Samorządy przyspieszają transformację miejskiego transportu autobusowego. Od początku roku mocno wzrósł udział rejestracji pojazdów ekologicznych. Z 290 zakupionych przez miejskich przewoźników autobusów aż 212 miało napęd alternatywny. To już 77-proc. udział, podczas gdy w roku 2020 wynosił on 56 proc.
Coraz większy udział
Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i firmy JMK Analizy Rynku Transportowego od początku tego roku najwięcej w ekologiczne autobusy inwestują dwa miasta: Jaworzno oraz Kraków, nastawiające się na elektryfikację swoich flot. To pierwsze w nowym przetargu wybrało Solarisa do realizacji zamówienia na sześć sztuk przegubowych pojazdów Urbino 18 electric. Dzięki czemu już 80 proc. floty miejskiego przewoźnika stanowić będą pojazdy bezemisyjne. Jaworzno należy do pionierów wdrażania elektromobilności. To pierwsze miasto w Polsce, na ulice którego już w 2015 r. wyjechał autobus elektryczny. – Pojazdy bezemisyjne to naturalny etap zmian w transporcie publicznym. Wszyscy potrzebujemy jak najbardziej ekologicznych rozwiązań, a elektromobilność, która wykazała skuteczność technologiczną, jest jednym z nich – stwierdza Zbigniew Nosal, prezes PKM Jaworzno.
Flota elektrobusów w Krakowie powiększa się w tym roku o 50 pojazdów. To efekt kontraktu podpisanego jeszcze w ubiegłym roku. Miasto złożyło już kolejny wniosek do programu „Zielony transport publiczny” o dofinansowanie nowych zakupów. Według krakowskiego MPK dzięki ich realizacji zielone pojazdy już wkrótce miałyby stanowić jedną piątą całej floty przewoźnika.
Liderem pozostaje Warszawa, gdzie w ub.r. został sfinansowany „kontrakt stulecia” na dostawę 130 elektrobusów. W planach są kolejne zakupy. Ale elektryczna flota rośnie już w całej Polsce. Przykładowo w lipcu sfinalizowana została umowa na dostawę sześciu elektrobusów do Malborka. Zostały konstrukcyjnie przygotowane zarówno do wolnego, jak i szybkiego uzupełniania energii. W ciągu dnia autobusy będą ładowane w krótkim czasie za pomocą tzw. pantografów odwróconych zbudowanych na pętlach.
Wkrótce powiększy się flota elektrycznych autobusów kursujących w miastach aglomeracji śląskiej. Zakup 43 pojazdów ma dofinansować Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i unijne fundusze z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Dokument w tej sprawie podpisany został w marcu w Katowicach. Elektrobusy będą kosztować 138 mln zł, w tym 85 proc. będzie stanowić dofinansowanie. 32 pojazdy kupi Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, sześć sztuk trafi do Tychów, trzy do Zawiercia oraz dwa do Czechowic-Dziedzic. W ramach inwestycji powstaną także 34 punkty ładowania.