Nowa droga biegnie od lotniska w Pyrzowicach przy skrzyżowaniu z autostradą A1 do granicy ze Słowacją w rejonie Zwardonia. Ma odkorkować szlak w Beskidy, a zwłaszcza zatykającą się przez liczne skrzyżowania ze światłami i ograniczenia prędkości czteropasmówkę nr 1 od Katowic do Bielska Białej i dzieki temu radykalnie ułatwić dojazd do Szczyrku i Żywca. Docelowo cała trasa będzie liczyć 135 km.
Realizacja najważniejszego odcinka S1 – 40 kilometrów trasy w nowym śladzie pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem Białą - do tej pory mocno się opóźniała z powodu komplikacji z przetargami i brakiem możliwości wyboru wykonawców. Teraz jednak po zakończonej kontroli Urzędu Zamówień Publicznych będzie można podpisać umowę z firmą Strabag, która za 212 mln zł wybuduje fragment drogi pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Pozwoli on skomunikować poprzez węzeł Bieruń nową ekspresówkę z obecnym przebiegiem drogi krajowej nr 4. Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), podpisanie kontraktu ma nastąpić jeszcze w listopadzie.