Rozkręcają się inwestycje na kolejowych przejściach granicznych w województwach wschodniej części Polski. Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) realizuje w rejonie siedmiu przejść granicznych projekt wart przeszło ćwierć miliarda złotych.
Ma poprawić infrastrukturę kolejową, dzięki czemu skróci się czas obsługi towarów. W konsekwencji wzrośnie konkurencyjność kolei w transgranicznych przewozach towarowych, na czym zyskają także lokalne firmy pracujące przy przeładunkach.
Korzyści dla regionu
W rejonie przejścia Brześć–Terespol, gdzie już wcześniej dostosowano tory do przyjmowania cięższych i dłuższych pociągów, przygotowywana jest budowa szerokiego toru na stacji oraz nowego mostu na Bugu. Dodatkowe tory mające usprawnić przewóz ładunków przez granice planowane są w Kuźnicy Białostockiej.
Przedsięwzięcie łączy się z realizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego remontem linii kolejowej od Kuźnicy do stacji Geniusze. Natomiast w przyszłym roku w Braniewie rozpocznie się modernizacja linii szerokotorowej prowadzącej do granicy państwa. Na samym przejściu już rozwijają się terminale przeładunkowe zajmujące się transportem surowców.
Polepszyła się obsługa transportów na przejściu kolejowym Medyka–Mościska. Wymieniono tam 17 kilometrów torów, 62 rozjazdy oraz sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Jak informuje PLK, inwestycja w rozbudowę przejścia przyczynia się do rozwoju polsko-ukraińskiej współpracy gospodarczej w regionie.