Elektryfikują kolej. Będzie szybsza i wygodniejsza

Pomorska Kolej Metropolitalna wkrótce pojedzie z prądem. W połowie czerwca zaczęła się elektryfikacja jej linii.

Publikacja: 23.06.2021 10:09

Zelektryfikowana PKM to nowe relacje i pojemniejsze oraz szybsze pociągi

Zelektryfikowana PKM to nowe relacje i pojemniejsze oraz szybsze pociągi

Foto: AdobeStock

Ta strategiczna dla regionalnego transportu inwestycja, warta blisko 49 mln złotych, ma być gotowa za dwa lata. W 2023 r. z prawie 40-kilometrowej (2 tory po ok. 20 kilometrów) trakcji elektrycznej skorzystają pierwsze pociągi samorządowego przewoźnika.

Zelektryfikowana PKM to nowe relacje i pojemniejsze oraz szybsze pociągi – zapowiadają przedstawiciele pomorskiego urzędu marszałkowskiego. Pojawi się także nowy przystanek – Gdańsk Firoga. Znajdzie się pomiędzy portem lotniczym a Matarnią, gdzie obok zabudowy mieszkaniowej znajdują się nowo powstałe biurowce firm technologicznych. Dlatego w przy nazwie przystanku znajdzie się nawiązujący do branży IT symbol: „6@”.

CZYTAJ TAKŻE: Śląska aglomeracja z własną koleją. Pomoże rządowy program

Elektryfikację linii zrealizuje firma Torpol, która wygrała ogłoszony przez PKM przetarg, w którym złożonych zostało 11 ofert. Prace rozpoczęto pomiędzy przystankami Gdańsk Brętowo i Gdańsk Jasień. Sieć trakcyjna zostanie podwieszona do około 1,5 tys. słupów. Według Grzegorza Mocarskiego, prezesa PKM, podczas prac zastosowane zostaną technologie. Niwelują one negatywny wpływ inwestycji zarówno na istniejącą infrastrukturę kolejową jak i środowisko oraz okolicznych mieszkańców.

Teraz kolej na południe

PKM w przyszłości pojedzie do kolejnych dzielnic gdańskiej aglomeracji. Kilkanaście dni temu przewoźnik podpisał kontrakt na przygotowanie tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dla przebiegu kolei w kierunku południowym. Projekt PKM Południe będzie kolejną nitką prowadzącą od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska. Następnie połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 (Pruszcz Gdański – Stara Piła). Jak podkreślają władze regionu, południowa część Gdańska i okoliczne gminy – Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo – szybko się rozwijają.

– W kolejnej dekadzie może tam zamieszkać aż 100 tys. nowych mieszkańców, a naszą rolą jest zapewnienie im efektywnego, niezawodnego i niskoemisyjnego transportu – mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

CZYTAJ TAKŻE: Kolej połączy Rzeszów z lotniskiem. Inwestycje za 300 mln zł

Analizy dla projektu PKM Południe mają w ramach STEŚ objąć 5 odcinków. Pierwszy to budowa linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice – Świętokrzyska. Istniejący tam węzeł integracyjny zostanie rozbudowany. Drugi odcinek obejmie budowę linii o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk Łostowice – Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta, aż do węzła integracyjnego Kowale wraz z jego budową. Kolejny fragment to 6-7 km (w zależności od ostatecznego wyboru przebiegu) pomiędzy węzłem Kowale a istniejąca linia kolejową nr 229. W ramach czwartego odcinka zostanie zmodernizowana linia kolejowa 229 pomiędzy Starą Piłą a Pruszczem Gdańskim – w sumie 25 km. Natomiast piąty odcinek to budowa nowej linii o długości ok. 7 km od węzła Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk Jasień i Gdańsk Kiełpinek.

Pomorze kolejowym liderem kraju

Pomorska Kolej Metropolitalna wozi pasażerów od 6 lat. Stała się ważnym środkiem transportu dla mieszkańców powiatów kartuskiego i kościerskiego. Dzięki PKM zyskali możliwość bezpośredniego dojazdu koleją do Gdańska, szybszego niż samochodem, zwłaszcza w godzinach szczytu. Korzystają z niej również mieszkańcy nowych gdańskich osiedli budowanych w sąsiedztwie przystanków Gdańsk Kiełpinek i Gdańsk Jasień. To one tworzą jedne z największych potoków pasażerów na całym aglomeracyjnym odcinku PKM. Samorządowy przewoźnik stworzył ponadto szybkie i wygodne połączenie centrum Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym im Lecha Wałęsy. Z obu miast do lotniska można dojechać w nieco ponad 20 minut.

Inwestycje w rozwój kolei na Pomorzu przekładają się na dużo wyższe niż w innych regionach kraju zainteresowanie mieszkańców tym środkiem transportu. Jak podał Urząd Transportu Kolejowego, w 2020 r. w województwie pomorskim wskaźnik wykorzystania kolei na mieszkańca wynosił 15,9 przy średniej krajowej  na poziomie 5,5 proc. Przed pandemią województwo pomorskie także było liderem w przewozach kolejowych. W 2018 r. jego mieszkańcy korzystali z przejazdów pociągiem średnio 24,8 razy. Podczas gdy w zajmującym drugie miejsce województwie małopolskim już tylko 18,2 razy.

Ta strategiczna dla regionalnego transportu inwestycja, warta blisko 49 mln złotych, ma być gotowa za dwa lata. W 2023 r. z prawie 40-kilometrowej (2 tory po ok. 20 kilometrów) trakcji elektrycznej skorzystają pierwsze pociągi samorządowego przewoźnika.

Zelektryfikowana PKM to nowe relacje i pojemniejsze oraz szybsze pociągi – zapowiadają przedstawiciele pomorskiego urzędu marszałkowskiego. Pojawi się także nowy przystanek – Gdańsk Firoga. Znajdzie się pomiędzy portem lotniczym a Matarnią, gdzie obok zabudowy mieszkaniowej znajdują się nowo powstałe biurowce firm technologicznych. Dlatego w przy nazwie przystanku znajdzie się nawiązujący do branży IT symbol: „6@”.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inwestycje
Ruszyła nowa fala prac na budowach linii tramwajowych
Inwestycje
Szkolny dzwonek na placu budowy. Przeciąga się część wakacyjnych remontów
Inwestycje
W Małopolsce właśnie przybyło szybkich dróg
Inwestycje
Samorządy inwestują w infrastrukturę i komunikację
Inwestycje
Z myślą o najmłodszych. Miasta rewitalizują place zabaw