzymanie w ubiegłym roku prac na kilka miesięcy, gdy w jednym z tuneli zawaliła się część stropu.

Inwestycje
Remonty i modernizacje dróg z rządowego funduszu. Kto planuje inwestycje?
Inwestycje
Nadjeżdża krakowskie metro. Budowa będzie mniej uciążliwa dla mieszkańców?
Inwestycje
Bliżej realizacji ważnej inwestycji na Pomorzu. Więcej pociągów pojedzie na Hel
Inwestycje
Zatrzymać wodę deszczową. Jak miasta przygotowują się do zmian klimatycznych
Inwestycje
Zielone tory? To dziś niemal norma
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama