We wtorek Rada Ministrów przyjęła projekt zmian w ustawie o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg (wcześniej to Rządowy Fundusz Dróg Samorządowych). Chodzi m.in. o rozszerzenie zakresu finansowanych zadań o budowę, przebudowę i remonty chodników, ścieżek rowerowych, przejazdów dla rowerów, czy bezpiecznych przystanków.

Nowością jest również to, że fundusz będzie też wspierać samorząd wojewódzki w budowie czy remontach dróg wojewódzkich, a także zadania samorządowe w zakresie infrastruktury drogowej służącej skomunikowaniu terminali intermodalnych oraz specjalnych stref ekonomicznych.

- Dzisiejszą decyzją Rady Ministrów poszerzamy Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg zarówno w zakresie rzeczowym, jak i przedmiocie finansowym. Poszerzamy go finansowo o ponad 2 mld zł – poinformował też Rafał Weber, wiceminister infrastruktury podczas konferencji prasowej.

Czytaj więcej

Więcej linii tramwajowych. Nowe inwestycje komunikacyjne w miastach

Jak wyliczał, ok. połowa tej kwoty połowa tej kwoty ma trafić do samorządów gminnych, powiatowych i wojewódzkich na modernizację i budowę chodników, ścieżek rowerowych, przejść dla pieszych oraz przystanków autobusowych. Druga część - na drobne remonty i poprawę jezdni. Dodatkowo ponad 200 mln zł ma trafić do marszałków województw, na rozwój i modernizację dróg.

Minister Weber zaznaczył, być może uda się uchwalić zmiany jeszcze przed wakacjami poselskimi, tak aby nabory wniosków o dotacje w ramach komponentu gminnego i powiatowego mogły ruszyć jeszcze w jesienią.

W ramach już rozstrzygniętych tegorocznych naborów z RFRD, na dofinansowanie zadań gminnych trafi 1,5 mld zł, na zadania powiatowe przeznaczonych zostało 1,2 mld zł.

Dofinansowanie z RFRD jest uzależnione od dochodów samorządu: im niższy dochód własny, tym większa wartość dofinansowania, przy czym maksymalne może ono wynieść do 80 proc. kosztów projektu.