Te ostatnie ponosiłyby niższe koszty. Według szacunków GZM, obecnie średni koszt utrzymania jednego roweru w funkcjonujących wypożyczalniach sięga prawie 480 zł. Po uruchomieniu wspólnego przedsięwzięcia byłyby znacznie niższe, przy tym liczba rowerów przeznaczonych do wypożyczenia wzrośnie pięć razy – nawet do ponad 8 tys., a liczba stacji z około 180 do ponad 940.
Gotowa jest także koncepcja pierwszego etapu Velostrady – rowerowej autostrady łączącej miasta Śląska i Zagłębia. Jeszcze w ub. roku założono, że trasa licząca od 20 do 30 kilometrów, pobiegnie przez dawne tereny poprzemysłowe i nieczynne trasy kolejowe. Projektanci odseparowali trasę od ruchu samochodowego oraz ruchu pieszych z systemem bezkolizyjnych zjazdów oraz skrzyżowań. Ma być wybudowana zgodnie ze standardami i wytycznymi kształtowania infrastruktury rowerowej: będzie posiadała m.in. dwa wyznaczone pasy ruchu o minimum 4 metrach szerokości, pojawią się także Miejsca Obsługi Rowerzystów.
Trzy warianty Velostrady
W analizach przebiegu wzięto pod uwagę trzy warianty. Każdy z nich zaczynał się w Katowicach Zawodziu, w okolicach przecięcia się bulwarów Rawy z ul. Bohaterów Monte Cassino, a kończył w Dąbrowie Górniczej przy ul. Malinowe Górki koło zbiornika Pogoria. Pierwszy wariant zakładał, że trasa ma liczyć ponad 20 km łącząc Katowice, Sosnowiec oraz Dąbrowę Górniczą. To plan minimum, zakładający wytyczenie trasy po dowolnym pod względem obecnego przeznaczenia i ukształtowania terenie.
CZYTAJ TAKŻE: Ścieżki rowerowe. Gdzie najlepsza infrastruktura dla cyklistów
Drugi wariant wymagał przygotowania koncepcji przebiegu po śladzie nieczynnej linii kolejowej liczącej ok. 30 km, przebiegającej przez Dąbrowę Górniczą, Będzin, Czeladź, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Katowice i Mysłowice. Natomiast trzeci także dotyczył wykorzystania nieczynnych linii kolejowych o długości 32 km, które przechodzą przez Dąbrowę Górniczą, Sosnowiec, Mysłowice oraz Katowice.
Na podstawie analizy katowickiej firmy LPW, Metropolia zarekomendowała prace przygotowawcze na dwóch odcinkach. Pierwszy z nich biegnie od Katowic (Bulwary Rawy) do Sosnowca (ul. Hallera, S86). Długość tego odcinka wynosi 5,4 km, a szacunkowa wartość prac to 8,1 mln zł. Drugi odcinek o długości 2,9 km pobiegnie od Sosnowca do Będzina i Czeladzi (DK 86). Będzie kosztował 5 mln zł.