Na całym Podkarpaciu program przystankowy obejmuje dziewięć inwestycji z listy podstawowej w miejscowościach: Przemyśl, Hurko, Medyka, Żurawica, Ropczyce, Strzyżów, Mielec (dwa nowe przystanki) oraz Zaklików. Kolejnych 11 przedsięwzięć znalazło się na liście rezerwowej – to przystanki w miejscowościach: Brzezówka, Gorliczyna, Zawada koło Dębicy, Huta Krzeszowska, Golce, Huta Deręgowska, Kłyżów, Mielec, Wielowieś, Tarnobrzeg Ocice, a także Kępie Zaleszańskie.
Więcej tego rodzaju inwestycji w Polsce Wschodniej zaplanowanych zostało na Podlasiu: 17 podstawowych i blisko 30 rezerwowych, a także w województwie lubelskim – 16 podstawowych i tyle samo rezerwowych. Z kolei na Mazowszu do realizacji zaplanowano w sumie 20 zadań. Jednym z pierwszych, których realizacja już się rozpoczęła, jest przebudowa stacji w Niemojkach. Nowy, dwukrawędziowy peron ułatwi wsiadanie do pociągów, oświetlenie LED zwiększy bezpieczeństwo, a wiaty i ławki poprawią wygodę pasażerów. Na liście podstawowej znalazły się przystanki w 15 lokalizacjach: poza Niemojkami to Rokitno, Groszowice, Józefin Bąkowiec, Chronów, Dąbrówka Zabłotnia, Mława Miasto, Mińsk Mazowiecki, Kosów, Mrozy, Wołomin, Mordy Miasto, Koziebrody, Radom Południowy. Na liście rezerwowej ujęto pięć projektów: Stara Iwiczna, Nowa Iwiczna, Warszawa Fort Wola, Łochów oraz Ruda Wielka.
Duża część lokalnych przystanków została już zmodernizowana podczas przebudowy linii kolejowych. Tak jest w przypadku trasy z Krakowa do Zakopanego, biegnącej linią Skawina – Sucha Beskidzka – Maków Podhalański – Chabówka – Nowy Targ – Szaflary. Według PLK na trasie zmodernizowano już stacje i przystanki: Rzozów, Radziszów, Radziszów Centrum, Wola Radziszowska, Podolany, Leńcze, Przytkowice, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Stronie, Stryszów, Sieniawa, Lasek i Nowy Targ.
Okazją do inwestycji przystankowych jest rozbudowa kolei samorządowych. Przykładem jest Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna: na trasie z Rzeszowa do Strzyżowa pociągi zatrzymają się w pięciu miejscach: Rzeszów Galeria i Rzeszów Os. Dąbrowskiego, Boguchwała, Lutoryż i Żarnowa. Na trasie do Dębicy i Przeworska staną na przystankach Rzeszów Północny Baranówka, Rzeszów Dworzysko i Rzeszów Wschodni. Natomiast na linii biegnącej w stronę Kolbuszowej pojawią się przystanki: Rzeszów Północny, Głogów Małopolski Os. Niwa oraz Kolbuszowa Górna.
Bliżej do kolei
Potrzebę budowy przystanków kolejowych lokalne samorządy przedstawiały m.in. we wnioskach do programu Kolej+. Zakłada on modernizację istniejących lub budowę nowych linii oraz inwestycji punktowych: przystanków, mijanek czy łącznic. Przykładem jest Jędrzejów w województwie świętokrzyskim: chce budowy przystanków Podchojny i Mnichów – to duże wsie na terenie gminy, liczące po ok. półtora tysiąca mieszkańców. Inwestycja kolejowa stała się koniecznością po uruchomieniu biegnącej tamtędy drogi ekspresowej nr 7, która odcięła część gminy od transportu publicznego.
– Komercyjni przewoźnicy autobusowi nie są zainteresowani korzystaniem z dróg serwisowych wzdłuż ekspresówki, a na ekspresówce nie ma przystanków autobusowych – tłumaczył burmistrz Jędrzejowa Marcin Piszczek. Przystanki kolejowe poprawiłyby skomunikowanie obu wsi z Jędrzejowem. Ich budowa ma kosztować ok. 4 mln zł.