Więcej pieniędzy i zadań z funduszu dróg lokalnych

Z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg będzie można finansować również ścieżki rowerowe, chodniki, czy przystanki. Na te nowe zadania rząd ma wysupłać dodatkowe 2 mld zł.

Publikacja: 29.06.2022 14:21

Fundusz będzie m.in. wspierać samorząd wojewódzki w budowie czy remontach dróg wojewódzkich

Fundusz będzie m.in. wspierać samorząd wojewódzki w budowie czy remontach dróg wojewódzkich

Foto: Krzysztof Nalewajko / GDDKiA

We wtorek Rada Ministrów przyjęła projekt zmian w ustawie o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg (wcześniej to Rządowy Fundusz Dróg Samorządowych). Chodzi m.in. o rozszerzenie zakresu finansowanych zadań o budowę, przebudowę i remonty chodników, ścieżek rowerowych, przejazdów dla rowerów, czy bezpiecznych przystanków.

Nowością jest również to, że fundusz będzie też wspierać samorząd wojewódzki w budowie czy remontach dróg wojewódzkich, a także zadania samorządowe w zakresie infrastruktury drogowej służącej skomunikowaniu terminali intermodalnych oraz specjalnych stref ekonomicznych.

- Dzisiejszą decyzją Rady Ministrów poszerzamy Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg zarówno w zakresie rzeczowym, jak i przedmiocie finansowym. Poszerzamy go finansowo o ponad 2 mld zł – poinformował też Rafał Weber, wiceminister infrastruktury podczas konferencji prasowej.

Czytaj więcej

Więcej linii tramwajowych. Nowe inwestycje komunikacyjne w miastach

Jak wyliczał, ok. połowa tej kwoty połowa tej kwoty ma trafić do samorządów gminnych, powiatowych i wojewódzkich na modernizację i budowę chodników, ścieżek rowerowych, przejść dla pieszych oraz przystanków autobusowych. Druga część - na drobne remonty i poprawę jezdni. Dodatkowo ponad 200 mln zł ma trafić do marszałków województw, na rozwój i modernizację dróg.

Minister Weber zaznaczył, być może uda się uchwalić zmiany jeszcze przed wakacjami poselskimi, tak aby nabory wniosków o dotacje w ramach komponentu gminnego i powiatowego mogły ruszyć jeszcze w jesienią.

W ramach już rozstrzygniętych tegorocznych naborów z RFRD, na dofinansowanie zadań gminnych trafi 1,5 mld zł, na zadania powiatowe przeznaczonych zostało 1,2 mld zł.

Dofinansowanie z RFRD jest uzależnione od dochodów samorządu: im niższy dochód własny, tym większa wartość dofinansowania, przy czym maksymalne może ono wynieść do 80 proc. kosztów projektu.

We wtorek Rada Ministrów przyjęła projekt zmian w ustawie o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg (wcześniej to Rządowy Fundusz Dróg Samorządowych). Chodzi m.in. o rozszerzenie zakresu finansowanych zadań o budowę, przebudowę i remonty chodników, ścieżek rowerowych, przejazdów dla rowerów, czy bezpiecznych przystanków.

Nowością jest również to, że fundusz będzie też wspierać samorząd wojewódzki w budowie czy remontach dróg wojewódzkich, a także zadania samorządowe w zakresie infrastruktury drogowej służącej skomunikowaniu terminali intermodalnych oraz specjalnych stref ekonomicznych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Na majówkę nad morzem dojedziemy w korkach
Inwestycje
Najlepsze samorządowe inwestycje dwóch dekad Polski w Unii Europejskiej
Inwestycje
Lokalne inwestycje finansowane z funduszy UE. "Nie mamy powodów do kompleksów"
Inwestycje
Wznowiono budowy dróg. Wiemy, w których regionach inwestycje będą największe
Inwestycje
Kraków rewitalizuje forty. Zyskują nowe, czasem zaskakujące funkcje
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?